انتقاد نمایندگان از آمارهای دوگانه احمدی‌نژاد

سروری:رییس‌جمهور آمار جهرمی را درباره بنگاه‌های زودبازده تایید کرد

مرجان توحیدی

آمارهایی که احمدی‌نژاد در مراسم افطاری مقام معظم رهبری درباره عملکرد دولت ارائه کرد، چندان به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد، به طوری که تعدادی از آنها سخنرانی رییس‌جمهور را اغراق‌آمیز و یک نطق انتخاباتی ارزیابی کردند. محمود احمدی‌نژاد بار دیگر در حضور مقام معظم رهبری و این بار در مراسم افطاری که با حضور سران و مسوولان نظام و نمایندگان مجلس برگزار شده، به ارائه آماری از عملکرد دولت در بخش‌های مختلف پرداخت؛ آماری که به گفته منابع آگاه در مجلس خیلی از نمایندگان را ناراحت کرد.

هرچند نمایندگان حامی دولت همچنان در دفاع از رییس‌جمهور، دلخوری نمایندگان از آمارهای نه‌چندان منطبق بر واقع احمدی‌نژاد را صرفا یک اظهارنظر شخصی قلمداد کردند و در ارزیابی از بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند که سیاست رهبر معظم انقلاب در قبال دولت تغییر نکرده و حمایت ایشان از دولت همچنان برقرار است.

در کنار این مثبت‌اندیشی حامیان دولت در مجلس، اما تعدادی دیگر از نمایندگان که اتفاقا از اصولگرایان مجلس نیز محسوب می‌شوند، نظر متفاوتی داشتند. به طوری که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، بیانات مقام معظم رهبری حاوی تذکرات جدی به دولت به ویژه در بحث طرح تحول بود؛ آنجا که رهبر انقلاب خطاب به دولت فرمودند که اظهارات آقای رییس‌جمهور مبنی بر اینکه طرح تحول اقتصادی بر اساس قانون، با تانی و در نظر گرفتن همه جوانب و هماهنگی مجلس اجرا خواهد شد مایه خرسندی است.

حمایت رییس‌جمهور از موضوع وزیر کار

اما در کنار این برداشت‌های متفاوت، نمایندگان اصول‌گرا و منتقد دولت در مجلس نسبت به آماری که احمدی‌نژاد در مورد عملکرد دولت ارائه کرد، با دید تردید نگریستند. به طوری که پرویز سروری نماینده تهران و از حامیان توکلی در مجلس در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به مراسم افطاری گفت: برای من در مورد اظهارات احمدی‌نژاد یک سوال ایجاد شد و آن هم این بود، در حالی که معاون بانک مرکزی انحراف از طرح بنگاه‌های زودبازده را ۴۰درصد اعلام کرده بود، از زبان رییس‌جمهور این مساله ۱/۴درصد عنوان شد. وی ادامه داد: من سوالم از مجموعه دولت این است که ۴۰درصد بانک مرکزی صحیح است یا ۱/۴درصد دولت. سروری همچنین تاکید کرد که این مساله را به صورت سوال پیگیری خواهد کرد.و این در حالی است که میزان انحراف از طرح بنگاه‌های زودبازده و ارائه آمار مربوط به آن چندی است که به موضوع مورد مناقشه وزارت کار و بانک مرکزی تبدیل شده است به طوری که بانک مرکزی معتقد است، ۴۰درصد از تسهیلاتی که به منظور کارآفرینی در راستای طرح بنگاه‌های زودبازده به متقاضیان ارائه شده، در محل خود صرف نشده است. در حالی که وزارت کار بر این باور است که انحراف ایجاد شده در حد ۱/۴درصد است.

به عبارت دیگر رییس‌جمهوری در مراسم افطاری به نوعی از موضع وزیر کار دراین مساله حمایت و این آمار را تایید کرده است. به طوری که همین اختلاف‌نظر هم سوال نماینده تهران را در پی داشته است. علاوه‌بر این موضوع ارائه آماری مبنی‌بر کاهش نرخ بیکاری ناشی از اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده از دیگر مسائلی بود که با انتقاد نمایندگان مواجه شد.

