آمادگی آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد- عکس:AFP

مواضع ضد و نقیض آمریکایی‌ها در قبال دولت جدید ایران. آمادگی آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل

آمریکا در قبال به رسمیت شناختن ریاست جمهوری احمدی‌نژاد مواضع ضد و نقیض گرفته است

دنیای اقتصاد - آمریکا از جانب سایر اعضای گروه ۱+۵ اعلام کرده است که پیشنهاد این گروه درباره پرونده هسته‌ای ایران همچنان پابرجا است و در برای دیپلماسی دوجانبه باز است و اکنون ایران باید دست به انتخاب بزند.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرده است که پیشنهاد اعضای دائم شورای امنیت و آلمان به ایران در خصوص مساله هسته‌ای همچنان پابرجا است.

به گزارش ایسنا،‌ رایس در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان به ایران در خصوص مساله هسته‌ای تهران گفت: ما این پیشنهاد را لغو نکرده‌ایم. ما در را برای دیپلماسی دوجانبه باز می‌گذاریم و اکنون ایران باید دست به انتخاب بزند.

بنابر گزارش خبرگزاری نووستی، رایس گفت: ایران باید به برنامه هسته‌ای نظامی خود پایان دهد، مسوولانه رفتار کند و به جامعه جهانی بازگردد یا اینکه با انزوا و فشار فزاینده مواجه شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا مقامات آمریکا دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران را مشروع می‌دانند، با ذکر اینکه «مشروعیت باید در نظر مردم (ایران) باشد»، افزود: اما این مساله در تعاملات ما با ایران کلیدی نیست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد توضیح داد: مساله اصلی برای واشنگتن این است که اجازه تولید سلاح هسته‌ای در ایران را ندهد و افزود: ما با ایران تا قبل از انتخابات روابط دیپلماتیک نداشتیم و اکنون نیز نداریم. این اظهارات در شرایطی بیان شده‌اند که رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید که پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور «منتخب» ایران خوانده بود، همزمان با سخنان رایس تلاش کرده است تا از سخنان پیشین خود فاصله بگیرد، این در حالی است که هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته است، واشنگتن احمدی‌نژاد را رییس‌جمهور ایران خواهد شناخت.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، گیبس گفته است: اجازه بدهید آنچه را که پیش‌تر گفته‌ام تصحیح کنم، من اشاره کردم که آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور منتخب ایران است. منظورم این بود که وظیفه من نیست در این باره قضاوت کنم.

وی ادامه داد: (احمدی‌نژاد) تحلیف کرده است و این یک واقعیت است. قطعا ملت ایران در خصوص اینکه آیا این انتخابات عادلانه بوده است یا خیر، همچنان پرسش‌هایی دارند و باید بگذاریم خودشان تصمیم بگیرند. در همین حال، شبکه خبری سی.ان.ان به نقل از هیلاری کلینتون وزیر خارجه‌ آمریکا درباره دادگاه‌های اخیر متهمان مسائل پس از انتخابات در ایران گفته است: تردیدی نیست که این یک دادگاه نمایشی بود.

وی افزوده است: این انتخابات به بهترین شکل نشان می‌دهد که دولت ایران از ملتش و از حقیقت و واقعیتی که روشن می‌شود، بیم دارد.

کلینتون همچنین در خصوص وضعیت مازیار بهاری، صاحب امتیاز نمایندگی هفته‌نامه نیوزویک در ایران ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که خبرگزاری روسیه نووستی گزارش داده است که کلینتون در خصوص تحلیف احمدی‌نژاد به عنوان رییس‌جمهور ایران برای دومین دور متوالی گفته است که واشنگتن وی را رییس‌جمهور ایران خواهد شناخت.

وی نیز همچون سوزان رایس گفته است: ما همچنان به پیشنهادی می‌پردازیم که چندی قبل در ماه آوریل (فروردین) از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و ‌آلمان مطرح شده بود تا ایرانیان بتوانند انتخاب کنند. آنها (ایرانیان) باید خود تصمیم بگیرند. این در حالی است که جمهوریخواهان نسبت به سیاست‌های اوباما در قبال ایران انتقاد دارند. در همین چارچوب، هیاتی از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا که از اسرائیل دیدن می‌کرده، روز پنج‌شنبه سیاست دولت اوباما در مورد اسرائیل را گمراه‌کننده خوانده و گفته است: این سیاست آمریکا بر مساله شهرک‌سازی یهود تاکید بیش از حد داشته و در عوض تهدید به مراتب بیشتر یک ایران دارای سلاح هسته‌ای را نادیده می‌گیرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: این هیات ۲۵ نفره به سرپرستی «اریک کانتور» رهبر جناح اقلیت از ایالت ویرجینیا و تنها جمهوری‌خواه یهود کنگره گفته است: به جای تمرکز بر مسائلی چون فعالیت شهرک‌سازی اسراییل در کرانه باختری، اوباما باید بر یک مساله مهم‌تر یعنی تهدید موجود ایران نه تنها برای اسرائیل بلکه برای آمریکا تمرکز کند. دولت اوباما برای متوقف ساختن کامل ساخت شهرک‌سازی در اراضی فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن به رژیم اسراییل تذکر داده است.

به گزارش ایرنا، به نظر می‌رسد دولت آمریکا از این سیاست برای ایجاد نوعی توازن و موثر واقع شدن فشارهایش بر ایران در ایجاد نوعی اجماع استفاده می‌کند.

در این میان، اتحادیه اروپا اعلام کرده است: این اتحادیه به محمود احمدی‌نژاد به خاطر پیروزی در انتخابات «بحث‌برانگیز» اخیر تبریک نگفته است و قصد انجام چنین کاری را نیز ندارد. این مساله در حالی از سوی آمکادئو آلتافاج تاردیو، سخنگوی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام شده است که ارسال پیام تبریک از سوی اتحادیه اروپا به رهبران تازه انتخاب شده، مرسوم بوده و همواره انجام شده است. اما برخورد شدید از سوی نیروهای امنیتی ایران با معترضان به نتیجه انتخابات که به گفته مقام‌های ایرانی بیش از ۲۶ کشته بر جای گذاشته و به دستگیری صدها نفر دیگر منجر شد، باعث اتخاذ موضع اخیر اتحادیه اروپا شد.

این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف خود، تبریک نگفتن کشورهای مختلف را معادل «بی‌احترامی به رای و اراده ملت‌ها» دانست و گفت:کسی منتظر تبریک شما نیست و ملت ایران نه برای اخم‌ها و تشرهای شما ارزشی قائل است و نه برای تبریک‌های شما ارزشی قائل خواهد بود. اظهارنظر سخنگوی اتحادیه اروپا با وجود آن انجام شده که برخی سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه، بریتانیا، و سوئد در مراسم تحلیف احمدی‌نژاد حضور داشتند، اما نماینده‌ای از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا در این مراسم حاضر نبود.

موضع اتحادیه اروپا در تبریک نگفتن به محمود احمدی‌نژاد، موضعی همگام با آمریکا محسوب می‌شود. بریتانیا و فرانسه هم حاضر به ارسال پیام تبریک جداگانه‌ای برای محمود احمدی‌نژاد نشدند و دفتر وزارت خارجه بریتانیا هم از «لزوم به کارگیری دیپلماسی سرسختانه» در مقابل ایران سخن به میان آورده است.