کمبود واکسن آنفلوآنزا داریم

رییس اداره آنفلوآنزا و مراقبت‌های مرزی وزارت بهداشت گفت: افسران سلامت برای جلوگیری از ورود هر نوع بیماری در تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی مستقر هستند. در مورد آنفلوآنزا نیز متاسفانه امسال با کمبود واکسن مواجه هستیم که امیدواریم حل شود. امسال ارز لازم برای خرید این واکسن‌ها تامین شده است؛ اما مشکلاتی برای خرید این واکسن به وجود آمده که امیدواریم حل شود. محمود سروش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس افزود: دفاع بیولوژیک و جلوگیری از ورود هر نوع میکروب و ویروس به کشور یکی از وظایف اصلی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت است که به خصوص با همکاری مرکز مدیریت بیماری‌ها و مرکز سلامت و محیط این معاونت انجام می‌شود. وی ادامه داد:‌ در همین زمینه یکی از اقدامات مهم کنترل تمام زائران به عتبات عالیات در عراق است و تمام زائران و اتوبوس‌های آنها اعم از کاروان‌های سازمان حج و زیارت و زائران انفرادی کنترل می‌شوند و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری به آنها ارائه می‌شود.

رییس اداره آنفلوآنزا و مراقبت‌های مرزی وزارت بهداشت درباره تهدیدات احتمالی گفت: تهدیدات بیولوژیک زیادی همواره وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آ‌نها بیماری‌های حاد تنفسی مانند آنفلوآنزا و انواع آن مانند آنفلوآنزای پرندگان، آنفلوآنزای خوکی و گسترش آنفلوآنزای انسانی و تغییرات ژنوم این ویروس است.

وی افزود: مثال دیگر بیماری وبا است که اکنون در سلیمانیه عراق شایع است و به همین علت مرزهای کردستان و آذربایجان غربی برای کنترل و جلوگیری از ورود این بیماری به حالت آماده باش هستند.