در حسرت خانه‌دار شدن

مهدیس فرقانی

امروزه خانه به عنوان یک نیاز اصلی بشر به حساب می‌آید؛ اما این نیاز به یک معضل بسیار بزرگ برای اکثر ساکنان شهرهای کشور تبدیل شده که تا به حال هم هیچ راه‌حلی نیز برای این معضل در نظر گرفته نشده است. مساله خانه‌دار شدن همیشه یکی از برجسته‌ترین آرزوهای هر فرد بوده است. مخصوصا در دنیای امروزی که با وجود هزاران هزار مشکل گوناگون، راه برای رسیدن به این آرزو بسیار سخت و دشوار شده است.

اما با وجود همه این مشکلات ما راهکارهایی برای خانه‌دار شدن را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ البته باید بدانید که در این راه باید همت کنید اما به هر حال تصمیم‌گیری با خود شما است.

پس اگر تصمیم خود را قطعی گرفته‌اید خوب است مرحله به مرحله از مراحل خانه‌دار شدن را پیش روید تا در آخر اگر شانس و قسمت با شما یار باشد و بعد از این همه تلاش، جان سالم به در ببرید، شاید بتوانید صاحب خانه بشوید پس با دقت توصیه‌های ذکر شده را بخوانید:

خود را برای یک زندگی کاملا ماشینی و دشوار آماده سازید و کافی است هر روز به خود تلقین کنید که «من حتما موفق خواهم شد.»

حتما این مساله را می‌دانید که مدت زمان یک خواب کافی و مفید، هشت ساعت در طول شبانه‌روز است؛ اما از آنجایی که شما تصمیم سختی گرفته‌اید، خوب است دو ساعت از این هشت ساعت را حذف کنید و مدت زمان استراحت خود را در شش ساعت بگنجانید.

به دنبال شغل و حرفه‌ای باشید که در مدت کاری، خبری از اتلاف وقت ثانیه‌ای نباشد؛ زیرا وقت گرانبها است و باید ارزش آن را دانست.

اگر شغل مورد نظر شما ۱۸ ساعت شبانه‌روز شما را پر نمی‌کند، حتما به دنبال شغل دوم باشید و این مساله را کاملا جدی بگیرید.

در طی این مدت زمان خاص (از زمان شروع به فعالیت به طور جدی تا زمان صاحبخانه شدن) از دعوت مهمان با هر درجه نزدیکی به شما بپرهیزید؛ زیرا صرفه‌جویی در هزینه‌های مهمانی نقش بسزایی در رسیدن به آرزوی دیرینه شما خواهند داشت.

از مقدار خورد و خوراک خود به طور چشمگیر حذف کنید. شما می‌توانید در طی مراحل صرفه‌جویی درآمد خود به وضعیت جسمانی خود به خوبی رسیدگی کنید؛ چرا که شما می‌توانید در این مدت زمان، گیاه‌خواری و همین‌طور آب‌درمانی را تجربه کنید!از خرید رخت و لباس به طور جدی بپرهیزید و برای مدتی چشم‌هایتان را به روی مد روز ببندید و با لباس‌های خود کاملا محترمانه رفتار کنید تا قدمت لباس‌هایتان افزایش یابد؛ زیرا شما اجازه خرید لباس را ندارید.

از جان‌گذشتگی را در راستای فعالیت‌های خود بگنجانید؛ به این صورت که اگر همکارتان مشکلی داشت که نمی‌‌توانست در ساعت کاری خود حاضر شود، شما با وجود تمامی خستگی و کوفتگی بتوانید به عنوان اضافه‌‌کاری جای او را پر کنید.

اگر مجرد هستید سعی کنید در حد امکان مجرد باقی بمانید تا حداقل بتوانید حریف خواسته‌های خود شوید یا اگر متاهل هستید باید در نهایت تلاش و کوشش، همسر خود را بیش از آنچه است، قانع‌تر کنید؛ چون امکان دارد به دلیل درک نکردن وضعیت بحرانی اقتصادی خانواده، کار به طلاق و طلاق‌کشی برسد.

پیشنهاد دیگر ما این است که به صلاحتان است به خاطر چندین علت، خودرو نداشته باشید؛ زیرا خودرو مانند یک آدم زنده نیاز به هزینه و مراقبت دارد؛ مخصوصا که اگر خودروی شما رده پایین یا تاریخ گذشته باشد. اینجا است که تمام درآمد خود را باید خرج یک عتیقه زیرخاکی بکنید. از طرفی دیگر یادتان باشد، که ورزش برای سلامتی بسیار مهم است و با گرفتن تصمیمی دیگر می‌توانید مسافت رفت و برگشت از محل کار تا خانه را پیاده گز کنید.

