رونق مطبوعات در فضای انتخابات
نگاه سوم- تنها یک روز پس از توقیف روزنامه یاس نو، روزنامه کلمه سبز روی دکه‌ها آمد تا با اضافه شدن روزنامه فرهیختگان در روزهای آینده، بازار مطبوعات پررونق‌تر از پیش شود، البته این رونق نسبی را باید مرهون فضای انتخابات ریاست‌جمهوری دانست که....

کاندیداها و هوادارانشان را مجاب کرده برای جلب افکار عمومی، روزنامه، این رسانه سنتی قدرتمند را جدی بگیرند و با وجود استفاده از ده‌ها سایت و پایگاه خبری، صاحب تریبونی در مطبوعات شوند.
اعتماد ملی- ایراندخت
چراغ اول این رقابت را مهدی کروبی روشن کرد، آن هم پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره گذشته که روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد و در فکر تاسیس یک شبکه ماهواره‌ای هم بود. روزنامه اعتماد ملی در گذر این ۴سال، جایگاه قابل قبولی در مطبوعات به دست آورد و در آستانه انتخابات این دوره به محمد قوچانی و تیمش سپرده شد تا در کنار افزایش تعداد صفحات روزنامه، هفته‌نامه ایراندخت را هم با زمینه خانوادگی منتشر کنند. روزنامه اعتماد ملی این روزها تندترین انتقادها را نسبت به دولت و احمد‌ی‌نژاد منتشر می‌کند و ارگان ستاد انتخاباتی کروبی است.
یاس نو- کلمه سبز- اندیشه نو
یاس نو که ۶ سال پیش به جمع مطبوعات توقیفی پیوسته بود، با مدیر مسوولی محمد نعیمی‌پور روز شنبه دوباره به روی دکه‌ها برگشت. تیم رسانه‌ای نزدیک به جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که در سال‌های گذشته بی‌روزنامه مانده بودند، این بار یاس نو را در خدمت میرحسین موسوی درآورده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انتشار رساندند. سردبیری یاس نو را کریم ارغنده پور بر عهده داشت و از طراحی جذاب و مدرنی برخوردار بود.
اما این روزنامه دوباره متولد شده به شماره دوم نرسید و با درخواست دادستان تهران، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد حکم به توقف انتشار آن داد، اما کلمه سبز در اسفند ماه سال گذشته و پس از اعلام کاندیداتوری میرحسین موسوی، به طور ویژه و در زمان کوتاهی مجوز گرفت. این روزنامه که دیروز به جمع مطبوعات کشور پیوسته است، نام سید علیرضا حسینی بهشتی را به عنوان مدیرمسوول در شناسنامه دارد و خود بهشتی، محمد رضا جنیدی و اسماعیل علوی اعضای شورای سردبیر آن هستند.
کلمه سبز در واقع نزدیک‌ترین تریبون به حلقه یاران و اطرافیان میرحسین موسوی محسوب می‌شود. کاندیدایی که روزنامه اندیشه نو را هم در کنار خود می‌بیند. اندیشه نو به صاحب‌ امتیازی حزب اسلامی کار و مدیر مسوولی حسین کمالی پیش از این هم منتشر می‌شد، اما در آستانه انتخابات کاملا رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفت و در ابتکاری جالب ابتدا در ۲ صفحه و سپس ۴صفحه منتشر می‌شود.
فرهیختگان
فرهیختگان یکی از نشریات متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است که پیش از این به انتشار اخبار مربوط به آزمون‌ها می‌پرداخت، اما با انتخاب
محمدرضا نوربخش به‌عنوان مدیرمسوول و سردبیر و انتخاب تیمی جدید از چهره‌های مطبوعاتی، عزم حضور برای دفاع از کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی داشت. با انصراف خاتمی، انتشار این روزنامه به تعویق افتاد و در روزهای آینده با مشی دفاع از میرحسین موسوی به میدان خواهد آمد.
فرهنگ آشتی
روزنامه فرهنگ آشتی سال گذشته با تکیه بر عنوان فرهنگ از سوی رضا رشیدپور و تیمی جدید دوره جدید انتشار خود را آغاز کرد و به زودی مورد توجه قرار گرفت. با این حال اختلافات داخلی در آستانه تعطیلات نوروز این روزنامه را به تعطیلی کشاند.
پس از آن بود که روزنامه در اختیار حامیان محسن رضایی قرار گرفت و ابتدا در ۸ صفحه سیاه و سفید و سپس در ۱۲ صفحه رنگی منتشر شد. مدیران جدید این روزنامه در نظر دارند فرهنگ آشتی را روزهای جمعه هم منتشر کنند. این در حالی است که سایت تابناک، پربازدیدترین سایت خبری ایران هم منتسب به این کاندیدای انتخابات است.
