نام‌گذاری شعر حرکتی مقطعی است

ایسنا- محمود معتقدی، نام‌گذاری برای شعر را حرکتی مقطعی دانست و گفت: این اتفاق‌ها پاسخ‌گوی نیاز شعر نیست؛ اما می‌تواند تجربه‌هایی برای تحقق جریان‌های شعری باشد.

این شاعر و منتقد ادبی گفت: جریان‌ها یا گونه‌های مختلف شعری مقوله‌ای است که با توجه به کارکردهای زبان و تحول نگاه زیبایی‌شناختی در دوره‌های تاریخی اتفاق می‌افتد؛ مثلا شعر گفتار از نیما آغاز می‌شود یا به تعبیری در سروده‌های ما بوده است. در شعرهای فروغ، مولفه این ‌گونه شعری را می‌توان به وضوح دید یا در سروده‌های نصرت رحمانی که فرهنگ کوچه را به شعرش راه داده، این اتفاق افتاده است که درواقع، این یک روند و جریان طولانی است که رفته رفته مخاطب با آن آشنا می‌شود.

او در ادامه متذکر شد: در سه دهه اخیر، جریان‌های شعری اتفاق افتاده که برخی تثبیت شده‌اند و برخی هم فقط در حد یک صحبت بوده‌اند؛ مثلا شعر حرکت که اصلا جا نیفتاد؛ اما اتفاق‌های جدید در غزل توانست زمینه‌های تحول غزل را در سال‌های اخیر پیش آورد و شاعران جوانی از این مساله استقبال کردند.

معتقدی نام‌گذاری شعر را از انگیزه‌های روانی و به تعبیری درد جاودانگی متأثر دانست و افزود: باید این حق را به مخاطب داد و کسانی که شعر را می‌خوانند، تا از رهگذر ارتباط با شعر بتوانند به نامی برای آن برسند و از سویی باید این فرصت را به شعر داد که در طول زمان، خود را معرفی و عرضه کند.