سوءتفاهم نیجریه در خصوص محموله پیدا شده رفع شد

منوچهر متکی‌‌، وزیر خارجه‌ایران با اشاره به جنجال‌آفرینی رسانه‌ای در خصوص محموله پیدا شده در نیجریه، تصریح کرد: محموله متعلق به یک شرکت خصوصی بوده که از طریق نیجریه قرار بوده به یک کشور دیگر آفریقایی صادر شود. به گزارش خبرگزاری مهر، دیروز در تهران در نشست خبری مشترک متکی با همتای افغانی‌اش رویترز از وی در رابطه با سفرش به نیجریه سوال کرد، سفری که گفته شده برای حل مشکل ‌ایرانیان بازداشت شده به خاطر ارسال سلاح به نیجریه بوده است. وزیر خارجه در پاسخ به این سوال با اشاره به روابط خوب میان دو کشور گفت: یک شرکت خصوصی اقدام به کار تجاری در فروش سلاح‌های متعارف دفاعی به یکی از کشورهای غرب آفریقا کرده بود که مسیر انتقال محموله از طریق نیجریه بوده و در آنجا تردیدهایی ‌ایجاد شده بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در خصوص وضعیت خاص نیجریه و ناامنی‌های اخیر ‌این کشور بیان داشت: دشمنان سعی داشتند القا کنند که ‌این محموله با آن موضوعات در ارتباط است در حالی که موضوع برای مقامات نیجریه مشخص شده که‌ این محموله تجاری ارتباطی با نیجریه نداشته است.

وی با بیان ‌اینکه دیپلمات‌های‌ ایران در نیجریه به وظایف دیپلماتیک خود مشغول هستند، گفت: شهروند‌ ایرانی که نماینده‌ این شرکت خصوصی بوده و ماه‌ها در نیجریه فعالیت کرده توضیحات لازم را به مقامات نیجریه‌ای ارائه داده و فکر می‌کنیم سوء‌تفاهم مرتفع شده باشد. متکی همچنین در ‌این نشست خبری از ادامه رایزنی‌ها با گروه ۱+۵ برای تعیین محتوا و ‏محل مذاکرات با‌ این گروه خبر داد.‏ وی در پاسخ به سوالی در خصوص مخالفت آمریکا با انجام مذاکرات ‌ایران با ۱+۵ در ترکیه گفت: رایزنی‌ها در جریان است‌‌، هر گونه توافقی که حاصل شود به اطلاع همگان خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با احتمال طرح مباحث هسته‌ای در مذاکرات با ۱+۵ گفت: رایزنی‌ها در خصوص شکل و محتوای گفت‌وگو‌ها نیز ادامه دارد. بعد از نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود.