دنیای اقتصاد- سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه به رسمیت شناخته شدن رییس‌جمهور ایران از سوی باراک اوباماهمتای آمریکایی وی پس از انتخابات ایران، تاکید کرد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور منتخب ایران است.این در حالی است که کاخ سفید، احتمال صدور پیام تبریک از سوی باراک اوباما برای محمود احمدی‌نژاد پس از مراسم تحلیف را رد کرده است. به گفته سخنگوی کاخ سفید، موضع آمریکا برای مذاکره اتمی‌ با ایران تغییر نکرده است. آمریکا ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را به رسمیت شناخت

کاخ سفید، احتمال صدور پیام تبریک از سوی باراک اوباما برای محمود احمدی‌نژاد پس از مراسم تحلیف را رد کرد

کاخ سفید در آستانه تحلیف رییس‌جمهور اسلامی‌ایران، اعلام کرد که احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور منتخب ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه به رسمیت شناخته شدن رییس‌جمهور ایران از سوی باراک اوباماهمتای آمریکایی وی پس از انتخابات ایران، تاکید کرد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور منتخب ایران است.

این مقام ارشد کاخ سفید افزود: این انتخاب ایرانیان و بحثی داخلی میان ایرانیان بر سر انتخاب رییس‌جمهور بوده است.

وی تصریح کرد: موضع آمریکا برای مذاکره اتمی‌ با ایران تغییر نکرده است.

این سخنان تنها یک روز پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد و یک روز قبل از تحلیف وی به عنوان رییس دهمین دولت جمهوری اسلامی‌ ایران بیان شده است.

این در حالی است که کاخ سفید، احتمال صدور پیام تبریک از سوی باراک اوباما برای محمود احمدی‌نژاد پس از مراسم تحلیف را رد کرده است.

تیم مذاکره‌کننده اوباما منتظر است

در همین حال، اخبار و شواهد حاکی از آن است که کاخ سفید و تیم کاری شورای امنیت ملی و همچنین وزارت خارجه آمریکا، منتظر شناسایی طرف‌های ایرانی خود هستند تا سیاستی که باراک اوباما قول مشخص شدن آن را در ماه آگوست (مرداد ماه) داده است، عملیاتی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تابناک، نفر اصلی تیم راهبردی در موضوع ایران از سوی آمریکایی‌ها، همچنان که صحبت آن بوده است، ویلیام (بیل) برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا و سفیر پیشین این کشور در روسیه است. او که در دوران وزارت جیمز بیکر از معاونان آقای دنیس راس بوده است، اکنون برخلاف آنچه که مقامات آمریکایی نشان می‌دهند، بالاتر از او قرار گرفته و راس وی را به عنوان رییس خود خواهد دید.

اما دنیس راس که چندین ماه را در برزخ پست و مقام بین وزارت خارجه و پنتاگون سرگردان بود و به مشورت دادن به مقامات تل‌آویو شهره است ـ او از همین راه مطابق بیانیه‌های صادره مالی از سوی او مبلغ ۷۷۵.۴۲۱ دلار را از این مجامع اسرائیلی و گروه‌های یهودی بابت سخنرانی‌ها و مشاوره‌هایش برای آنها در سال گذشته کسب کرده است ـ حضورش نمادین بوده و افکارش پشت درهای بسته مشورتی این تیم باقی خواهد ماند.

بر پایه این گزارش، نفر بعدی تام دونیلون، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و یکی از معاونان فعال در امور مربوط به ایران است. او به همراه پونت تالوار، مشاور سختکوش شورای امنیت ملی آمریکا، موضوعات امنیتی و اطلاعاتی را در باره ایران مورد بررسی قرار خواهند داد.

در همین حال، دنیس مک دونهو، که ارتباطات راهبردی را در کاخ سفید کنترل می‌کند، ماموریت دارد تا خروجی‌های راهبردی ایران در منطقه و جهان را زیر نظر داشته و همزمان موضوعات حقوق بشری را در مورد حکومت ایران مورد ارزیابی قرار دهد.

اما سیاست‌گذاری‌های این تیم در نهایت به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده می‌رسد. کلینتون که از حمایت همه جانبه جو بایدن معاون اول رییس‌جمهور آمریکا برخوردار است، برای پیشبرد این سیاست‌ها، هماهنگی لازم را با باراک اوباما ایجاد خواهد کرد.

در عین حال شواهد حکایت می‌کند که برای اولین بار در سیاست خارجی آمریکا قرار شده است از دو تن از مشاوران ایرانی نیز استفاده شود؛ ری تکین (زاده ایران) برای مشورت به شورای امنیت ملی آمریکا در نظر گرفته شده است و از ولی نصر، به عنوان مشاور ریچارد‌هالبروک فرستاده ویژه آمریکا در منطقه خاورمیانه استفاده خواهد شد.