به طوری که بهروز جعفری، نماینده سمیرم و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز این بخش از اظهارات احمدی‌نژاد را مورد توجه قرار داد و به دنیای اقتصاد گفت: احمدی‌نژاد تاکید کرد که نرخ بیکاری در پایان دولت قبلی ۵/۱۱درصد بوده است که این رقم در آغاز سال ۸۷ به ۵/۹درصد رسیده است که در این بخش قدری انحراف از واقعیت در سخنان رییس‌جمهوری دیده می‌شود. وی ادامه داد: این دو درصد کاهش نرخ رشد بیکاری اگر هم وجود داشته باشد، منجربه ایجاد شغل پایدار نشده است. این نماینده مجلس همچنین افزود که احمدی‌نژاد در بخش دیگر سخنان خود نیز به مواردی از جمله جوانگرایی و قانونگذاری در دولت نهم اشاره کرد که اینها معمولا مباحثی کیفی است و احمدی‌نژاد هم در این باره آماری ارائه نکرد. فعالان اقتصادی بر این باورند که طرح بنگاه‌های زودبازده به دلیل سوء‌استفاده‌هایی که از تسهیلات اعطایی دولت صورت گرفته، نتوانسته به هدف خود یعنی ایجاد اشتغال پایدار کمک کند. چه این تسهیلات معمولا در سایر بخش‌هایی که برای آن تقاضای ارائه وام شده، مصرف شده و از سوی دیگر بنگاه‌های اقتصادی هم بر این مبنا شکل گرفته‌اند، از نوع تولیدی نبوده و منجربه ایجاد اشتغال پایدار و مولد نشده است. از این رو نمایندگان مجلس نیز ارائه آمار این چنینی از سوی رییس‌جمهور را در این بخش چندان منطبق بر واقعیت ارزیابی نکردند.

نطق انتخاباتی احمدی‌نژاد

از سوی دیگر، علاوه بر انتقاد برخی از اصول‌گرایان در مورد ارائه آمار نادرست از سوی دولت، برخی از اعضای فراکسیون اقلیت نیز از این اظهارات ابراز شگفتی کرده و آن را نطق انتخاباتی خواندند. به طوری که داریوش قنبری، عضو فراکسیون اقلیت در مجلس به دنیای اقتصاد گفت که احمدی‌نژاد در طول سخنرانی خود تاکید کرد که دولت نهم چند برابر دولت‌های گذشته کارکرده است. قنبری با بیان این که احمدی‌نژاد در بخشی از سخنانش به نوعی پاسخ شهردار تهران را مبنی بر عدم دریافت بودجه برای خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی داد وگفت:‌ احمدی‌نژاد تاکید کرد که از زمان دولت نهم به تعداد اتوبوس‌های شهری نیز اضافه شده است. داریوش قنبری تصریح کرد: احمدی‌نژاد گفت که به اندازه تمام دولت‌های گذشته کار و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. وی سخنان رییس‌جمهوری را بیشتر یک نطق انتخاباتی ارزیابی کرد تا یک گزارش واقعی.

حمایت حامیان دولت

با این حال حامیان دولت چون بادامچیان و حمید رسایی عقیده دیگری داشتند. بر همین اساس به اعتقاد رسایی، انتقاد نمایندگان از اظهارات احمدی‌نژاد یک نوع ابراز عقیده است. وی با ابراز خوشحالی از جلسه‌ای که برگزار شده بود، به عنوان فرصتی یاد کرد که همه کارگزاران نظام در آن حضور یافته و این امکان را پیدا کردند تا بدون واسطه با یکدیگر سخن بگویند. وی همچنین افزود که برخی از افرادی که به دلیل مواضع سیاسی متفاوت از یکدیگر دور شده‌اند نیز در این جلسه امکان صحبت با یکدیگر را پیدا کردند؛ علاوه‌بر این بادامچیان در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که سیاست‌‌های آقا تغییر نمی‌کند و حمایت ایشان از دولت بر قرار است، گفت: ایشان نظرات خود را مطرح کرده و راهنمایی و تذکر دادند. باید دید که نمایندگان در دیدار خود با مقام معظم رهبری گلایه‌های خود را از اظهارات رییس‌جمهور مطرح خواهند کرد یا خیر.