تشریح پرونده‌های مهم قضایی از زبان دادستان تهران

مهدی هاشمی بیاید بازداشت می‌شود، حکم شهلا جاهد اجرا می‌شود، درباره مرخصی‌ها به «جنتی» توضیح دادم، دادسرای فرهنگ و رسانه تاسیس می‌شود دادستان تهران با اعلام آغاز به کار دادسرای فرهنگ و رسانه در آینده نزدیک، آخرین وضعیت پرونده‌های مفاسد اقتصادی بیمه، متهمان کهریزک، بازداشت ۵ وکیل، شهلا جاهد، حادثه سعادت‌آباد، مهدی هاشمی و مرخصی به زندانیان حوادث پس از انتخابات را تشریح کرد.عباس جعفری دولت‌آبادی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اعلام کرد: برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی به زودی دادسرای «فرهنگ و رسانه» آغاز به کار می‌کند. هدف از تاسیس این دادسرا رسیدگی تخصصی به پرونده‌های مطبوعاتی، تعامل بیشتر با مطبوعات و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای حمایت از ارزش‌های انقلاب است. دادستانی تهران خوشحال خواهد شد که مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی در مورد این اقدام دادستانی اظهار نظر کنند تا آغاز کار این دادسرا با قوت بیشتری صورت گیرد.

صدور کیفرخواست برای ۵۴ متهم پرونده بیمه

دادستان تهران در ادامه با اشاره به‌ آخرین وضعیت پرونده‌ بیمه، اظهار کرد: روز شنبه برای ۵۴ نفر از متهمان این پرونده، کیفرخواست صادر شده و پرونده‌ آنها به دادگاه ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: چهار نفر از متهمان که کارمند دولت هستند در بازداشت به سر می‌برند. اتهام این چهار نفر اختلاس توام با جعل است. میزان اختلاس از اموال دولتی، در حدود ۸ میلیارد تومان است. این افراد در بیمه کرج شروع به فعالیت کردند‌ و با بیمه‌نامه‌های جعلی و پرونده‌های ساختگی تصادفات، وجوهی را از بیمه دریافت کرده و به نفع خود برداشت می‌کردند.

صدور قرار مجرمیت برای متهم حادثه سعادت‌آباد

جعفری دولت آبادی درباره‌ پرونده قتل در‌ سعادت‌آباد اظهار کرد: در پرونده قتل سعادت آباد در مورد قاتل و متهمه زندانی به عنوان معاونت در قتل قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر شده و پرونده متهمان با توجه به نوع اتهام متهم، به دادگاه کیفری استان ارسال خواهد شد. دادستان تهران گفت: در این حادثه چهار مامور نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند که ظرف چند روز گذشته پس از تکمیل تحقیقات آزاد شده‌اند و این پرونده با توجه به نوع اتهامات ماموران به دادسرای نظامی تهران ارسال خواهد شد.

دادستان تهران ادامه داد: پرونده قتل باید در اولین فرصت در دادگاه کیفری استان مطرح شود و متهمان محاکمه شوند تا انشاءالله پس از صدور حکم و قطعیت آن، سریعا اجرا شود.

درباره مرخصی زندانیان به آیت‌الله جنتی توضیح دادم

دادستان تهران در مورد اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه «نباید به زندانیان فتنه‌گر مرخصی داده شود»، توضیح داد: در حال حاضر از برخی زندانیان به عنوان ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌شود و ما می‌توانیم با جدا کردن این بدنه از جریان فتنه، طرح آنها را خنثی کنیم. اگرچه ممکن است در تشخیص مصداق‌ها اشتباهاتی رخ دهد؛ اما به کسانی که مرخصی داده‌ایم به محض اینکه برخلاف تعهداتشان عمل کنند مرخصی آنها لغو خواهد شد و این مرخصی‌ها همان‌طور که بارها تاکید شده است، برای رسیدگی به زندگی شخصی و عمل در مسیری است که آنها را به جامعه بازگرداند. جعفری دولت‌آبادی خاطرنشان کرد: دو روز پیش در این رابطه با آیت‌الله جنتی دیداری داشتم و توضیحاتی خدمت ایشان دادم که اعطای مرخصی‌ در چارچوب‌های مشخص در قوه قضائیه تعریف شده است و مرخصی‌ها بر اساس فرآیندی مشخص، تعریف، تصویب و اجرا می‌شوند و ابهام ایشان نیز برطرف شد و از این امر اظهار خشنودی کردند که ما این اطمینان را داده‌ایم. وی تاکید کرد: مطمئنا کسانی که در ایام مرخصی برخلاف تعهداتشان عمل کنند، جلسه تشکیل دهند، بیانیه صادر کنند، به دنبال کارهای حزبی باشند و به خاطر همان اتهاماتی که محکوم شدند ادامه فعالیت دهند، مرخصی آنها لغو خواهد شد و به طور قاطع اعلام می‌کنم که اینگونه مرخصی‌ها وجود ندارد.

مهدی هاشمی در صورت مراجعت، دستگیر می‌شود

جعفری دولت‌آبادی همچنین درباره اخبار منتشره مبنی بر دستگیری مهدی هاشمی در صورت ورود به ایران اظهار کرد: پرونده مهدی هاشمی در دادسرای شهید مقدس مفتوح است و در صورت مراجعت به ایران قطعا دستگیر و محاکمه خواهد شد.

تعیین زمان اجرای حکم شهلا جاهد

دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره پرونده‌ شهلا جاهد نیز گفت: در حال حاضر پرونده به دادسرای امور جنایی اعاده شده و اگر موانع قانونی مثل گذشت شاکی رخ ندهد، این حکم در آینده‌ای نه چندان دور اجرا خواهد شد و برای اجرای حکم نیز تعیین وقت شده است.