محسن رضایی در نامه‌‌ای به دبیر شورای نگهبان تاکید کرد روش و برنامه کاری این هیات از قبل تعیین و دیکته نشود. به گزارش پایگاه خبری «تابناک» متن این نامه، بدین شرح است: پیرو نامه مورخه ۵/۴/۸۸ لازم می‌‌‌دانم به عنوان یکی از کاندیداهای معترض به فرآیند و نتایج انتخابات دهم ریاست جمهوری که روش قبلی را در جهت ایفای حقوق همه ملت برخوردار از جامعیت ندانسته و به این دلیل نیز از احقاق حقوق فردی انصراف دادم، از این رو با توجه به شیوه جدید شورای نگهبان در تمدید زمان و تعیین هیات ویژه بررسی به شکایات، نظرات خویش را در خصوص شرایط جدید اعلام نمایم:

اولا: کشور در شرایط فعلی در وضعیت خطیری است و احتمالات ناگوارتری در صورت تداوم این شرایط، قابل ‌تصور است. در این وضعیت هرگونه ابتکاری که حاوی فرصتی برای خارج شدن از این وضعیت و بازگشت آرامش و امید و اعتمادملی به کشور و خنثی کردن تبلیغات دشمنان نظام باشد، باید مغتنم شمرده شود و حداکثر همراهی با آن و بهره‌برداری از آن صورت گیرد.

ثانیا: اینجانب طرح شورای نگهبان در تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات را به عنوان یک ابتکار و فرصتی که بالقوه می‌‌‌تواند مسیری برای گشایش وضعیت جاری کشور ایجاد کند، ارزیابی می‌‌‌نمایم.

ثالثا: موفقیت این ابتکار را منوط به اراده راسخ و جدیت در نیتی که در پشت آن می‌‌‌باشد و الگویی که مبنای عمل آن را تشکیل می‌‌‌دهد، می‌‌‌دانم. جدیت در این کار را احیای اعتماد واقعی در بخشی از ملت که در این انتخابات به اعتمادشان لطمه وارد شده و همچنین رفع نگرانی نخبگان می‌‌‌بینم و این امر مستلزم رعایت موارد زیر است:

۱ - ترکیب هیات به منظور جلب اعتماد بیشتر مردم و کاندیداها باید اصلاح و تکمیل شود تا ضمن ایجاد وحدت ملی و پرهیز از هر گونه پیشداوری، الگوی عمل آن مدلی فراجناحی باشد. ۲ - این هیات باید رسیدگی جامع به کل فرآیند انتخابات و همه شکایات و اعتراضات را بنا به طرح و روشی که خود تشخیص می‌‌‌دهد، در دستور کار قرار دهد و روش و برنامه کاری آن از قبل تعیین و دیکته نشود.

۳ - برای فراهم کردن شرایط موفقیت، این هیات باید از اختیارات کامل برخوردار باشد و در امر رسیدگی و تنظیم و ارائه گزارش‌ها نیز آزادی عمل داشته باشد.

۴ - هیچ محدودیتی از جمله محدودیت زمانی نباید مانع کیفیت و دقت کار و رسیدگی کامل و جامع به تمامی ‌‌‌ابهامات و اشکالات باشد؛ هر چند در کنار آن، سرعت عمل در رسیدن به قضاوت نهایی، ضروری است.۵ - رعایت اصل شفافیت در کار، اساسی است و برای رفع ابهامات لازم است این هیات تمامی ‌‌‌فرآیند و رویدادهای مسیر رسیدگی را به طور شفاف و مرحله به مرحله با مردم در میان بگذارد. به‌علاوه لازم است برای کاندیداها فرصت و آزادی عمل فراهم گردد تا توضیحات خود نسبت به این فرآیند را برای مردم ارائه دهند.۶ - هیات به دور از هرگونه پیشداوری و نیز فارغ از هرگونه محدودیت در جمع بندی و نتیجه گیری به هرشکل متصور، ماموریت خود را انجام دهد.

۷ - برای مشارکت هر سه نامزد دیگر انتخابات تلاش شود تا آنکه بررسی‌‌های هیات، جنبه عمومی‌‌‌و فراگیر پیدا کند؛ در غیر این صورت مشارکت اینجانب جنبه فردی به خود می‌‌‌گیرد که آن را برای عبور از شرایط موجود کشور، مناسب نمی‌‌‌دانم.

در پایان، اینجانب همانگونه که قبلا اعلام کرده‌ام ضمن عدم پیگیری حق شخصی و صرفا برای دفاع از کشور و مطالبه حقوق مردم و نظام، در صورت تایید و اقدام موارد و شرایط فوق از سوی آن شورای محترم، وظیفه خود می‌‌‌دانم در مسیر موفقیت هیات مذکور در نهایت توان تلاش نمایم.