نگاه سوم- بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به هیچ وجه از نظر ناشران و همچنین بازدیدکنندگان نتوانسته نمره قبولی کسب کند. این نمایشگاه به دلیل حضور نداشتن اکثر ناشران خارجی، بین‌المللی بودن خود را نیز خدشه‌دار کرد. عدم اطلاع‌رسانی کافی و بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و همچنین مانوس بودن فضای نمایشگاه امسال برای بازدیدکنندگان مردم را با سردرگمی مواجه کرده است. نبود سیستم تهویه و فضای بسیار گرم در شبستان و برخی سالن‌های دیگر فضای نامطبوعی را برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان فراهم آورده است و به این دلیل گشت و گذار در سالن‌ها سخت و طاقت‌فرسا شده است. این مشکل باعث شده است مردمی که سعی دارند آدرسی را پیدا کنند وقتی به غرفه‌داری که کلافه است مراجعه می‌کنند با اعتراض او روبه‌رو شوند. پس از گذشت چند روز مسوولان اتحادیه شرکت تعاونی‌های کشور برای حل سردرگمی مردم، استندهایی را آماده و در دو طرف راهروهای شبستان مصلا قرار دادند. در این تابلوها امسال ناشرانی که در راهرو غرفه حضور دارند، مشخص شده است. همچنین از دو روز گذشته برای اولین بار در سالن‌ها طرح حجاب و عفاف اجرا می‌شود و ماموران نیروی انتظامی با جمله «خانم روسری‌تو بکش جلو» به خانم‌ها تذکر می‌دهند.

شایعه استعفا‌های جدید در وزارت ارشاد

وزارت ارشاد در شش ماه گذشته روزهای پرچالشی را در تعامل (و بعضا تقابل) با بخش‌خصوصی صنعت چاپ و نشر سپری کرد. شنیده‌های ما حکایت از آن دارد مجموعه این چالش‌‌ها، مسوولان زیادی در وزارت ارشاد را برای خداحافظی همیشگی از این وزارتخانه آماده کرده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی استعفای «محسن پرویز» معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد بعد از اتمام بیستمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از آخرین شایعاتی است که تقریبا بسیاری در فضای نمایشگاه از آن سخن می‌گویند. این شایعه به اندازه‌ای قوت یافته که سخن گفتن از جانشین احتمالی پرویز نیز بالا گرفته است. برخی، «حمیدزاده» مدیرکل فعلی اداره کتاب و کتابخوانی را جانشین وی معرفی می‌کنند.

ولی با جوی که از بیرون وزارت ارشاد علیه سیاست‌های حمیدزاده در زمینه ممیزی کتاب و نحوه مدیریت او وجود دارد، شانس وی برای به‌دست‌گیری این سمت کم است.

محدوده شایعات استعفای مدیران ارشاد به معاونت فرهنگی ختم نمی‌شود. به دنبال استعفای مختارپور معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افراد دیگری نیز خود را برای خداحافظی با مدیریت وزارتخانه فرهنگی کشور آماده می‌کنند. شنیده شده «محمدرضا وصفی»، مدیرکل دفتر مجامع بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خود را برای استعفا از وزارت ارشاد آماده می‌کند.

فروغ فرخزاد را ممنوع نکرده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران توقیف کتاب‌ها را در نمایشگاه قاعد دار خواند و اعلام کرد به ناشر قبلا گفته شده که چه کتاب‌هایی را می‌توانید بیاورید. وی گفت: کتاب‌هایی با مشخصاتی و یا اینکه از سالی عقب‌تر باشند، نباید بیایند. در حوزه خارجی هم گفته‌ایم کتاب‌هایی که در بخش ارزی می‌خواهند بیاید، حتما باید ویراست نخست شوند. غالبا ناشران این موضوع را رعایت کردند. در قسمت ادبی ناشرانی که پیام درست به آنها نرسیده بود، رعایت نکردند و الان به آنها گفته‌ایم که آن قاعده باید سر جای خود اجرا شود».

صفار هرندی یادآور شد: «اگر از قواعدی که از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اعلام شده، خارج نشوند، کتابی جمع‌آوری نمی‌شود».

وی درباره کتاب‌های کریسشنا مورتی که در نمایشگاه کتاب امسال جمع‌آوری شده‌اند، گفت: «آن کتاب‌ها عقبه‌ای دارند. شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید خط مرموزی وارد شده که می‌خواهد افکار جامعه ما را تخدیر کند».

صفار هرندی درباره تذکر به کتاب‌های فروغ فرحزاد در نمایشگاه نیز گفت: «شعرهای فرحزاد را می‌تواند طیف‌بندی کرد. ممکن است دسته‌ای شامل تذکر شود و از ناشر بخواهیم که آن را اجرا کند، اما به طور کلی فروغ فرخزاد را ممنوع نکرده‌ایم».

همچنان خبرهایی از گوشه کنار نمایشگاه مبنی بر جمع‌آوری کتاب‌ها به گوش می‌رسد.