اگر هنوز صاحب فرزند نشده‌اید، خوشحال باشید؛ چراکه شانس به شما رو آورده است؛ زیرا همیشه شنیده‌ایم که نداشتن فرزند یک مشکل و داشتن فرزند هزار مشکل است؛ در نتیجه وجود یک مشکل خیلی به صرفه‌تر از هزار مشکل است. اما اگر صاحب فرزند هستید، ناراحت نباشید و خدا را هم شکر کنید؛ چون برای هر مشکل یک راه‌حل وجود دارد و راه‌حل این مساله این است که برای اینکه از هزینه‌هایی که صرف فرزندان خود می‌کنید برای مدتی در امان باشید، فرزندان خود را به دست بستگان درجه یک (مادر بزرگ و پدربزرگ) بسپارید. آنها فرزندان شما را از دل و جان دوست دارند و از آنجایی که خوشبختی شما را می‌خواهند از آنها نگهداری می‌کنند؛ فقط کافی است قبل از فرستادن فرزندانتان به دست آنها توصیه‌های لازمه را از لحاظ شیطانی‌نکردن، احترام گذاشتن و غیره به فرزندان خود گوشزد کنید. متاسفانه نمی‌توانیم در حال حاضر پیشنهاد مهدکودک را به شما بدهیم؛ زیرا به خوبی می‌دانید که در برابر این نوع مراقبت‌ها باید هزینه‌هایی را متقبل شوید. تفریح کردن ممنوع! باید یادآور شویم که شما فرصتی برای تفریح چندلحظه‌ای هم ندارید مگر اینکه از خواب خود بزنید و به تفریح بپردازید. حالا میل خودتان است به قول معروف خود دانید.هرگز در بین راه ناامید نشوید و به تلاش پی‌درپی خود ادامه دهید تا بلکه در آخر کار فرجی شود تا خود را در قالب صاحب خانه ببینید!

مطمئن هستیم، اگر همسری دارید او را برای تلاش بی‌وقفه تشویق کرده‌اید تا پابه‌پای شما کار کند. اگر فرزند یا فرزندانی دارید که دانشجو یا محصل در دوره آخر دوران تحصیلی هستند، آرام نشینید و با یک برنامه‌ریزی دقیق آنها را هم راهی کار کنید و بدین ترتیب می‌توانید دست در دست هم داده و هرچه سریع‌تر آرزوی خود را برآورده سازید.

در آخر شما می‌توانید با یک تحقیق درست و حسابی از بین این همه بانک خصوصی یا دولتی بانکی را که برای سپرده شما ماهانه سود زیادی را متقبل می‌شوند، انتخاب کنید تا حداقل بانک هم در خرید خانه به شما کمک کرده و در کار خیر هم سهیم باشد.

صحبت از بانک شد و یاد وام‌های مسکن افتادیم؛ اما اصلا به شما توصیه نمی‌کنیم که از وام مسکن استفاده کنید؛ زیرا اگر فکر کنید متوجه خواهید شد که بعد از این همه تلاش و تکاپو پس از سال‌‌ها حالا که قرار است صاحب خانه شوید و از دوران کهنسالی خود حداکثر استفاده را کنید، باید باز هم برای پرداخت اقساط وام دست از تلاش برندارید.

اگر دست به دامن این وام‌های مسکن شوید، باید بدانید که ارثی با عنوان زیبای قسط برای فرزندان خود باقی می‌گذارید. حالا خودتان تصمیم گیرنده هستید.تمامی این پیشنهادها راهکارهایی بود برای جلوگیری از خرج اضافی، راه‌حلی برای پس‌انداز در‌آمدتان و سریع‌ترین راه بی‌شیله پیله برای صاحب خانه شدن.

مساله قابل توجهی که هست مقدار پس‌انداز و اندوخته شما است که با وجود تورم و افزایش چشمگیر قیمت مسکن براساس عوامل تاثیرگذار آیا شما می‌توانید خانه‌ای در پایین‌ترین منطقه شهر با کمترین امکانات و بدترین شرایط محیطی را خریداری کنید؟ما هیچ دخالتی در پیش‌بینی جواب این سوال نمی‌کنیم و جواب را به خود شما می‌سپاریم.

البته این نکته را باید در ذهن داشته باشید که قیمت مسکن در هر منطقه شهر بالا است و دیگر خبری از ارزانی نخواهد بود و تنها کاری که می‌توانید بکنید، این است که دعا کنید حداقل قیمت مسکن راکد بماند.

البته همه افراد به این سختی صاحب خانه نمی‌شوند، بلکه افرادی هستند که بدون این همه دغدغه و دردسر به راحتی «هلو برو تو گلو» صاحب خانه می‌شوند و اکثر این افراد کسانی هستند که وضعیت مالی پدر و یا مادرشان در حد عالی است و برای فرزندشان سرمایه هنگفتی در نظر می‌گیرند تا او کسب و کاری را شروع کند و آنها با وجود این مقدار سرمایه برای رسیدن به سایر مایحتاج یک زندگی به خصوص خانه هیچ مشکلی نخواهند داشت و گاهی اوقات هم پدر یا مادر با خرید یک دستگاه واحد مسکونی برای فرزند خود لطف را در حق او تمام می‌کنند.

حال اگر جزو این دسته افراد نیستید، می‌توانیم به شما توصیه کنیم بی‌خیال صاحب خانه شدن بشوید.

مگر جان آدمی چقدر باید کم‌ارزش باشد که به خاطر یک آرزو یا یک خواسته از آن بگذرد.

پس اگر جانتان را به همه چیز ترجیح می دهید، بدانید که با یک برنامه‌ریزی صحیح و حساب شده می‌توان به همین زندگی اجاره‌ای پناه آورده و لذت دنیا و زندگی را هم برد.البته راه و روش درست زیستن در خانه‌های اجاره‌ای را به خود شما محول می‌کنیم و یادتان باشد که جان عزیز است و آن را محترم شمارید.