جدال تازه سینمای ایران

معاون اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای: آقای داودی تقویم و زمان را گم کرده‌اند

ابوالحسن داودی: حاضرم سیمرغ «زادبوم» را پس بدهم؛ اما فیلم اکران عمومی شود نگاه سوم- ابوالحسن داودی کارگردان «زادبوم» با بیان این‌که این فیلم هنوز پروانه نمایش هم ندارد، گفت: حاضرم سیمرغی را که در جشنواره به این اثر تعلق گرفته، پس بدهم تا به جای آن فیلمم به نمایش عمومی درآید. فیلم سینمایی «زادبوم» بعدازظهر یکشنبه در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به نمایش درآمد و با حضور کارگردان، بیتا منصوری (مجری طرح و مدیر تولید)، فرید مصطفوی (فیلم‌نامه‌نویس) و شاهین امین (منتقد) مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که از سوی کانون فیلم این دانشگاه برگزار می‌شد، داودی با اشاره به استقبال دانشجویان از «زادبوم» اظهار کرد: هنگامی که پذیرش و درک فیلم را در دانشجویان و نسل دانشگاهی می‌بینم، خستگی و گرفتاری فیلم از تنم درمی‌آید؛ البته گرفتاری‌های «زادبوم» هنوز به پایان نرسیده و این فیلم همچنان پروانه نمایش نگرفته و احتمال دارد که هیچ‌گاه هم نگیرد. کارگردان «زادبوم» در پاسخ به سوالی مبنی بر ریتم کند قسمت‌هایی از فیلم نیز عنوان کرد: این اثر از یک قصه طولانی برخوردار است. «زادبوم» از سه قسمت تشکیل شده و ممکن است که ریتم قسمت مرکزی آن کمی کند باشد که دلیل این مساله هم آن است که می‌خواستم در این قسمت سیر تحولی افراد را باورپذیر به تصویر بکشم. داودی ادامه داد: همیشه در فیلم‌ها این گرفتاری را داشته‌ام که سیر تحولی افراد غیرقابل باور است، لذا این بخش را کمی طولانی‌تر کردم تا این مشکل حل شود.

او در پاسخ به سوال دیگری که پرسیده بود لاک‌پشت نماد چیست، عنوان کرد: هرچه که مخاطب فکر کند، می‌تواند درست باشد و بنده به شدت مخالفم که فیلم‌ساز بخواهد نظر خود را به فیلم پیوند بدهد.

داودی درباره دلایل عدم اکران این اثر نیز پاسخ داد: نگارش فیلم‌نامه این اثر سه سال پیش به پایان رسید و فیلم هم سال گذشته آماده بود. حال اگر همزادپنداری تاریخی یا اجتماعی در رابطه با این اثر ایجاد شده، مشکل بنده نیست.

او در ادامه به تحصیلاتش در زمینه جامعه‌شناسی اشاره کرد و افزود: همواره دوست داشته‌ام که از رشته تحصیلی‌ام در آثارم کمک بگیرم. بنده به شدت به سینمای اجتماعی گرایش دارم و اگر تعهدی احساس کنم، فکر می‌کنم که در این نوع سینما است که می‌تواند تحقق پیدا کند.

داودی در بخش دیگری از این نشست هم به کسب سیمرغ بهترین فیلم‌ ملی جشنواره فجر اشاره کرد و گفت: امیدوارم به خاطر سیمرغ هم که شده این فیلم را به نمایش درآورند. حتی ما حاضریم سیمرغ را هم پس بدهیم؛ اما این فیلم اکران شود. وی در توضیح به مطلبی که این فیلم را حامی مردان خائن دانسته بود، هم اظهار کرد: به نظرم فیلم هم مانند یک مغازه است و در‌آن حق همواره با مشتری است. هیچ فیلمی در بهترین گروه و با بهترین فیلم‌نامه و کارگردانی دنیا نمی‌تواند نظر همه را به یک اندازه جلب کند. این اثر هم دیدگاهی متفاوت ارائه کرده که می‌توان آن را قبول یا رد کرد.

داودی در پایان هم در پاسخ به مطلبی که سینما را ترویج‌دهنده فرهنگ دانسته و بیان معضلات در سینما را موجب گسترش آن‌ها خوانده بود، عنوان کرد: اگر واقعا بدانم که فیلم‌های ماست که باعث مشکلات جامعه می‌شود، حاضرم فیلم‌سازی را ترک کنم.

فرید مصطفوی، بیتا منصوری و شاهین امین هم در این برنامه به ذکر توضیحاتی کوتاه پرداختند و در پایان دکتر جوانمرد، مدیر فرهنگی این دانشگاه هم از عوامل این فیلم تشکر کرد و از هنرمندان خواست که به‌‌رغم وجود ناهنجاری‌های مختلف، در پی تاکید بر هنجارها و ارزش‌های ایرانی برآیند. از سوی دیگر معاون اداره کل ارزشیابی و نظارت سینمای حرفه‌ای در پاسخ به اظهارات ابوالحسن داودی کارگردان فیلم زادبوم در خصوص عدم اکران این فیلم که در مطبوعات روز یکشنبه منتشر شده بود‌، معاون ضمن تکذیب موضوع مطروحه توضیحاتی ارائه کرد.

اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی به ریاست علیرضا سجادپور نیز طی نامه‌ای در پاسخ به سخنان ابوالحسن داودی مبنی بر اینکه فیلم سینمایی زادبوم در دوران مدیریت معاون جدید سینمایی به عنوان نخستین نشانه ممیزی ایشان تلقی و موارد متعددی اصلاحیه به این فیلم وارد شده و عملا مانع از نمایش فیلم گردیده است، ضمن ابراز شگفتی فراوان آورده است: گویا جناب آقای داودی تقویم و زمان را گم کرده‌اند و فراموش کرده‌اند که اصلاحیه مزبور اصلا متعلق به دوره مدیریت جدید نیست؛ ضمن آنکه هر گونه بحث و بررسی در مورد درخواست اکران این فیلم مربوط به تهیه‌کننده آن بوده و در غیر این صورت، موضوع مطروحه میسر

نخواهد بود.