کشتی صیادی که عامل قتل ۷۹ دلفین‌ در آب‌های خلیج فارس بود، همچنان متواری است و سازمان حفاظت محیط‌زیست در پی شناسایی این کشتی است. محمدباقر نبوی، معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: بر اساس گزارش ارسالی دلفین‌شناسان اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) درباره علت مرگ دلفین‌های خلیج‌فارس، علت مرگ ۷۹ دلفینی که سوم مهر به ساحل شرق جاسک آمده بودند، «فعالیت‌های صیادی» عنوان شد که شکستگی پوزه، سر و برخی از علائم ظاهری و داخلی بدن نشانگر این موضوع بوده است.

وی در ادامه افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست به دنبال مدارک و مستندات است و باید مشخص شود که کدام شناور باعث این مشکل بوده است.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: البته ممکن است این شناور خارجی بوده باشد، اما در صورت یافتن شناور عامل مرگ دلفین‌ها، سازمان محیط‌زیست و شیلات موضوع را پیگیری و با متخلفان از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی می‌کند. نبوی با اشاره به تشکیل کمیته ملی بررسی علت مرگ دلفین‌ها با حضور واعظ جوادی، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست طی روزهای اخیر گفت: گزارش دلفین‌شناسان بین‌المللی مورد تایید اعضای این کمیته قرار گرفت اما متا‌سفانه هنوز آزمایشگاه‌های کشور خودمان نتیجه آزمایش‌های خود را درباره علت مرگ دلفین‌ها اعلام نکرده‌اند.

امید صدیقی، قائم مقام معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این‌باره گفت: صیادان در خلیج‌فارس همزمان با عملیات صیادی، دلفین‌ها را نیز همراه ماهی‌های دیگر شکار کرده و پس از خروج آنها از آب و ایجاد لطمه دوباره آنها را وارد دریا کرده‌اند که این موضوع باعث مرگ آنها شده است.