مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران افتتاح و اولین نشست هم اندیشی علمی این مرکز برگزار شد. دکتر نوربخش، رییس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دیروز در افتتاح این مرکز طی سخنانی گفت: هدف از افتتاح این مرکز انجام تحقیقات بنیادی و میدانی به منظور ارائه تصویر و تحلیلی علمی از تحولات اجتماعی و سیاسی در جهان و نقش دین در آنها، همکاری علمی و تحلیلی در زمینه تولیدات رسانه ای مرتبط با دین، نقد و بررسی آرا و نظرات تئوری‌پردازان در حوزه دین و نقد و بررسی و ارائه نظریه‌های جدید مبتنی بر واقعیت‌های جهان، انجام پژوهش‌های میدانی و ارتباط و ایجاد همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مجامع علمی دنیا و ایجاد بستر مناسب در سطح محققین و متفکرین در حوزه دین در سطح داخلی و بین‌المللی برای همفکری و گفت‌وگو و تعامل علمی است.

وی ادامه داد: در واقع دین عمومی‌ترین پیوند مردم جهان محسوب می‌شود که جمعیت‌های بزرگ جهان را به یکدیگر می‌پیوندد. وی خاطر نشان کرد: افزایش تاسیس مراکز دینی و گسترش فعالیت‌های آنها و رشد گرایش‌های دینی در مناطق مختلف جهان یک روند رو به توسعه است.

دکتر نوربخش یادآور شد: این مرکز یک رویکرد بین رشته ای به مسائل دینی داشته و دین را از نظر جهانی مورد بحث قرار می‌دهد.وی تصریح کرد: دین یک پدیده اجتماعی سیاسی و بین‌المللی بود و دستاوردهای این مرکز می‌تواند در تولید دانش و محل تجمع محققین و دستاوردهای آن راهکارهایی را در سطح بین‌المللی داشته باشد.