دنیای اقتصاد- رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه از حضور حداقل 8 رییس جمهور در اجلاس گروه 15 در تهران خبر داد و گفت‌: تعدادی از کشورهای عضو گروه 15 نیز در سطح معاون رییس‌‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه در این اجلاس شرکت خواهند کرد. اجلاس گروه 15 روز دوشنبه هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد
چگونگی برگزاری اجلاس سران گروه 15 در تهران
عکس: ایرنا
مهمانپرست: حداقل 8 رییس‌جمهور در این اجلاس شرکت می‌کنند
دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: چگونگی برگزاری اجلاس گروه ۱۵، مذاکره نماینده‌ایران با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جزئیات پیشنهاد تازه ترکیه و برزیل درباره تبادل سوخت هسته‌ای و صدور ویزا برای مادران آمریکاییان بازداشت شده در‌ایران محور سوالات طرح شده در تازه‌ترین کنفرانس خبری رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران بود. مهمانپرست دیروز در کنفرانس خبری هفتگی خود، درباره چهاردهمین اجلاس سران گروه ۱۵ که قرار است دوشنبه ۲۷ اردیبهشت در تهران برگزار شود، گفت: اگر ۵ الی ۶ نفر از سران در اجلاس شرکت کنند، سطح اجلاس بسیار خوب ارزیابی می‌شود. با مهمانان ویژه‌ای که خواهیم داشت، حداقل ۸ رییس‌‌جمهور در اجلاس تهران حضور خواهند داشت و بقیه اعضا در سطح معاون ر‌ییس‌‌جمهور، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه در این اجلاس شرکت خواهند کرد. وی اجلاس تهران را بسیار مهم خواند و گفت:‌ همکاری‌ها بین اعضا، یافتن ظرفیت‌های جدید همکاری‌ در موضوعات مختلف در آمریکای لاتین، ‌آسیا و آفریقا در این اجلاس قابل بررسی است و در دستور کار قرار دارد و موضوعات بین‌المللی نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد. گروه ۱۵ زیر شاخه‌ای از جنبش عدم تعهد است که بیشتر در حوزه اقتصادی متمرکز شده و در سال ۱۹۸۹ با ‌ایده ‌گره‌زدن اقتصاد کشورهای در حال توسعه سه قاره آمریکا، آفریقا و آسیا موجودیت پیدا کرده است. در ابتدا ۱۵ کشور‌این گروه را تشکیل دادند، اما به مرور زمان،‌ این تعداد به ۱۹ کشور افزایش یافت. در حال حاضر از قاره آسیا کشورهای هند،‌ ایران، اندونزی، مالزی، سریلانکا، از قاره آفریقا الجزایر، مصر، کنیا، نیجریه، زیمبابوه و سنگال و از قاره آمریکا کشورهای ونزوئلا، برزیل، مکزیک، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، پرو و جامائیکا عضو گروه ۱۵ هستند.‌ایران در۱۴ سپتامبر ۲۰۰۶ (۲۳ آذر ۱۳۸۵) ریاست‌ این گروه را از کوبا تحویل گرفت.


