شهردار پایتخت ماندنی شد

قالیباف: آغاز دوران جدیدی از کار آمدی و خدمت را نوید می‌دهم پایان ماراتن انتخاب شهردار تهران

قالیباف شهردار باقی ماند

حاشیه‌های انتخاب شهردار

- آنچه در راهروهای شورای شهر پیچیده بود نشان می‌داد که مرتضی طلایی، معصومه آباد، علی‌رضا دبیر، محمدعلی نجفی، معصومه ابتکار، احمد مسجد‌‌جامعی، هادی ساعی و یکی از دو ریش‌سفید شورا یعنی عباس شیبانی و مهدی چمران به قالیباف رای موافق داده‌اند.

- در حالی که دو تن از کشتی‌گیران سابق کشورمان عضو شورای شهر تهران هستند، محمدرضا طالقانی، رییس سابق فدراسیون کشتی هم در صحن علنی شورا حضور یافت تا چهره‌های ورزشی شورا تکمیل شود!

- حسن بیادی که تا چند روز پیش عضو هیات‌مدیره تیم پرسپولیس تهران بود بعد از جلسه شورا مدت زمان زیادی را به پاسخگویی به سوالات فوتبالی خبرنگاران و وضعیت آینده پرسپولیس اختصاص داد!

- در حالی که همه اعضای شورای شهر مشغول پاسخگویی به سوالات خبرنگاران و لبخندزدن به دوربین‌های عکاسان بودند، آرامش عباس شیبانی بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می‌کرد!

- اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر پیش از دیگر اعضا از جلسه غیرعلنی خارج شدند و همگی چهره‌هایی خندان داشتند!

- بیادی در هنگام تبریک گفتن به قالیباف از عملکرد یک روزنامه صبح و یک شبکه رادیویی در روزهای انتخاب شهردار انتقاد کرد و آنها را روزنامه شهردار و رادیو شهردار خواند!

- قالیباف قول داد روز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی به «همه» سوالات خبرنگاران پاسخ دهد!

دنیای‌اقتصاد- سرانجام پس از سه روز مذاکره و رایزنی فشرده بین اعضای شورای اسلامی شهر تهران، بعدازظهر دیروز دود سفید از دودکش شورا بیرون آمد و محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران در سمت خود ابقا شد.

در حالی که قرار بود شورای شهر، شهردار تهران را در جلسه صبح دیروز خود مشخص کند، این کار به جلسه بعدازظهر دیروز موکول شد. بالاخره در ساعت ۱۵ و ۱۰دقیقه دیروز بعدازظهر درهای صحن علنی شورای شهر تهران به روی خبرنگاران گشوده شد و خسرو دانشجو از اعضای شورای اسلامی تهران رو به روی خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که شورا با اکثریت آرا محمدباقر قالیباف را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده است. هرچند دانشجو و دیگر اعضای شورای شهر به تعداد آرایی که قالیباف توانسته در جلسه غیرعلنی انتخاب شهردار کسب کند، اشاره نکردند، اما اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که قالیباف توانسته است با کسب هشت رای موافق، شش رای مخالف و یک رای ممتنع به عنوان شهردار تهران انتخاب شود. به این ترتیب قالیباف توانست به عنوان پنجاه و هشتمین شهردار تهران و چهاردهمین شهردار تهران در بعد از انقلاب اسلامی و پنجمین شهردار انتخاب شده به وسیله شورای اسلامی شهر تهران فعالیت خود را در خیابان بهشت ادامه دهد.

پس از سخنان خسرو دانشجو اعضای شورای شهر تهران در حالی که قالیباف و چند تن از معاونانش آنها را همراهی می‌کردند وارد صحن علنی شورای شهر شدند تا شورا در مورد رای اعتماد به قالیباف تصمیم‌گیری کند. مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران در ابتدا با اشاره به پروسه انتخاب شهردار تهران گفت: در دوره قبل شاهد بودیم که شورای شهر تهران شهردار را در مدت زمان بیش از دو ماه انتخاب کرد و با توجه به این مدت زمان، انتخاب شهردار در این دوره بسیار سریع انجام گرفته است. وی افزود: در صورتی شورا لازم می‌دید بازهم در مورد انتخاب شهردار رایزنی صورت می‌‌گرفت تا بهترین انتخاب انجام شود. رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تعدد کاندیداها گفت: در ابتدا ۱۲نفر از سوی اعضای شورا پیشنهاد شدند که پس‌از رای‌گیری‌های اولیه تعداد آنها به چهارنفر تقلیل پیدا کرد و سرانجام آقای قالیباف با رای اعضای شورا به این سمت انتخاب شدند. پس از سخنان مهدی چمران رای‌گیری با رای مخفی در خصوص رای اعتماد به محمدباقر قالیباف انجام شد که براین اساس ۱۲نفر رای مثبت و ۳نفر رای ممتنع دادند. به این ترتیب قالیباف با ۱۲رای از ۱۵رای شورای شهر در مقام شهردار تهران ابقا شد و ماراتن نفسگیر انتخاب شهردار تهران به پایان رسید.

