برخی سناتورهای آمریکایی در تلاش برای مسدود کردن ذخایر ارزی ایران هستند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ژاپن در تلاش است تا آمریکا را مجاب کند این کشور را از تحریم‌های جدید علیه ایران معاف کند.

به گزارش خبرگزاری فارس منابع آگاه ژاپنی گفتند: کوریکی جوجیما وزیر دارایی ژاپن از تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا در نشست ۱۱ اکتبر در توکیو درخواست کرده است تا آمریکا بانک‌های ژاپن را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کند. بر اساس این گزارش، گایتنر گفته است که این موضوع در نظر گرفته شده است. دیگر واردکنندگان نفت ایران در کنار ژاپن تمایل دارند تا مخالفت خود را در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران ابراز کنند.

منظور از تحریم‌های جدید، مسدود کردن ۳۰ درصد ذخایر ارزی ایران در بانک‌های خارجی است. این خبر را رابرت منندز سناتور دموکرات و عضو کمیته بانکداری و روابط خارجی مجلس سنای آمریکا اعلام کرده و گفته است که در جست‌وجوی راهی برای تحقق این موضوع است. بر اساس این گزارش، آمریکا درنظر دارد تا در حال حاضر جزئیات تحریم‌های جدید را بررسی و در ماه فوریه اعمال کند.

این گزارش می‌افزاید: خریداران ژاپنی نفت خام ایران، پول نفت را به ین (واحد پول ژاپن) و از طریق حساب‌های بانک‌های ژاپنی به بانک مرکزی ایران می‌پردازند و بعدا این پول‌ها به بانک‌های خصوصی ایران انتقال داده می‌شود، اما تحریم‌های جدید این دارایی‌ها را مسدود خواهد کرد و در صورت اعمال آنها، ایران نمی‌تواند آزادانه از پرداخت‌های ژاپن استفاده کند و این امر می‌تواند خریدهای نفت ایران از سوی ژاپن را کاهش دهد. در ۸ ماه نخست سال ۲۰۱۲، ژاپن ۱۹۱ هزار بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است که ۴۰ درصد کمتر از میزان واردات در مدت مشابه سال گذشته است.

دولت آمریکا، معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی از تحریم نفتی ایران را در سپتامبر گذشته برای شش ماه دیگر تمدید کرد. مهلتی که پس از معافیت شش ماهه نخست این ۱۱ کشور (از اسفند سال ۹۰)، مجموع معافیت آنها از تحریم نفت ایران را به یک سال ‌رساند. تمدید معافیت به این معنا بود که بانک‌های این ۱۱ کشور مهلت ۱۸۰ روزه دیگری را برای انجام مبادلات مالی با بانک‌های ایرانی پیدا کرده‌اند. چراکه تحریم‌های آمریکا به طور مستقیم نفت ایران را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه با نشانه رفتن مبادلات بانک مرکزی، به دنبال ممانعت از فروش نفت ایران هستند.

براساس تحریم‌هایی که «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۱ میلادی تصویب کرده است تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی، تمامی خریداران اصلی نفت ایران، هر شش ماه مورد بررسی قرار می‌گیرند تا اگر خرید نفت خود را کاهش داده باشند، از تحریم معاف شوند.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که ژاپن به عنوان سومین مصرف‌کننده نفت در جهان، اقدام‌های چشمگیری برای کاهش خرید نفت از ایران انجام داده است. کشورهای دیگری که شامل این تمدید معافیت شدند، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس بودند.