سودان هرگونه ارتباط ایران با کارخانه اسلحه‌سازی یرموک در این کشور را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ‌گونه ارتباطی میان تولیدات نظامی سودان با هیچ یک از طرف‌های خارجی وجود ندارد.» در این بیانیه تاکید شده است که «ایران به سلاح‌های ساخته شده در سودان چه برای خودش و چه برای متحدانش نیازی ندارد.»

به گزارش شبکه فرانس ۲۴، در همین حال وزارت امور خارجه سودان، رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در حمله به این کارخانه اسلحه‌سازی متهم و تهدید کرد که در هر جا و هر زمان که از نظر آن مناسب باشد، به این اقدام پاسخ خواهد داد.این در حالی است که رژیم صهیونیستی از هرگونه اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

وزارت امور خارجه سودان تاکید کرد که رژیم صهیونیستی همواره سعی می‌کند تا اطلاعات گمراه‌کننده‌ای را به واسطه منابع مختلف که دارای روابط شناخته شده‌ای هستند، منتشر کند و به این طریق سعی دارد تا اقدام شنیع خود را توجیه کرده و برای آن بهانه بیاورد مثل ارتباط ساختگی بین تولیدات کارخانه یرموک با کشورهای ایران و سوریه و جنبش حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان.

واکنش مهمانپرست به ادعای اسرائیل

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه در این کارخانه سودانی تسلیحات ایرانی تولید می‌شده است و برخی نیز آن را نوعی تمرین برای حمله به ایران قلمداد کرده‌اند، اظهارکرد: مقامات مختلف هر نوع ارتباط محلی (کارخانه‌ اسلحه‌سازی سودان) که مورد هدف جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است با کشورمان و سپاه پاسداران به شدت تکذیب کردند. به نظر می‌آید رژیم صهیونیستی برای این که بر جنایات خود سرپوش بگذارد از این‌گونه بهانه‌ها استفاده می‌کند.

رامین مهمانپرست تاکید کرد: اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد با چنین شیوه‌هایی تهدیداتی نسبت به کشورمان مطرح کند به هیچ وجه تاثیری در ذهن مردم و مسوولان ما نخواهد داشت. رژیم صهیونیستی بسیار در شرایط ضعیف‌تر و بحرانی‌تر از این است که بخواهد نسبت به کشور بزرگی مانند ایران قصد عملیات داشته باشد. اصولا کسی که توانایی عملیاتی داشته باشد چندان راجع به آن صحبت نمی‌کند. ادعا و صحبت زیاد نشانه ترس آنان از وضعیت بدی که در آن گرفتار شده‌اند است و به خوبی می‌دانند که با هرگونه تهدید یا اشتباه در اقدامات نظامی سرنوشت بسیار بدی در انتظار آنان خواهد بود.

ناوگروه ایرانی در سودان پهلو گرفت

در رویدادی دیگر مرتبط با روابط ایران و سودان، روز دوشنبه، بیست‌ودومین ناوگروه نیروی دریایی ارتش ایران که به آب‌های آزاد اعزام شده است در بندر پرتره سودان پهلو گرفت.

به گزارش ایرنا، این ناوگروه متشکل از ناو بالگردان بر خارک و ناوشکن شهید دریابان نقدی با هدف اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی درمقابل پدیده شوم تروریسم دریایی به آب‌های آزاد اعزام شده و قرار است در مدت زمان استقرار ناوگروه بیست‌ودوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر پرتره، فرماندهان و مسوولان این ناوگروه با فرماندهان نیروی دریایی سودان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.