برنامه‌های شهرداری

قالیباف پیش از رای‌گیری در جمع اعضای شورای شهر تهران، برنامه پیشنهادی خود را بر اساس محورهای ذیل اعلام کرد:

محور اول: توسعه کار و فعالیت‌های شهری

گام اول: تلاش برای رونق اقتصاد شهری از طریق دخالت مثبت و تاثیر گذار در بازارهای شهری. گام دوم: تلاش برای توسعه سرمایه گذاری در عمران و آبادانی شهر و بر این اساس توسعه تمام ظرفیت‌های عمرانی شهر. گام سوم: رونق کارآفرینی و بهبود دادن اوضاع اشتغال در شهر. گام چهارم: تلاش برای بهبود عرضه کالا و خدمات در شهر و در دسترس‌سازی عادلانه همه خدمات برای تمام مردم شهر. گام پنجم: ساماندهی مشاغل و بهبود کیفیت محیط‌های کسب و کار مردم.

محور دوم: محور تلاش برای ارتقای تربیت و تعلیم

گام اول: معروف‌سازی ارزش‌ها و منکر معرفی کردن ناهنجارها در جامعه تهران.گام دوم: توسعه عوامل ترغیب گرایش به معروف‌ها و کاهش زمینه‌های ارتکاب منکرات. گام سوم: توسعه ظرفیت‌های لازم برای تبادل سرمایه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی شهر بر اساس آگاهی مردم و اعتماد بیشتر. گام چهارم: تلاش با تمام توان برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از طریق ساز و کارهای متناسب و جامعه مدار.

محور سوم: تلاش و برنامه‌ریزی برای فراغت و استراحت و زندگی بهتر و برازنده‌تر مردم تهران

گام اول: تامین فرصت‌ها و امکانات برای سکونت و آسایش به صورت عادلانه برای تمام مردم تهران در جنوب و شمال و کاهش فاصله‌ها. گام دوم: ارتقای سطح آرامش، نشاط و شادابی و آسایش در زندگی مردم.

براساس چشم‌انداز فوق‌الذکر، برنامه‌ریزی برای ارتقای «مدیریت شهری» از شهرداری آغاز می‌شود که این تحول بزرگ با توجه به تجربیات موجود در دوره جدید در چهار حوزه پیشنهاد می‌شود:

اول: تحول منسجم و عادلانه در حوزه قوانین و مقررات شهری و شهرداری برای حفظ حقوق شهروندان و مدیریت شهری.

دوم: تحول و ارتقا برنامه‌ریزی شده در حوزه منابع انسانی متخصص و متعهد.

سوم: ارتقا سطح تکنولوژی اداره شهر و شهرداری همگام و همطراز با آخرین دستاوردهای این حوزه در سایر کلانشهرهای جهان. چهارم: ارتقای در حوزه فرآیندها و تصحیح روش‌های مدیریت شهر و شهرداری.

اساس چنین رویکردی به مسائل شهرداری و نگاه منسجمی به حوزه مدیریت شهری نیازمند راهبردهای منسجمی است که بر اساس ذیل پیشنهاد می‌شود:

۱ - ارتقا نقش تهران در همه ابعاد ملی، فراملی و منطقه‌ای. ۲ - ساماندهی و صیانت از محدوده و حریم شهر تهران. ۳ - توسعه اجتماعی و ساماندهی اسکان جمعیت. ۴ - رونق اقتصادی فعالیت‌های شهر تهران. ۵ - بهبود شبکه‌های ارتباطی و نظام حمل و نقل و ترافیک. ۶ - حفاظت از محیط زیست و ایمن‌سازی شهر تهران در برابر سوانح. ۷ - بهبود و ارتقاء کیفیت دفاع غیر عامل شهر تهران. ۸ - بهبود و ارتقا وضعیت و ساماندهی کالبدی شهر تهران. ۹ - ارتقاء کیفیت و کارایی محیط شهری با سهمیه‌بندی نحوه استفاده از اراضی و ساماندهی ساخت و ساز در انواع کاربری. ۱۰ - احیا و حفاظت فعال از میراث طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر تهران. ۱۱ - ساماندهی هویت سیمایی و منظر شهری. ۱۲ - توسعه فضای سبز،‌ عمومی، تفرجگاهی. ۱۳ - تامین نیازها و ساماندهی مکانیزه خدمات شهری تهران. ۱۴ - بهسازی، نوسازی، بازسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران. ۱۵ - اصلاح نظام مالیه و ساختار تشکیلاتی مدیریت شهری تهران و کوچک‌سازی شهرداری. ۱۶ - برنامه‌ریزی برای تولید درآمد پایدار برای شهر. ۱۷ -تلاش برای تعامل مثبت با شورای شهر و مدیریت جمعی عقلانی شهر تهران

قالیباف در این برنامه‌ها یادآور شده است که تمام تلاش در اداره شهر برای «ارتقای سطح زندگی مردم شریف شهر تهران» خواهد بود که در یک نگاه جامع، کارآمد و منسجم موجب «توسعه پایدار شهر» در همه ابعاد آن و «برازنده» و «شایسته» مردم نجیب و عزیز ما است.

