هر شب تنهایی در محرم

در سال‌های اخیر دو فیلم «شب» و «هر شب تنهایی» از ساخته‌های «رسول صدرعاملی» به دلیل شرایط خاص اکران و برنامه‌ریزی نمایش فیلم‌های عامه‌پسند امکان نمایش عمومی پیدا نکرده‌اند؛ این دوفیلم که با مضمون زائران حرم امام رضا (ع) ساخته شده‌اند از مضمونی دینی برخوردارند و با توجه به حضور بازیگرانی مطرح در این فیلم‌ها، از موقعیت خوبی برای اکران در سینماها برخوردارند؛ اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

مشاور رسانه‌ای «رسول صدرعاملی» درباره عدم اختصاص فرصت برای نمایش عمومی فیلم‌های «شب» و «هرشب تنهایی» از رسول صدرعاملی اظهار داشت: «به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران سینمای ایران باید تمهیداتی را در جهت اکران این دو اثر برجسته مهیا کنند؛ چون در صورت اکران این فیلم‌ها، نه تنها رونق مادی قابل توجهی نصیب سینمای ایران خواهد شد، بلکه رونقی معنوی نیز در انتظار سینمای ایران خواهد بود.»

او درباره این مساله که چرا سینماداران به سمت فیلم‌هایی می‌روند که امتحان خود را پس داده‌اند و فیلم‌هایی از جنس «شب»‌ و «هرشب تنهایی» از این دایره بیرون می‌مانند، می‌گوید: این دو فیلم همچنین در سال گذشته برنده جوایز معتبری از جشنواره‌های جهانی شده‌اند و مخاطبان جهان از کشورها وقاره‌های مختلف از تماشای این فیلم‌ها لذت برده و ارتباط خوبی با آنها برقرار کرده‌اند. این نشان می‌دهد که این فیلم‌ها لزوما فیلم‌های بدون مخاطبی نیستند؛ کما این که در جشنواره فیلم فجر نیز جزو فیلم‌های محبوب تماشاگران بوده‌اند.

وی تاکید کرد: باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که دلیل موفقیت‌های بین‌المللی این دو فیلم را در معنویت نهفته در این آثار جست‌وجو کرد و باید اضافه کرد آنچه که باعث گرایش تماشاگران از کشورهای مختلف از روسیه تا سنگاپور و از ایتالیا تا آمریکا به این فیلم شده، ایمان نهفته در بافت فیلم است که موجب تاثیرگذاری بر تماشاگران شده است.

هم‌اکنون به غیر از فیلم «درباره الی...»، سینماهای کشور در سیطره نمایش عمومی آثاری با شاخصه‌های صرف گیشه پسند قرار دارد و به نظر می‌رسد اکران فیلم‌هایی چون «هرشب تنهایی» و «شب» خوراک فرهنگی مناسبی را در وضعیت فعلی سینماها در اختیار تماشاگران تشنه سینمای فرهنگی قرار خواهد داد.

در فیلم «شب» که مرحوم شکیبایی در آن بازی کرده، عزت‌ا... انتظامی و امین حیایی نیز حضور دارند که امین حیایی به خاطر فیلم شب، برنده سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر در دو سال پیش شد. شب براساس طرحی از اصغر فرهادی با فیلمنامه‌ای از کامبوزیا پرتوی روایت گروهبانی است که برای تحویل دادن مجرمی سابقه‌دار به زندان یکی از شهرستان‌ها، مجبور می‌شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند. فیلم «شب» سال گذشته توانست جایزه‌ بهترین فیلم جشنواره مذهب امروز ایتالیا را دریافت کند. باید عنوان کرد پس از دریافت این جایزه، مدیر جشنواره مذاهب ایتالیا با تمجید از فیلم «شب» ساخته رسول صدرعاملی فیلم برگزیده این جشنواره، جایگاه سینمای ایران در دنیا را کم نظیر خوانده بود. لییا بلترامی، رییس این جشنواره جایگاه برجسته سینمای ایران در جهان را عالی توصیف کرده و گفته بود: سینمای ایران توجه خاصی به بعد معنوی زندگی دارد.

وی ادامه داده بود: هیچ کشوری به اندازه ایران با استفاده از تصاویر و متون، به اهمیت معنویت در زندگی افراد نپرداخته است.

اما فیلم «هرشب تنهایی» که لیلا حاتمی و حامد بهداد در آن بازی کرده‌اند، تاکنون موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری را کسب کرده است.

«رسول صدرعاملی» برای فیلم «هرشب تنهایی» بهترین کارگردان جشنواره پرده‌نقره‌ای سنگاپور شد.

«هرشب تنهایی» رسول صدرعاملی همچنین سال گذشته جایزه بهترین کارگردانی پنجمین دوره جشنواره منبر طلایی روسیه را از آن خود کرد و همچنین، جـایزه تماشاگران جشنواره شیکاگو به فیلم سینمایی «هرشب تنهایی» اهـدا شد. این فیلم جایزه‌ تماشاگران نوزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی را نیز کسب کرد.

از سوی دیگر، مدیر پخش «نمایشگران» از تدارک اکران دو فیلم «شب» و «هرشب تنهایی» به کارگردانی رسول صدرعاملی، در اواخر ماه مبارک رمضان یا همزمان با ماه محرم خبر داد. امیرحسین علم‌الهدی عنوان کرد: این فیلم‌ها در حال حاضر در مرحله عقد قرارداد با سینماها قرار دارند و در آینده‌ای نه‌چندان دور اکران خواهند شد. او در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که آیا چنین ماه‌هایی برای اکران مناسب محسوب می‌شوند، گفت: فیلم خوب در هر شرایطی مخاطب خاص خود را به سینماها می‌کشاند. علاوه بر این در فصلی مانند تابستان، مخاطبان اغلب در پی سرگرمی هستند و شاید این زمان، فرصت مناسبی برای فیلم‌های فرهنگی نباشد. به گزارش ایسنا، دو فیلم سینمایی «هرشب تنهایی» و «شب» به کارگردانی رسول صدرعاملی دو فیلم از مجموعه «شهری که دوست می‌دارم» درباره زائران حرم امام رضا (ع) است. این کارگردان چندی قبل اعلام کرده بود؛ منتظرم یکی از این دو فیلم اکران شود تا روند تولید سومین فیلم خود را درباره زائران امام رضا (ع) آغاز کنم. فیلم «هرشب تنهایی» که در جشنواره گذشته فیلم فجر به نمایش درآمد؛ این فیلم روایت «عطیه» نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیو است. او هر روز به سوالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه باشند تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است؛ اما او درگیر مناسبات خود و همسرش است و مشکلی دارد که حل نشدنی است و ... در این فیلم، لیلا حاتمی، حامد بهداد، مرجان قره‌جه، محسن کریمی، علی بکائیان و تعدادی از بازیگران تئاتر مشهد به ایفای نقش می‌پردازند. نویسنده فیلمنامه «هرشب تنهایی» کامبوزیا پرتوی، رسول صدرعاملی، بر اساس طرحی از اصغر فرهادی است.