واکنش ایران به پیشنهادهای هسته‌ای غیررسمی

مهمانپرست: پیشنهادها در صورتی بررسی می‌شود که در جریان مذاکرات طرح شود

در صورت به رسمیت شناخته شدن چرخه سوخت هسته‌ای مشکل با ۱+۵ حل خواهد شد دنیای اقتصاد- طی روزهای گذشته اگرچه رسانه‌های خارجی اخبار متعددی را درباره پیشنهادهای جدید شش قدرت جهانی به ایران درباره حل و فصل موضوع هسته‌ای انتشار دادند؛ اما این اخبار تقریبا با هیچ واکنشی از سوی ایران روبه‌رو نبود. رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه، اما روز گذشته بالاخره نظر خود را در این باره اعلام کرد و گفت: «اخبار زیادی درباره مذاکرات منتشر می‌شود که هیچ‌کدام از آنها تا زمانی که به صورت رسمی در مذاکره بین نمایندگان دو طرف مطرح نشود از نظر ما قبل توجه نیست.»

به گفته مهمانپرست، اگر کشورهای ۱+۵ با رویکرد منطقی در مذاکرات شرکت کنند مساله به سرعت قابل حل است. از نظر مهمانپرست رویکرد منطقی این است که «آنها حقوق هسته‌ای ما و حق داشتن چرخه سوخت برای اهداف صلح‌آمیز را به صورت کامل به رسمیت بشناسند که در این صورت مشکل اصلی حل خواهد شد.» او در عین حال باز هم تاکید کرد که ایران پیشنهادهای سازنده‌ای را به شش قدرت جهانی ارائه کرده است و همچنان منتظر پاسخ آنها به این پیشنهادها است.

در کنار مواردی که مهمانپرست مطرح کرده، عباس عراقچی ،از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم گفته است که «اگر در دور آتی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ طرف مقابل حسن‌نیت نشان دهد، همه امکانات و فرصت‌ها برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل بین دو طرف فراهم است. او همچنین اظهار امیدواری کرد که دور آتی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ براساس حسن‌نیت و موفقیت‌آمیز باشد.

عراقچی بر خلاف مهمانپرست البته توضیح نداده است که مقصود وی از حسن نیت طرف مقابل چیست و این در حالی است که رسانه‌های خارجی از جمله روزنامه نیویورک تایمز درباره پیشنهادهای جدید ۱+۵ به ایران در مذاکرات آتی اخباری منتشر کرده و گفتند که قرار است استراتژی «بیشتر - بیشتر» را در جریان مذاکرات جدید مطرح کنند. مذاکراتی که بنا است بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر برگزار شود.

بر اساس این استراتژی قرار است در قبال درخواست‌های بزرگ‌تر از ایران، گام‌های بیشتری را هم درباره لغو تحریم‌ها بردارند. البته درباره این که کدام دسته از تحریم‌ها قرار است لغو شود، جزئیاتی منتشر نشد، اما گفته شد که ممکن است تقاضا از ایران بیشتر از توقف یا انتقال غنی‌سازی اورانیوم تا حد ۲۰ درصد باشد. موضوعی که اگر به توقف کامل غنی‌سازی برسد ایران آن را نخواهد پذیرفت. بر همین اساس هم مهمانپرست تاکید کرده است که به رسمیت شناختن حق داشتن چرخه سوخت هسته‌ای از موضوعاتی است که ایران هرگز از آن عبور نخواهد کرد.

تکلیف آمریکا را خدا باید روشن کند

تکذیب هرگونه ادعای مذاکره با آمریکا یا ملاقات مقام‌های ایرانی و آمریکایی هم از دیگر محورهای نشست خبری دیروز مهمانپرست بود. البته پیش‌تر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل هم ادعای روزنامه لوموند مبنی بر دیدارش با یک مقام آمریکایی در سوئیس را رد کرده بود. او در عین حال گفته بود که هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد. روز گذشته هم مهمانپرست در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر استقبال از مذاکره دوجانبه با ایران نیز گفت: اخباری که درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا منتشر می‌شود و همه آنها منابع آمریکایی دارد بیشتر مصرف داخلی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دارد. با انتشار چنین اخباری تصور می‌کنند می‌توانند بر نتیجه انتخابات تاثیر بگذارند. مسوولان کشور ما بارها هرگونه ادعایی را درباره مذاکره رد کرده‌اند. وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس‌مجلس مبنی بر اینکه باید تکلیف آمریکا را روشن کنیم، گفت: اینکه آقای لاریجانی مطلبی را فرمودند خودشان در آ‌ینده توضیحات لازم را خواهند داد و تکلیف آمریکا را نیز از نظر من خدا باید روشن کند.

اخبار مذاکره با آمریکا را با شهامت می‌گوییم

همزمان عباس عراقچی هم درباره خبر انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا گفت که این اظهارات صرفا داستان‌پردازی‌هایی است که هرازگاهی شاهد آن هستیم و آمریکایی‌ها معمولا در آستانه انتخابات یا هنگام برخی تحولات از این قبیل داستان‌پردازی‌ها را مطرح می‌کنند که هیچ پایه و اساسی ندارد.به گزارش ایرنا معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما اگر بخواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، این کار را نه مخفیانه انجام می‌دهیم و نه از انجام آن بیم داریم. بلکه براساس منافع ملی و براساس مصالح مردم و کشور تصمیم می‌گیریم.