زندگینامه محمدباقر قالیباف

قالیباف در شهریور ماه ۱۳۴۰ در مشهد و در خانواده‌ای متوسط متولد شد. تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان خود را در مشهد گذراند. در شهریور ۱۳۵۹ و با شروع جنگ تحمیلی به صورت بسیجی داوطلب، عازم جبه‌ها و در ۲۲ سالگی به فرماندهی لشگر نصر برگزیده شد. در سال ۱۳۷۳ در قرارگاه سازندگی با پذیرش مسوولیت، عرصه مدیریتی را تجربه کرد.

قالیباف درجه کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۵و در رشته جغرافیایی سیاسی دریافت کرد. در سال ۱۳۷۶ به تشخیص مقام معظم رهبری به فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران برگزیده شد. در همان سال پس از گذراندن دوره خلبانی، تجربه پرواز را با ایرباس آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه دارد. وی توانست در دوره دکترای رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شود و در سال ۱۳۸۰ با دفاع از تز خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» موفق به اخذ درجه دکترا شد. قالیباف در همان سال به رتبه استادیاری و عضویت هیات علمی ارتقا یافت. وی در تیرماه ۱۳۷۹ به سمت فرماندهی نیروی انتظامی‌جمهوری اسلامی ایران و در سال ۱۳۸۳ با حکم محمد خاتمی، رییس‌جمهوری وقت به عنوان نماینده ویژه و رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

راه‌اندازی پلیس ۱۱۰، ارتقای سطح پلیس راه و راهنمایی و رانندگی، راه‌اندازی واحدهای ویژه پلیسی، ایجاد سامانه پلیس پاسخگو تا بالاترین سطوح فرماندهی، پیش‌بینی پلیس زن، برخورد با مظاهر فساد اداری در میان پرسنل ناجا و فعالیت‌های فرهنگی، هنری در حجم فراوان در دوره فرماندهی او در نیروی انتظامی صورت گرفت. آخرین سمت قالیباف شهرداری تهران بود. وی پس از آنکه با هدف شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری از فرماندهی نیروی انتظامی استعفا کرد و پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، ساختمان شهرداری را ترک کرد و کسوت ریاست‌جمهوری پوشید، توسط شورای دوم شهر تهران به عنوان شهردار این شهر انتخاب شد.

آغاز دوران جدید را نوید می‌دهم

محمد باقر قالیباف بیانیه‌ای به مناسبت انتخاب مجدد خود به عنوان شهردار تهران صادر کرد. به گزارش ایسنا در این بیانیه تاکید شده است: حسن اعتماد و لطف درباره اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران موجب شد که بار دیگر این خدمتگزار کوچک توفیق خدمت به شهروندان نجیب و عزیز را پیدا کند. بر این مبنا لازم است از دوستان خوبم در شورای اسلامی شهر تهران که همیشه پشتیبان مجموعه مدیریت شهر بوده‌اند و نیز «تهرانی‌های» خوب و صمیمی برای عنایت و لطفی که داشتند تشکر نمایم و قبل از هر چیز تاکید کنم که در دوره جدید، همان‌طور که تاکنون این‌طور بوده است تعامل با «شورای اسلامی شهر» در صدر همه فعالیت‌های «مدیریت شهر» به عنوان تعامل و ارتباط با خرد جمعی و نمایندگان مردم خواهد بود. پس از آن باید نوید آغاز «دوران جدید» از تلاش و کارآمدی و خدمت را که «برازنده مردم تهران» است اعلام کنم و دست دوستی و همکاری به سوی تمامی نهادهای نظام اعم از دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیز سایر نهادهای مدنی، نخبگان و فرهیختگان دلسوز و عموم شهروندان و همشهریان گرامی دراز نمایم. با این نگاه و بر اساس برنامه‌های اعلام شده در چهار حوزه: کار و فعالیت، تعلیم و تربیت، استراحت و فراغت و تصحیح روش‌ها و فرآیندهای درون و بیرون شهرداری، دوران جدید «مدیریت شهری» با استعانت از خداوند منان، دوران عقلانیت، دوران کارآمدی دینی و دوران تحقق ارزش‌های اصیل انقلابی در سایه تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی خواهد بود و بی‌شک چشم و دل «شهدای عزیزمان» منتظر تحقق کامل این اهداف کارآمدی است.