دنیای اقتصاد - نمایندگان شش کشور موسوم به گروه 1+5 طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته سه نشست پیاپی را درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار کرده‌اند. در پایان این نشست‌ها اخبار متفاوتی درباره نتایج آن منتشر شد. منابع خبری ایران این نشست‌ها را بی‌نتیجه توصیف کردند؛ اما رسانه‌های آمریکایی و اروپایی از سازنده بودن مذاکرات چهارشنبه و پنج‌شنبه خبر داده‌اند. در این نشست‌ها درباره تشدید تحریم ایران مذاکراتی به عمل آمده ولی هیچ توافقی اعلام نشده است.

نشست‌های ۱+۵ درباره‌ ایران
کشورهای عضو 1+5 طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 3 نشست پیاپی درباره برنامه هسته‌ای ‌ایران برگزار کردند
دنیای اقصاد- دومین دور مذاکرات کشورهای عضو گروه ۱+۵ در سطح نمایندگان مستقر در سازمان ملل شامگاه چهارشنبه و صبح و بعد از ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته از سر گرفته شد. اولین دور‌این مذاکرات پنج‌شنبه دو هفته گذشته انجام شده بود.
اگرچه تازه‌ترین مذاکرات نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان در پشت درهای بسته صورت گرفته و جزئیات آن منتشر نشده است، اما نمایندگان چین و روسیه همچون دور اول، ‌این مذاکرات را «سازنده» خوانده‌اند.‌ این برای نخستین بار است که مذاکره‌کنندگان 1+5 در یک دور از گفت‌و‌‌گوهای خود، نشست‌های متعدد و متوالی برگزار می‌کنند. روند مذاکرات 1+5 در شرایطی شتاب گرفته است که روسیه و به‌ویژه چین با اعمال تحریم‌های تازه علیه‌ ایران مخالفت می‌کنند و بهترین راه را برای حل مساله هسته‌ای تهران راه‌حل پیگیری مذاکرات سیاسی می‌دانند. منوچهر متکی، وزیر خارجه کشورمان درباره ‌این مذاکرات به کشورهای عضو 1+5 توصیه کرده است که از تصمیم گروه وین در بحث تبادل یا معاوضه سوخت حمایت کنند.
وزیر خارجه در نشست مشترک با آنتوان گامبی‌، وزیر خارجه آفریقای مرکزی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد این‌که با توجه به بی‌نتیجه بودن نشست ۱+۵ در مورد ایران توصیه شما به برگزارکنندگان این نشست‌های بی‌نتیجه چیست؟ گفت: این مشورت‌ها و گفت‌وگوها از گذشته میان گروه ۱+۵ وجود داشته است،‌ در عین حال ما معتقدیم در مقطع کنونی بهترین اقدام ۱+۵ حمایت از تصمیم گروه وین در بحث تبادل یا معاوضه سوخت است. وی توضیح داد: انجام مبادله سوخت می‌تواند برای همه طرف‌ها منافع قابل‌توجهی داشته باشد. ما با بسیاری از طرف‌ها در حال گفت‌وگو و رایزنی هستیم و فکر می‌کنیم اتخاذ تصمیم منطقی و مناسب می‌تواند به ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های جدید برای همکاری کمک کند.
مذاکرات 1+5 ادامه می‌یابد
به گزارش خبرگزاری فارس، نمایندگان دائم روسیه و چین در سازمان ملل، نشست گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته‌ای ایران در نیویورک را سازنده ارزیابی کرده و از ادامه مذاکرات در این باره خبر دادند. به گزارش خبرگزاری نووستی، روسیه و چین ملاقات نمایندگان دائم گروه ۱+۵ که روز پنج‌شنبه در نیویورک صورت گرفت را مثبت و سازنده ارزیابی کردند. ویتالی چورکین‌، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در این باره گفت: در این دیدار مباحثاتی سازنده صورت گرفت و مذاکرات درباره مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به‌زودی ادامه خواهد یافت. لی بائودونگ، نماینده دائم چین در سازمان ملل نیز نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱+۵ را سازنده خواند و افزود: مواضع طرف‌های مذاکره‌کننده در این خصوص اکنون دیگر برای سایر اعضای گروه بیش از پیش مشخص شده است. نشست روز پنج‌شنبه نمایندگان دائم کشورهای گروه ۱+۵ در سازمان ملل، دومین دور از مذاکرات نمایندگان ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت (روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه) به علاوه آلمان در خصوص موضوع هسته‌ای ایران بود. ‌این در حالی است که در تاریخ ۱۱ فروردین