عراقچی یادآور شد: اگر به تصمیمی برای انجام مذاکره با آمریکا برسیم آن را با شهامت اعلام می‌کنیم. دلیلی برای پنهان کاری وجود ندارد و هیچ موضوعی از ملت ایران مخفی نگه داشته نمی‌شود.

پیش شرط اتحادیه اروپا قابل قبول نبود

سخنگوی وزارت امور خارجه اما در نشست خود با خبرنگاران درباره سفر هیات پارلمانی اروپا به تهران گفت: روابط پارلمانی بین کشورها کاملا مرسوم است و بین ایران و اروپا نیز این مساله وجود داشته و دارد. همان‌طور که هیاتی از گروه دوستی پارلمانی آلمان در ایران به سر می‌برد. اینکه اتحادیه اروپا درخواست کرد نمایندگان پارلمانی آنها به ایران بیایند مورد استقبال مجلس قرار گرفته بود و برنامه‌ها نیز تنظیم شده بود. البته بسیاری از کشورهای غربی و برخی از شخصیت‌هایی که دشمنی‌شان با کشور ما ثابت شده است تلاش زیادی انجام می‌دادند که مانع انجام این سفر شوند. در نهایت با فشارهای این کشورها هیات پارلمانی اروپا درخواستی را مطرح کرد که این درخواست به عنوان پیش‌شرط به هیچ وجه مورد قبول ما نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، مهمانپرست یادآور شد: ما به هیچ جریان و کشوری اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی ما مداخله کنند؛ بنابراین هر زمان تصمیم‌شان دخالت نکردن در مسائل داخلی کشور ما باشد و از روابط پارلمانی برای توسعه همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های جدید باشد از این سفرها استقبال خواهیم کرد.

عراق دربرابر ادعاها ایستادگی کند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اقدام دولت عراق مبنی بر فرود یک هواپیمای مسافربری ایران که عازم سوریه بوده است، گفت: متاسفانه ادعاهای خارج از واقعیتی توسط کشورهای غربی نسبت به کشور ما مطرح می‌شود آنها سعی می‌کنند در تبلیغات طوری وانمود کنند، ارسال سلاح و انجام اقدام تروریستی به عهده آنها نیست. حتما دولت عراق هم باید نسبت به این ادعاها با هوشیاری برخورد کند و اجازه ندهد که سیاست‌های این کشورها تاثیری در حاکمیت ملی عراق بگذارد. در یکی دو موردی که تاکنون هواپیماهای ما از سوی عراق مورد بازرسی قرار گرفته‌اند مشاهده کرده‌اند که این ادعاها کذب است. وی تاکید کرد:‌ دولت عراق باید نسبت به این مساله با ایستادگی در قبال فشارها اجازه ندهد تا این‌گونه اقدامات در آینده تکرار شود.

رایزنی ابراهیمی با چین و روسیه

مهمانپرست اما در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره طرح جدیدی که گفته می‌شود از سوی اخضر ابراهیمی برای سوریه در حال تهیه است، اظهار کرد: درباره طرح آتش‌بس شاهدیم که تلاش زیادی برای این مساله صورت گرفت و شاید این طرح یک گام به جلو برای رسیدن به شرایط بهتر بود. نقض آتش‌بس از سوی نیروهای مسلح نتوانست شرایط مطلوب را فراهم کند. همه کشورها باید همکاری کنند تا آرامش، امنیت و توقف درگیری زمینه‌ساز گفت‌وگوی ملی در سوریه شود. آقای ابراهیمی هم در تلاش است تا رایزنی‌های بیشتری را که قبلا با کشورهای منطقه داشته است ادامه دهد و در این رابطه با روسیه و چین در حال رایزنی است. مهمانپرست گفت: باید همه کمک کنیم تا اخضر ابراهیمی در ماموریتش موفق شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره پیشنهاد روسیه برای ورود ناظران نظامی به سوریه، اظهار کرد: پیشنهادهای مختلفی در این‌باره مطرح می‌شود، اما تا الان هیچ تصمیمی برای ورود ناظران نظامی بین‌المللی به سوریه اتخاذ نشده است. ما معتقدیم آتش‌بس می‌توانست کمک اساسی برای ادامه تلاش‌ همه جریان‌ها برای رسیدن به آرامش در سوریه باشد، اما تا ارسال سلاح و حمایت از تروریست‌ها قطع نشود، فضا برای اصلاحات ملی فراهم نمی‌شود.

مذاکرات درباره آمیا ادامه دارد

او در مورد مذاکرات ایران و آرژانتین بر سر پرونده آمیا، خاطرنشان کرد: مذاکرات بین نمایندگان ایران و آرژانتین یک ماه پیش با توافق بین وزرای خارجه دو کشور توافق شد. ما ضمن محکوم کردن اقدامات تروریستی، هر نوع اتهامی نسبت به شهروندان خود را رد می‌کنیم و آمادگی خود را اعلام کردیم تا با بررسی دقیق این مساله، عاملان این اتفاق مشخص شوند. این مذاکرات ادامه دارد و انجام خواهد شد تا به نتیجه‌ روشن برسد.