دعوت به بازدید از طرح‌های زودبازده

دنیای اقتصاد- وزارت اقتصاد خبر دور روز پیش «ایسنا» را که در آن به نقل از وزیر اقتصاد اعلام شده بود: «باید مواظب باشیم طرح‌های زودبازده اقتصاد کشور را ورشکسته نکند» تکذیب و تصریح کرده است که آقای دانش جعفری فقط تاکید کرده‌اند باید پروژه‌هایی اجرا شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند. روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی عنوان خبر «باید مواظب باشیم طرح‌های زودبازده، اقتصاد کشور را ورشکسته نکند» که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده را تکذیب کرد.

روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در ادامه تصریح کرده‌است که وزیر امور اقتصادی و دارایی به این نکته اشاره داشته‌اند که در زمینه طرح‌های زودبازده صرفا باید پروژه‌هایی انتخاب و اجرا شوند که توجیه اقتصادی داشته باشند و چه بهتر است که این طرح‌ها رابطه خوشه‌ای نیز با صنایع بزرگ داشته باشند.

براساس این گزارش، در اطلاعیه‌ خبری وزارت امور اقتصادی و دارایی آمده است:همان گونه که در متن خبر مذکور به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه سفر به کرمان تصریح شده است، دکتر دانش جعفری با تاکید بر آثار و نتایج مثبت طرح‌های زودبازده بر اقتصاد کشور اجرای این طرح‌ها را از ابتکارات موثر دولت در جهت رفع مشکلات جوانان و افراد جویای کار دانسته که می‌تواند به شکوفایی اقتصاد مردم و دولت منتهی شود.

لذا چگونه ممکن است به‌رغم نظر مثبت در خصوص ماهیت اجرای این طرح‌ها در جای دیگر ایشان عنوان کرده باشند که «اقتصاد کشور ممکن است به دلیل اجرای طرح‌های زودبازده ورشکسته شود»؟! بی‌تردید استنباط چنین تیتری از سوی تهیه کننده خبر فاقد هر گونه منطق و استدلال عقلی است.

این گزارش می‌افزاید: از آنجا که مطالب مزبور در جلسه شورای اداری جیرفت در حضور فرماندار و مدیران شهرستان مزبور و نه در یک گفت‌وگوی خبری بیان شده است، بهتر بود مسوولان محترم خبرگزاری ایسنا پیش از درج خبر فوق حتما از صحت موارد آن اطمینان حاصل می‌کردند.علیهذا ضرورت دارد خبرنگار محترم مستنداتی را که دال بر بیان مطالب مندرج در تیتر خبر فوق به نقل از وزیر امور اقتصادی و دارایی است ارائه نمایند.

در غیر این صورت وزارت امور اقتصادی و دارایی براساس مستندات موجود در مشروح مذاکرات جلسه شورای اداری شهرستان جیرفت حق خود را برای پیگیری حقوقی موضوع به دلیل عدم دقت کافی خبرنگار و تنظیم جهت‌دار خبر مزبور محفوظ می‌داند.

دعوت خبرنگاران به بازدید از طرح‌های زود بازده

همزمان با این بحث‌ها، مدیرکل روابط عمومی وزارت کار ضمن دعوت خبرنگاران به بازدید از طرح‌های زودبازده اعلام کرد که در عرصه اقتصاد، زبان رایج و علمی زبان آمار است.

به گفته علیرضا محمدعلی، طی سال گذشته ۱۶۶هزار طرح اشتغالزایی زودبازده در سراسر کشور به بهره‌برداری رسیده و وزارت کار و امور اجتماعی آماده اجرای برنامه دیدار از این طرح‌های فعال برای دست‌اندرکاران و نمایندگان افکار عمومی است.

وی گفت: در عرصه مسائل اقتصادی، زبان رایج و علمی زبان‌آمار است و هر شیوه بیانی که در این مقوله مبتنی بر استنادات دقیق آماری نباشد، از سوی صاحبنظران و اهل آگاهی قابل پذیرش نیست.

علیرضا محمدعلی افزود: تقویت این حرکت ملی که گام‌های نخستین آن برداشته شده، وظیفه فردفرد علاقه‌مند به رشد و توسعه ایران اسلامی است و وزارت کار و امور اجتماعی آمادگی اطلاع‌رسانی شفاف را در این زمینه برای ایجاد دلگرمی در انبوه کارآفرینان دارد.

وی گفت: آمار موجود به ما می‌گوید تنها ظرف سال ۸۵ حدود ۱۶۶هزار طرح اشتغالزای زودبازده به بهره‌برداری رسیده و این آمار در استان‌ها نیز به تفکیک اعلام شده و برای محققان و پژوهشگران و همه کسانی که مایلند درستی و دقت این آمار را دریابند، کاملا قابل مطالعه و سنجش است.مدیرکل روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی افزود:‌ آماده‌ایم با اعلام آمار طرح‌های اشتغالزای زودبازده به تفکیک هر استان، علاقه‌مندان و صاحبنظران و کسانی را که مایلند از نزدیک‌ با این طرح‌ها آشنا شوند، به بازدید این طرح‌ها ببریم و به زودی برنامه بازدید خبرنگاران از این طرح‌ها را اعلام و اجرا خواهیم کرد تا افکار عمومی با اقدامات انجام شده در این بخش آشنا شود.

محمدعلی گفت:‌ ما اعلام می‌کنیم این طرح را در سه استان مهم کشور که بیشترین طرح‌های زودبازده را به بهره‌برداری رسانده‌ایم، اجرا می‌کنیم. استان خراسان رضوی با ۱۲۳۳۳ طرح، استان فارس با ۱۳۶۰۶ طرح، استان خوزستان با ۱۰۳۵۸ طرح و سازمان‌های کار و اموراجتماعی این استان‌ها هم آماده برنامه‌ریزی برای بازدید از این طرح‌های فعال برای متقاضیان هستند.