ماه سال جاری نمایندگان ۱+۵ به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی کرده بودند. آمریکا و کشورهای اروپایی هم‌پیمان آن سعی دارند تا قطعنامه تحریم‌های جدید علیه ایران را در شورای امنیت به تصویب برسانند، اما با وجود مخالفت چین به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا و دارای حق وتو، روند تصویب این تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است. پکن طی ماه‌های گذشته همواره تاکید کرده است که به شدت با تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران مخالف است. به گزارشی سایت بی بی سی، مارک لایال گرانت نماینده بریتانیا گفت که مباحثات پنج‌شنبه صبح «خیلی سازنده» بوده است که منعکس کننده نظر نمایندگان روسیه، چین و فرانسه پس از گفت‌وگوی چهارشنبه بود. ژرارد آراد نماینده فرانسه در سازمان ملل گفت که گفت‌وگوها «خیلی خوب» پیش می‌رود.
دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته اند که نمایندگان چهار کشور غربی ‌این گروه بعد از ظهر پنج‌شنبه بار دیگر دیدار کردند.
یک دیپلمات به‌این خبرگزاری گفت: «گفت‌وگوها در حال شدت گرفتن است» و دیپلمات دیگری افزود که مباحثات در‌این زمینه میان ‌این شش کشور از‌این پس ممکن است فشرده‌تر و تقریبا روزانه انجام شود.پیتر ویتینگ نماینده آلمان پیش از گفت‌وگوهای پنج‌شنبه گفت که این «ادامه تبادل نظری است» که ‌این کشورها هفته گذشته در نیویورک آغاز کردند.
آمریکا و متحدان غربی آن مایل به اتخاذ سریع یک رشته تدابیر تنبیهی تازه علیه ‌ایران حداکثر در ماه مه هستند، اما روسیه و چین هنوز امیدوارند که تحرکات دیپلماتیک ‌ایران را به میز مذاکره بازگرداند.بحث‌های جاری پیرامون پیش نویسی است که آمریکا در ماه ژانویه با همکاری بریتانیا، فرانسه و آلمان تنظیم و تسلیم مسکو و پکن کرد. مذاکرات شش کشور درباره‌این پیش نویس پنج‌شنبه دوهفته گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی در نیویورک شروع شد. دیپلمات‌ها می‌گویند که مذاکرات میان اعضای‌این گروه دشوار خواهد بود، زیرا شکاف روسیه و چین با آمریکا و متحدانش وسیع است.با ‌این حال آمریکا روز چهارشنبه به طور تلویحی اشاره کرد که شاید آماده پذیرش یک پیش‌نویس ضعیف‌تر برای ‌ایجاد اجماع بین‌المللی علیه‌ ایران باشد.رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا گفت که اتخاذ یک قطعنامه تحریمی‌ تازه توسط سازمان ملل علیه‌ ایران مهم تر از تدابیری است که در چنین قطعنامه‌ای وجود دارد.او گفت: «آنچه به قطعنامه سازمان ملل اهمیت می‌بخشد بیش از آنکه محتویات خاص آن باشد، منزوی کردن‌ایران توسط باقی جهان است.»گیتس گفت که تصویب یک قعطنامه در شورای امنیت سازمان ملل «فراهم‌کننده سکوی حقوقی تازه‌ای» برای هر کشور یا گروه‌هایی از کشورها مانند اتحادیه اروپا است که می‌خواهند دست به اقدامات شدیدتری بزنند. به گفته او، قطعنامه سازمان ملل از‌این منظر، به عنوان «سکوی پرتاب» عمل می‌کند. به گفته ناظران، ‌این روشن‌ترین نشانه‌ای است که دولت آمریکا - که در مورد برخی مفاد پیش‌نویس پیشنهادی با مقاومت چین و روسیه روبه‌رو است - نسبت به آمادگی برای تخفیف تحریم‌ها نشان داده است.
ایران بر خلاف ادعای آمریکا و متحدانش می‌گوید که برنامه اتمی‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

هرماه ۵/۱ کیلوگرم سوخت هسته‌ای می‌خواهیم

رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که ایران به 5/1 کیلوگرم سوخت هسته‌ای در ماه نیازمند است.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران چهارشنبه در مصاحبه با پرس‌تی‌ وی در خصوص مبادله اورانیوم گفت: ایران برای مبادله اورانیوم غنی شده در سطح پایین با اورانیوم غنی شده در سطح بالا آماده است، اما این امر تنها در صورتی تحقق خواهد یافت که غرب اعتماد ایران را به دست آورد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای رفع نیاز رآکتور تهران ۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.