آمریکا، فرانسه و روسیه با صداقت وارد بحث شوند.
مهمانپرست در ادامه کنفرانس خبری خود، درباره سفر رجب طیب اردوغان نخست‌‌وزیر ترکیه همزمان با سفر لولا داسیلوا رییس‌جمهور برزیل به ایران برای بررسی جزئیات پیشنهاد تبادل سوخت مورد نیاز تحقیقاتی رآکتور تهران گفت: فرمول‌های جدیدی در این زمینه مطرح شده، به ویژه در مذاکراتی که با ترکیه و برزیل داشتیم، موضوعات مختلفی مطرح شد از جمله این فرمول جدید که به بحث و مذاکره گذاشته شد. به اعتقاد ما این فرمول قابلیت عملیاتی شدن را دارد و در یکی دو مورد به تفاهم جدی نزدیک شدیم. این بحث‌ها ادامه خواهد یافت و آقای اردوغان نیز به ایران سفر خواهد کرد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات پیشنهاد ترکیه و برزیل نیز از میزان تبادل سوخت ۲۰ درصدی با سوخت ۵/۳ درصدی، زمان مبادله سوخت هسته‌ای و مکان‌این تبادل به عنوان سه موضوع مطرح در بحث تبادل سوخت هسته‌ای یاد کرد و گفت: ما از ابتدا اعلام کردیم برای اینکه تضمین عینی فراهم شود، مکان مبادله در ایران خواهد بود. وی افزود: در آخرین مذاکراتی که با ترکیه و برزیل داشتیم، پیشنهاداتی بین ایران و آن کشورها مطرح شد. این پیشنهاد، فرمول جدیدی است که می‌تواند در مواردی که اختلاف‌نظر وجود دارد، زمینه‌های تفاهم را فراهم کند. امیدواریم آمریکا، فرانسه و روسیه که برای تبادل سوخت اعلام آمادگی کرده بودند، آمادگی جدی خود را برای مبادله اعلام کنند و نشان دهند در این کار جدیت دارند و با صداقت وارد بحث شده‌اند. اگر آمادگی این کشورها مشخص شود، فکر می‌کنیم این فرمول می‌تواند به نتیجه برسد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به اینکه آیا این فرمول جدید شامل مکان مبادله نیز می‌شود؟ تصریح کرد: ما تاکنون هیچ پیشنهادی را در مورد محل دیگری غیر از ایران نپذیرفته‌ایم. مهمان‌پرست در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا محل دیگری می‌تواند برای مبادله سوخت در مذاکرات مطرح شود؟ ‌اظهار کرد: ما فکر می‌کنیم برای داشتن تضمین عینی به منظور مبادله، محل مبادله باید در ایران باشد مگر اینکه کسی بتواند شکل جدیدی را معرفی کند که تضمین عینی را برای ما اثبات کند. ما فکر نمی‌کنیم که بشود شرایط دیگری را معرفی کرد تا تضمین عینی به وجود آید.
صدور ویزا برای مادران سه تبعه آمریکایی
وی همچنین درباره صدور ویزا برای مادران سه تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران گفت: ویزای ‌این افراد صادر شده و آنها می‌توانند مراجعه کرده و ویزا را دریافت و به ایران سفر کنند تا با فرزندانشان دیدار داشته باشند. سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که در چارچوب مسائل انسانی و به عنوان اقدامی انسانی این ویزاها داده شده، یادآور شد: این در حالی است که ما عمل متقابل انسانی را در خصوص اتباع خودمان مشاهده نکردیم. مهمانپرست ابراز امیدواری کرد که برخوردهای انسانی بیشتر مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گیرد. وی همچنین در پاسخ به‌ پرسشی درباره وضعیت کلوتید ریس تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران گفت: پرونده خانم کلوتید ریس شکل حقوقی و قضایی خود را طی می‌کند و دادگاه به هر نتیجه‌ای برسد آن را اعلام می‌کند. امیدواریم هر چه سریع‌تر حکم قضایی مربوطه صادر شود. وی درباره محکومیت مازیار بهاری خبرنگار ایرانی - آمریکایی به ۱۳ سال حبس که سوال یکی از خبرنگاران بود، نیز اظهار کرد: ‌افرادی که نام بردید ممکن است به دلیل فعالیت‌هایشان دچار محکومیت شده باشند و این موضوع در حوزه حقوقی و قضایی است و نهادهای مربوطه رسیدگی می‌کنند.

توافق برای دیدار جلیلی و اشتون


دنیای‌اقتصاد- در پی پذیرش پیشنهاد ترکیه از سوی ایران برای دیدار و مذاکره با کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵‌، اشتون نیز آمادگی خود را برای مذاکره با نماینده کشورمان اعلام کرد. در همین رابطه، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه دیروز گفت: اشتون اظهار تمایل کرده بود که با مقامات ایران وارد مذاکره شود و این موضوع چند بار اعلام شده بود و ایران با انجام این دیدار موافقت کرد. وی با اعلام اینکه طرف مذاکره با اشتون، سعید جلیلی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خواهد بود، افزود: قرار بر این است که این ملاقات انجام شود، ولی تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. در مورد محل ملاقات از آنجا که ترکیه پیشنهاد داشته است در آنجا این دیدار انجام شود، مشکلی برای محل ملاقات نداریم. در همین حال، ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: اشتون که روز دوشنبه مذاکراتی با احمد داوود اوغلو‌، وزیر امور خارجه ترکیه در بروکسل داشته است، درخواست خود را برای دیدار با مقامات ایرانی به آنکارا اعلام کرده است.