پس از زمزمه‌های نامزدی کروبی و خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، محمد رضا عارف گفت: اگر خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده کاندیدا نشود، برای حضور در انتخابات آمادگی دارم. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد رضا عارف با اشاره به مشکلات موجود در کشور و ضرورت اصلاح امور جامعه در مسیر صحیح خود که همان اجرای سیاست‌های بالادستی تصویب و تأیید شده مجموعه نظام می‌باشد، با تاکید بر اصلح بودن آقای خاتمی برای حضور در صحنه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: از نظر من آقای خاتمی بهترین شخص برای اداره امور کشور است، اما اگر ایشان بنا به هر دلیلی نخواهد در صحنه حضور یابد با توجه به مشکلات و تهدیدات موجود پیش روی کشور برای حضور در صحنه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمادگی دارم.

معاون اول دولت خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه نزدیک‌ترین و اصیل ترین جناح سیاسی کشور به خط امام و آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی را اصلاح طلبان می‌داند، افزود: ما همه سرباز این نظام و این کشور هستیم و در هر صحنه‌ای که حضور ما نیاز باشد، وارد شویم و به نظام و مردم خدمت کنیم.

عارف با اشاره به انصراف خود از حضور در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به روندی که بر انتخابات مجلس هشتم حاکم شد و رد صلاحیت گسترده‌ نیروهای اصلاح‌طلب، معنادارترین کاری که می‌توانستیم در آن برهه انجام دهیم انصراف بود، انصراف من یک پیام جدی بود.عارف در پاسخ به سوالی در مورد میزان همکاری مجلس هشتم با ترکیب اصولگرا با دولت دهم در صورتی که اصلاح طلبان بتوانند در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری پیروز شوند، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان خوشبختانه ثابت کرده‌اند که نیروهای انحصار طلب نیستند و مایل و قادرند با تمامی جناح‌های سیاسی کشور تعامل و همکاری داشته باشند. از سوی دیگر تجربه همکاری تقریبا موفق دولت اول اصلاحات با مجلس پنجم خود اثبات‌گر این مدعاست. ما معتقدیم که در جناح مقابل نیز نیروهای مومن و منطقی کم نیستند و می‌توانیم با آنها همکاری کنیم.