تاکید مسکو بر دیپلماسی برای حل مساله هسته‌ای تهران

رییس‌جمهور روسیه ضمن تاکید بر اتخاذ روش دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران گفت که تحریم شورای امنیت علیه تهران را غیرممکن نمی‌داند. به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه خواستار اتخاذ روش سیاسی - دیپلماتیک برای حل موضوع ایران است، اما استفاده از تحریم شورای امنیت علیه تهران را غیرممکن نمی‌داند.

مدودف در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رییس‌جمهور آرژانتین در بوئنس آیرس اظهار کرد: من امکان اتخاذ تحریم‌ بنا به تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد را غیرممکن نمی‌دانم.

وی افزود: اما به نظر من راه سیاسی - دیپلماتیک برای حل این موضوع بسیار مفیدتر است.

بنابر گزارش، خبرگزاری نووستی، رییس‌جمهور روسیه گفت: به ندرت تحریم‌ها به خودی خود منجر به نتایجی مثبت می‌شوند. تحریم، فشار است، اما در برخی موارد (اعمال آن) می‌تواند ناگزیر شود.

وی ادامه داد: متاسفانه ایران در مدت اخیر، هیچ اقدامی‌نکرده است که گواه تغییر مواضع آن باشد، در صورتی که همه ما در این ذی نفع هستیم که فناوری‌های هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز استفاده شوند.

مدودف تاکید کرد: ما علاقه‌مندیم که برنامه هسته‌ای ایران قابل بازرسی و بررسی باشد.

مدودف همچنین ضمن سخنرانی در انستیتو بروکینگز واشنگتن با نادیده گرفتن این واقعیت که سوال‌هایی که معمولا از ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش پرسیده می‌شوند، ماهیت سیاسی دارد و فاقد سندیت است گفته بود: متاسفانه ایران سوالاتی که از آن می‌پرسند را نادیده می‌گیرد.

وی تاکید کرد: زمانی که ما در پراگ دیدار کردیم تا قرارداد کاهش تسلیحات تهاجمی ‌استراتژیک را امضا کنیم، این مساله را با رییس‌جمهور اوباما بررسی کردیم.

این به معنای آن نیست که تحریم، چیزی بسیار مفیدی است، به ویژه که همیشه نیز نتیجه‌بخش نیستند و مسلم است که مردم را نباید تنبیه کنند. آنها باید رژیم منع گسترش سلاح هسته‌ای را تامین کنند و تنها در این صورت می‌توانند موثر واقع شوند.

رییس‌جمهور روسیه خاطر‌نشان کرد که طرفدار تحریم «کمرشکن» نیست و تاکید کرد که این مساله باید با احتساب منافع تمامی‌ کشورها حل شود.

مدودف گفت: امیدوارم بتوانیم توافق کنیم و بتوانیم این مشکل را به روش‌های سیاسی- دیپلماتیک حل کنیم.

وی اظهار داشت: تحریمات باید هوشمندانه باشند و مساله این است که درک ما از این (تحریم) چیست، چه چیزی قابل قبول است و چه چیزی قابل قبول نیست.

مدودف معتقد است: تحریم باید جامع باشد، باید با شرکت کنندگان اصلی در روند بین‌المللی بررسی شده باشد و باید در راستای دستیابی به یک نتیجه باشد. به گفته وی، دقیقا به همین دلیل است که موضع مربوط به تحریم نه تنها به آمریکا، اروپا و روسیه، بلکه به چین و آمریکای لاتین نیز بستگی دارد.

رییس‌جمهور روسیه افزود: تنها در این صورت است که چنین تصمیمی، اگر به آن نیاز شود، می‌تواند نتیجه بخش باشد. وی ضمن صحبت درباره احتمال مناقشه هسته‌ای در خاورمیانه یا تروریسم هسته‌ای گفت که چنین چیزی «می‌تواند فاجعه‌ای عظیم باشد» که فاجعه عظیم انسانی را نیز به دنبال خواهد داشت.

مدودف افزود: بسیاری از همکاران ما در جهان عرب بدون کتمان می‌گویند که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، آنها بدون تشریفات به دنبال آن می‌روند تا آنها نیز (سلاح) داشته باشند و این گسترش غیرقابل کنترل باشگاه هسته‌ای است. وی خاطرنشان کرد: این برگی جدید در تاریخ بشریت و برگی بسیار غم‌انگیز خواهد بود.

تاخیر بررسی مساله ایران در شورای امنیت

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بررسی مساله‌ هسته‌ای ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است به تعویق بیفتد. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره امکان به تعویق افتادن بررسی مساله‌ هسته‌ای ایران در‌ شورای امنیت گفت: اظهارنظر در‌این‌باره دشوار است، اما این مساله‌ ممکن است طی هفته‌ها یا حتی ماه‌های آینده صورت گیرد.

یوکی تاکاسو، نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل متحد که در ماه آوریل ریاست شورای امنیت‌این سازمان را بر عهده دارد، نیز اعلام کرده است که این شورا در حال حاضر تاریخی را برای بررسی احتمال تحریم ایران تعیین نکرده است. تاکاسو طی کنفرانسی مطبوعاتی در دفتر مرکزی سازمان ملل متحد گفت: در حال حاضر تاریخی برای رایزنی درباره مساله‌ هسته‌ای ایران تعیین نشده است و احتمال بررسی این ‌مساله‌ در شورای امنیت در ماه آوریل دور از ذهن به نظر می‌رسد. وزیر‌خارجه‌ روسیه نیزپیش از این گفته بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در حال حاضر بررسی مساله‌ هسته‌ای ایران را در دستور کار ندارد. سرگئی لاوروف در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود که هیچ‌گونه بررسی یا مذاکره نه در چارچوب شورای امنیت و نه در جلسات غیررسمی این شورا درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام نمی‌شود. وی افزوده بود: موضع روسیه در قبال مساله‌‌ هسته‌ای ایران تاکید بر محوریت گروه ۱+۵ و هماهنگی کشورهای عضو این گروه است. لاوروف درباره‌ رایزنی‌هایی که در چارچوب گروه ۱+۵ انجام می‌شود نیز گفته بود: ارتباطاتی انجام می‌شود که ماهیت غیررسمی دارند. وی تاکید کرده بود که مسکو تمامی تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا اوضاع درباره مساله‌ هسته‌ای ایران صرفا از راه سیاسی‌ـ ‌دیپلماسی حل شود. موضع اصولی ما بر اساس جایگزین‌ناپذیر بودن روش‌های سیاسی ‌ـ ‌دیپلماسی حل برنامه هسته‌ای ایران استوار است، چرا که استفاده از روش‌های دیگر غیر‌قابل قبول و غیرسازنده است.