در همین چارچوب، گزارش تابناک از واشنگتن حاکی است: مقامات کاخ سفید بی‌صبرانه منتظر اعلام تیم مذاکره‌کننده دولت تهران برای موضوعات کلیدی رابطه ایران و آمریکا و همچنین پرونده هسته‌ای هستند. برخی از آنها اعلام کرده‌اند که احتمال نمی‌دهند با انتخاب سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران پیشرفت آنچنانی در مذاکرات صورت گیرد، اما افراد شاخص‌تر این گروه مانند بیل برنز اعتقاد دارند که می‌توانند با جلیلی به توافقاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و موارد اختلافی دیگر دست پیدا کنند.

اما آنچه که اکنون آمریکایی‌ها علاقه‌مند هستند تا زودتر از سوی ایران مشخص شود، وضعیت سیاست‌گذاری وزارت خارجه و حدود اختیارات احمدی‌نژاد در تبیین این سیاست‌ها و اهداف خارجی ایران است. این علاقه‌مندی در شرایطی بیش از پیش نمود یافته است که وزیر خارجه آمریکا خبر احتمال تحریم صادرات بنزین به ایران را نه تایید کرده، نه تکذیب.

به گزارش ایسنا به نقل از ریا نووستی، هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از تایید یا تکذیب این خبر که دولت اوباما ایده ممنوع‌سازی عرضه فرآورده‌های نفتی به ایران را بررسی می‌کند، امتناع کرد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از کلینتون گزارش کرده‌اند: ما این که چه تدابیری می‌توانند اتخاذ شوند یا اتخاذ نشوند را تفسیر نخواهیم کرد.

در عین حال، وزیر خارجه آمریکا گفته است که مقامات رسمی در واشنگتن به کرات هشدار داده‌اند که در صورت نبود پاسخی مثبت از سوی دولت ایران، جامعه جهانی برای اتخاذ گام‌های آتی همبسته خواهد شد.

کلینتون تاکید کرده است: به طور قطع گام‌های آتی می‌توانند شامل تحریم‌های معین نیز باشند. این درحالی است که پیش از‌ این رسانه‌ها در روزهای گذشته خبر داده بودند که سنای آمریکا برای اعمال فشار بیشتر به ایران، با تصویب طرحی خواستار تحریم شرکت‌های تامین‌کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی برای ایران شده است.

این تحریم شامل منع خریداری نفت خام از این شرکت‌ها برای ذخایر اضطراری آمریکا است. این طرح با هدف اعمال فشار بر ایران برای توقف غنی‌سازی و فرآوری اورانیوم به تصویب رسیده است. این درحالی است که دولت اوباما که با شعار تغییر روی کارآمد، از ابتدای فعالیت بر تغییر رویکرد خود در قبال ایران سخن می‌گفت.

طرح مجلس سنای آمریکا در قالب قانون ۳۴‌میلیارد دلاری هزینه‌های انرژی و آب‌رسانی آمریکا تصویب شده است. تبدیل این طرح به قانون به تایید مجلس نمایندگان و امضای رییس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد. ذخیره اضطراری نفت آمریکا شامل ۷۲۴‌میلیون بشکه نفت خام است که در چهار مجموعه زیرزمینی در ایالت‌های لوئیزیانا و تگزاس انبار شده است. آمریکا پیش از این برای تهیه نفت خام این ذخیره از شرکت‌هایی مانند ویتول، رویال داچ‌شل و گلنکور نفت خریده است. هر سه شرکت از تامین‌کنندگان عمده بنزین ایران هستند.

البته در این رابطه مقامات ایرانی تاکید کرده‌اند که با وجود تصویب طرح تحریم شرکت‌های تامین‌کننده بنزین و فرآورده‌های نفتی ایران، هیچ گونه نگرانی نسبت به تهیه بنزین مورد نیاز کشور نخواهند داشت.

سیف‌الله جشن‌ساز، مدیرعامل شرکت نفت ایران در این باره اظهار کرده است: به نظر می‌رسد تصویب این طرح یک اقدام بی‌معنا باشد که نه تنها نتیجه‌ای برای آمریکا نخواهد داشت، بلکه فقط فروشنده‌های آنها را متضرر می‌کند. وی با اشاره به این‌که فقط ممکن است برخی شرکت‌ها در فروش فرآورده‌های نفتی به ایران تحت تاثیر این طرح تغییراتی ایجاد کنند، یادآوری کرد: شرکت‌های فروشنده بنزین در جهان بسیار متنوع هستند و در این صورت فقط مبادی تامین بنزین را عوض خواهیم کرد.