بودجه 28 هزار میلیارد تومانی برای یارانه نقدی

عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا

چهار سناریو برای نحوه تقسیم یارانه نقدی ممبینی در تشریح جزئیات لایحه بودجه ۹۰ خبر داد

۲۸ هزار میلیارد یارانه نقدی برای مردم

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور در تشریح جزئیات لایحه بودجه ۹۰ کل اعتبار بودجه برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها را ۵۶ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به موجب قانون ۵۰ درصد آن برای کمک به مردم، ۳۰ درصد مراکز تولیدی و ۲۰درصد برای شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده است که سقف اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها برای سال اول پیش‌بینی شده است و برای سال‌های بعدی این سقف وجود ندارد.

به گفته ممبینی، به موجب قانون کلیه درآمد هدفمندی در حساب‌های متمرکز سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شود.به گزارش خبرگزاری فارس، رحیم ممبینی دوشنبه‎شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در مورد بودجه جاری دولت تصریح کرد: برای سنجش قطع وابستگی دولت به نفت شاخصی در بودجه وجود دارد که تفاوت اعتبارات هزینه‌ای و درآمدهای غیرنفتی بر اساس آن سنجیده می‌شود. همچنین تراز مالیاتی بودجه در سال آینده نسبت به سال ۸۹ بهتر شده است.

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تاکید کرد: در حالی که در قانون بودجه سال ۸۹ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان تراز منفی بودجه جاری وجود داشت، در لایحه بودجه ۹۰ این رقم به ۱۳ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

درآمدهای نفتی ۴۰ درصد منابع عمومی

وی افزود: همچنین از ۱۶۲هزار میلیارد تومان منابع عمومی بودجه حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی است که حدود ۴۰ درصد منابع عمومی را تشکیل می‌دهد. ممبینی همچنین با اشاره به اعتبارات عمرانی خاص و با احتساب منابع مالی و عمومی دولت گفت: این اعتبارات در سال آینده حدود ۵۰ درصد رشد دارد و همچنین جهت‌گیری منابع نفتی به سمت بودجه‌های عمرانی حرکت کرده، از طرفی کنترل مصارف هزینه‌ای در بودجه آغاز شده به گونه‌ای که به اذعان موسسات بین‌المللی در زمینه بودجه، ایران در کنترل مصارف هزینه‌ای موفق عمل کرده است. ممبینی تاکید کرد: از طرفی، دولت تلاش دارد ظرفیت درآمد مالیاتی را از قوه به فعل برساند. همچنین درآمد سازمان خصوصی‌سازی و گمرک به عنوان درآمدهای غیرنفتی مد نظر قرار می‌گیرد.

۱۰۰ میلیارد تومان بودجه مکانیزه کردن دریافت مالیات

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت برای افزایش درآمد مالیاتی ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه مکانیزه کردن دریافت مالیات اختصاص داده که با مکانیزه شدن وصول درآمدهای مالیاتی افزایش یابد. از طرفی دیگر کنترل هزینه‌ها ادامه می‌یابد و از فربه‌تر شدن دولت و هزینه‌های جاری جلوگیری خواهد شد.

هزینه جاری ۷۶ هزار میلیارد تومان

وی تاکید کرد: هزینه جاری بودجه ۸۹ وابستگی بیشتری نسبت به هزینه جاری لایحه بودجه ۹۰ دارد و رشد هزینه جاری به صورت شفاف از ۶۸ هزار میلیارد تومان به ۷۶ هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده است. وی تاکید کرد: درآمد دولت از ۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان می‌دهد افزایش درآمدها نسبت به هزینه‌ها اتفاق افتاده است.

ممبینی در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه گفت: نرخ تسعیر (تبدیل ارز به ریال) بودجه عمومی در حدود قیمت بازاری ارز تعیین شده و در حالی که قیمت دلار امروز در بازار بین ۱۰۹۰ تا ۱۱۰۰ تومان است، در لایحه بودجه هر دلار ۱۰۵۰ تومان پبش‌بینی شده، سال گذشته نیز این رقم ۹۸۰ تومان در نظر گرفته شده بود؛ در حالی که قیمت دلار بازار بین ۱۰۲۰ تا ۱۰۳۰ تومان بود. ممبینی تاکید کرد: پیش‌بینی این است که با توجه به حضور مقتدرانه دولت در صحنه اقتصاد و در اختیار داشتن منابع کافی درآمدهای ارزی قیمت ارز در سال آینده نیز در کنترل دولت قرار گیرد و قیمت دلار در همان حد ۱۱۰۰ تومان باقی بماند.

