همکاری رحمانیان و گلبو با کیارستمی در فیلم جدیدش

عباس کیارستمی، کارگردان مطرح سینمای ایران که به تازگی به مناسبت ۶۰ سالگی جشنواره ‌کن، فیلم کوتاهی برای نمایش در این اتفاق بزرگ سینمایی آماده کرده، از دل این فیلم کوتاه، فیلم بلند داستانی به نام «شیرین ساخته است. فیلمنامه این اثر توسط پژوهشگر و نویسنده ایرانی فریده گلبو نوشته شده است. گلبو که یکی از نظامی‌شناسان صاحب سبک ایرانی است به واسطه به نثر درآوردن آثاری همچون «هفت پیکر» و «خسرو و شیرین» از سوی نظامی ‌شناسانی همچون مایکل بری تقدیر شده است.به گزارش خبرگزاری هنر، داستان جدیدترین ساخته سینمایی کیارستمی، روایتی است متفاوت از داستان افسانه‌ای «شیرین» که در آن بیش از ۱۰۰ بازیگر که اغلب هم زن هستند، حضور دارند. پیش از این قرار بود، او این فیلم را براساس اقتباسی از رومئو و ژولیت شکسپیر بسازد، اما کمی بعد تصمیم گرفت فیلم جدیدش را در بستری از یک داستان ایرانی کارگردانی کند.

کیارستمی در این اثر، ۱۰۰ بازیگر سینمای ایران را در یک سالن سینما به تصویر می‌کشد، آن‌ها با پرده‌ای مواجهند که داستانی از شیرین و فرهاد را روایت می‌کند اما قرار نیست در این فیلم پرده سینما دیده شود بلکه فقط واکنش چهره این بازیگران را دنبال می‌شود و صدای ‌فیلم روی پرده شنیده می‌شود. در واقع در فیلم «شیرین» با یک نمایشنامه رادیویی روبه‌رو خواهیم بود که در این سالن پخش می‌شود و حرکت و واکنش چهره بازیگران با این نمایشنامه منطبق است.

نمایشنامه رادیویی را برای پخش در طول فیلم، محمد رحمانیان کارگردان تئاتر براساس فیلمنامه فریده گلبو تهیه کرده است.کیارستمی که در حال حاضر برای شرکت در جشنواره کن به فرانسه سفر کرده است از اسفند سال گذشته، ساختن این اثر را آغاز کرد و محمد رحمانیان به عنوان کارگردان رادیویی در این پروژه یک ساعت و اندی او را همراهی می‌کند.

قرار است که ادامه فیلم‌برداری شیرین بعد از بازگشت کیارستمی از جشنواره کن فیلمبرداری شود.