وطن امروز- ایران
وطن امروز به مدیرمسوولی مهرداد بذرپاش و سردبیری رضا شکیبایی روزنامه‌ای است که در کنار ایران، ارگان مطبوعاتی دولت به دفاع تمام قد از احمدی‌نژاد می‌پردازد و در کنار آن نقش ارگان ستاد انتخاباتی را هم بازی می‌کند. بذرپاش یکی از مدیران جوان نزدیک به رییس‌جمهور است که چندی پیش انتقاداتی درباره تامین هزینه انتشار روزنامه وطن امروز از مجموعه صنعتی تحت مدیریتش
بر سر زبان‌ها بود.
روزنامه‌نگاران و دغدغه‌ای همیشگی
روزنامه‌نگاران ایران کم و بیش با بی‌ثباتی شغلی و کوچ از روزنامه‌ای به روزنامه دیگر آشنایند. آنها این روزها با انتشار نشریات جدید شاهد تزریق خونی تازه در رگ‌های روزنامه‌نگاری کشور هستند و امید دارند تا رونق کمی و کیفی مطبوعات در روزهای پس از انتخابات هم ادامه داشته باشد.
هر روزنامه‌نگار به‌عنوان یک شهروند ایرانی صاحب نظر و عقیده است و می‌تواند در هر جمع مطبوعاتی با مرام مسلک‌های مختلف سیاسی حاضر شود و مادامی که خطوط قرمز قانونی را رعایت می‌کند، صاحب حق فعالیت حرفه‌ای و ابراز عقیده است.
اما در فضای مبهم و پرتنش این روزها، همان اندازه که انتشار هر روزنامه خوشحال‌کننده است، توقف انتشار هر نشریه‌ای، بیکاری و آشفتگی ذهنی ده‌ها روزنامه‌نگار را در پی خواهد داشت. ای کاش خوشحالی‌ روزنامه‌نگاران تداوم داشته باشد.

موارد قانونی تبلیغات انتخاباتی در مطبوعات
معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موارد مهم و قانونی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها در رسانه‌ها را به مدیران مسوول نشریات و خبرگزاری‌ها یادآوری و اعلام کرد.
این نامه حاوی بندهایی است که برگرفته از قانون مطبوعات و قانون انتخابات ریاست‌جمهوری است:
* مطبوعات و نشریات حق ندارند از سه روز قبل از اخذ رای، آگهی یا مطالبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند یا مطلبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد و در هر صورت نامزدها حق دارند پاسخ خود را ظرف ۱۸ ساعت پس از انتشار به‌وسیله وزارت کشور به روزنامه مزبور بدهند و روزنامه مکلف به چاپ فوری آن قبل از زمان ممنوعیت طبق قانون مطبوعات است.
در صورتی که آن نشریه قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی منتشر نشود مسوول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله‏ای که در غیرمدت ممنوعیت چاپ می‏شود ارسال دارد و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه خواهد بود. انتشار اینگونه مطالب در غیر مطبوعات نیز در مدت سه روز قبل از روز اخذ رای ممنوع است و نامزد معترض حق دارد در زمان قبل از ممنوعیت تبلیغات، نظر خود را منتشر نماید.
* اعلام نظر شخصیت‏ها در تایید کاندیداها به شرطی مجاز است که بدون ذکر عنوان و مسوولیت آنها باشد و مدرک کتبی مربوط به امضای آنان تسلیم هیات اجرایی انتخابات شده باشد.
* از انتشار اخبار، گزارش‏ها و مطالب محرمانه یا اسناد و مدارک اداری غیرقابل انتشار پرهیز شود.
* انتشار اخبار و مطالبی که به ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه منجر شود، به‌ویژه از طریق طرح مسائل قومی و نژادی ممنوع است.
* هرگونه افترا و توهین به مقامات، نهادها، ارگان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، اگرچه از طریق انتشار عکس و کاریکاتور باشد ممنوع است.
* پخش شایعات و مطالب خلاف واقع یا تحریف مطالب دیگران ممنوع است.
* استفاده ابزاری از افراد اعم از زن و مرد در تصاویر و محتوا ممنوع است.
* مطبوعات باید در انتشار اخبار و مطالب از منابع معتبر استفاده نمایند و مسوولیت پاسخگویی استفاده از منابع غیررسمی یا غیرمعتبر (چاپی یا اینترنتی) بر عهده مدیران مسوول است.
* توصیه می‏شود مطبوعات پیش از زمان رسمی و قانونی مجاز برای تبلیغات، جهت نقل اخبار و مطالب پیرامون داوطلبان کاندیداتوری ریاست‌جمهوری از تعابیری نظیر«کاندیدای احتمالی» و «فعال سیاسی» استفاده نمایند، یا عنوان مسوولیت یا دیگر عناوین قابل استناد شخص مورد نظر را ذکر کنند.