موجودی صندوق توسعه ملی ۵/۱۳میلیارد دلار

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد صندوق توسعه ملی گفت: در حال حاضر بین ۱۳ تا ۱۳/۵میلیارد دلار وارد این صندوق شده و در سال ۹۰ نیز حدود ۱۵ میلیارد دلار وارد این صندوق می‌شود. این صندوق از ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ رسما می‌توانست کارش را شروع کند و در حال حاضر ارکان این صندوق در حال شکل‌گیری است و حتی می‌تواند در سال جاری نیز فعالیت کند، اما تبدیل قوه به فعل از سال آینده خواهد بود.

انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت

ممبینی در مورد انتشار اوراق مشارکت گفت: برای صنایع بالادستی و نفت و شهرداری‌ها پیش‌بینی انتشار این اوراق دیده شده و ارقامی مانند ۵ هزار، ۳ هزار و ۲ هزار میلیارد تومان و در مجموع مجوز انتشار ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای سال آینده پیش‌بینی شده است. ممبینی گفت: اینها در واقع مجوز انتشار است که بازپرداخت اوراق به‏عهده خود ناشران است و در نتیجه دولت بدهکار نمی‌شود، به عنوان مثال شهرداری‌ها برای بازسازی بافت‌های فرسوده این اوراق را منتشر می‌کنند و بازپرداخت نیز با خود آنهاست، یا شرکت نفت و پتروشیمی نیز بر این اساس عمل می‌کند.

پرداخت طلب پیمانکاران در سال آینده

ممبینی در مورد پرداخت طلب پیمانکاران در سال آینده گفت: به طور قطع این مساله از بودجه ۸۹ آغاز شده و در بودجه ۹۰نیز تقویت خواهد شد که در یک مورد حدود ۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران دستگاه‌های مختلف و نیز ۳ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران طرف قرارداد وزارت نیرو پرداخت می‌شود، همچنین برای ایجاد راه‌آهن بستر لازم فراهم شده، و در سازمان هواپیمایی کشوری پیش‌بینی واگذاری انجام شده است. وی گفت: مجلس در راستای تقویت حضور بخش خصوصی در اقتصاد از این پیشنهادهای دولت استقبال می‌کند و برای واگذاری از ۵ هزار میلیارد تومان سال ۸۹ به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده خواهد رسید و این طرح‌ها دارای جذابیت برای بخش غیردولتی هستند و نیز برخی طرح‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

۲۳ هزار میلیارد تومان واگذاری سهام

وی افزود: ۲۳ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری سهام در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که از این رقم ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای واریز به خزانه و بقیه به شکل درآمد هزینه خواهد بود.

ممبینی در مورد اعتبار رد دیون دولت به پیمانکاران گفت: فروش طرح‌های نیمه‎تمام برای اتمام پروژه‌ها بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، ۲۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که ۵/۴ هزار میلیارد تومان وارد خزانه و بقیه به شکل درآمد هزینه‌ای خواهد بود.

کاهش حجم دولت از ۴۶۰ شرکت دولتی به ۴۴۰ شرکت

معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در مورد حجم دولت گفت: به طور قطع دولت کوچک خواهد شد، از ۴۶۰ شرکت دولتی در سال ۸۹ به ۴۴۰ شرکت در سال آینده کاهش خواهد یافت و به‏جز ۲ مورد صندوق توسعه‌ای بقیه شرکت‌ها غیر از ادغام کاهش پیدا خواهند کرد.

وی افزود: شرکت‌هایی که سهم دولت در آن کمتر از ۵۰ درصد باشد، وارد بودجه نمی‌شوند و در ۶ ماه نخست سال آینده باید واگذار شوند. ممبینی گفت: دولت‌ برای دستگاه‌های اجرایی به سمت ادغام برخی وزارتخانه‌ها قدم برمی‌دارد و منابع لایحه بودجه به گونه‌ای است که حجم دولت کاهش و دولت چابک می‌شود، در عین حال وظایف حاکمیتی تقویت می‌شود.