اعتراض نمایندگان به تاسیس بانک‌های خارجی

۶نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از تاسیس بانک‌های خارجی در کشور شدند. حسن سبحانی، نماینده دامغان، سیدمحمد میرمحمدی، نماینده قم، محمد علی مقنیان، نماینده بیجار، علیرضا محجوب، سعید ابوطالب و سهیلا جلودارزاده، نمایندگان تهران تذکر یاد شده را به وزیر امور اقتصادی و دارایی دادند. به گزارش ایرنا، تذکرات کتبی روز گذشته نمایندگان مجلس به مسوولان اجرایی کشور را محمدرضا باهنر نایب رییس اول مجلس قرائت کرد. رییس مجلس شورای اسلامی‌تاکید کرد: سیاه نمایی، رسم مجلس هفتم نیست و اگر نماینده‌ای این کار را انجام بدهد به شیوه مجلس عمل نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس حداد عادل رییس مجلس شورای اسلامی‌بعد از ظهر دیروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به جلسه سران سه قوه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهار کرد: مجلس هفتم فعالیت‌های وسیعی را درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی در حوزه‌های قانون گذاری و نظارت انجام داده است.

وی با بیان این که مجلس در این زمینه تاکنون چهار قانون را به تصویب رسانده و سه قانون را برای اجرا به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده است، گفت: علاوه بر آن ۱۲ طرح و لایحه در مراحل مختلف تصویب و ۱۶ موضوع هم در دست بررسی و پژوهش هستند.

حداد عادل در باره استیضاح وزیر آموزش و پرورش و تعامل دولت و مجلس در این خصوص گفت: استیضاح، یکی از حقوق نظارتی نمایندگان مجلس است و طرح استیضاح لزوما به معنای اخلال در کار دولت نیست.

رییس مجلس همچنین در خصوص عزل برخی مسوولان بیمه‌ ایران توسط رییس‌جمهوری بیان داشت: با فرض این که مطلب به اثبات رسیده، من این دستور را نشانه‌ قاطعیت دولت در اصلاح امور اداری و مدیریتی و مبارزه با مفاسد اقتصادی می‌دانم.

رییس مجلس شورای اسلامی‌در مورد سهمیه بندی بنزین و بلاتکلیفی مردم در این زمینه گفت: عزم دولت و مجلس این است که در چارچوب قانون این طرح را اجرا کنند. وی با تاکید بر این که در مورد قیمت بنزین هیچ بلاتکلیفی وجود ندارد، گفت: بحث قیمت آزاد بنزین فعلا مطرح نیست و مجلس با رای ندادن به تغییر قیمت بنزین از این بلاتکلیفی جلوگیری کرد.

حداد عادل گفت: مجلس دولت را از عرضه بنزین آزاد منع نکرده و به این کار مکلف نیز نکرده است و این امر را به تشخیص خود دولت گذاشته است. رییس مجلس شورای اسلامی‌در خصوص تشکیل فراکسیون اصول‌گرایان مستقل در مجلس گفت: این به معنای انشعاب در اصل اصول‌گرایی و تفرقه بین اصول‌گرایان نیست.

تعداد کمی‌از نمایندگان مجلس با اعلام یک فراکسیون اصول‌گرایان مستقل، روش خود را استقلال دانستند که این پدیده را به معنای انشعاب در اصل اصول‌گرایی نمی‌دانیم. حداد عادل در پاسخ به سؤالی درباره دستگیری حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره‌کننده پرونده هسته‌ای ایران با بیان این که مقامات امنیتی در این زمینه اعلام کردند که تحقیقات ادامه دارد، اظهار کرد: اجازه دهید مقامات امنیتی وظیفه خود را در یک فضای عادلانه و مناسب انجام دهند و من ترجیح می‌دهم اظهار نظر در این زمینه به بعد از پایان تحقیقات موکول شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تعامل مجلس و دولت و اقدامات عملی مجلس در این زمینه گفت: موافقت مجلس با درخواست دولت برای بازگشت به قیمت ثابت گازوئیل یکی از گام‌های عملی مجلس در تعامل با دولت بود، که در این زمینه مجلس قیمت گازوئیل را از ۴۵‌تومان به ۱۶‌تومان که درخواست دولت نیز بود، رساند.

حداد افزود: همچنین نمایندگان مجلس در حال بررسی طرح دو فوریتی تسهیلات بانکی هستند و در واقع هدف آنها این است تا با تصویب این طرح‌ موانع ارتباط مردم و بانک‌ها کم شود.

حداد عادل با بیان این که هنوز تصمیمی‌برای تعویق سهمیه‌بندی بنزین گرفته نشده است، گفت: اگر نتیجه بررسی‌های دولت و مجلس این باشد که اجرای قانون مجلس در خصوص سهمیه‌بندی بنزین چند روزی به تاخیر بیفتد تا این کار بهتر اجرا شود و اگر دولت درخواستی در این زمینه داشته باشد، مجلس آن را درک خواهد کرد؛ ولی فعلا سهمیه‌بندی بنزین منتفی نیست.

حداد عادل در پاسخ به سؤالی درباره تقاضای بانک‌های خارجی برای تاسیس شعبه در ایران و مصوبه شورای پول و اعتبار در این زمینه گفت: نفس حضور بانک‌های خارجی در ایران به معنای نشاط سرمایه‌گذاری در ایران است. وی با اشاره به این خبر که ۵۳‌درصد سرمایه‌گذاری در خاورمیانه از سوی خارجی‌ها در ایران صورت می‌گیرد، گفت: برخلاف تهدیدات، جمهوری اسلامی‌ایران منزوی نشده و اتفاقا در همین زمان فعالیت اقتصادی در ایران بیشتر شده است.

وی با بیان این که بانک‌های خارجی تاکنون در ایران دفتر داشته‌اند و حالا متقاضی تاسیس شعبه در ایران هستند، اظهار کرد: این تاسیس شعبه ممکن است به صورت سهامی‌انجام شود؛ یعنی بانک های خارجی با موسسات پولی و مالی داخل ایران شریک شوند.

حداد عادل گفت: شورای پول و اعتبار تاسیس شعبه بانک های خارجی در ایران را تصویب کرده و اگر نیازی به قانون در این زمینه باشد، دولت می‌تواند به مجلس لایحه دهد و مجلس نیز آماده همکاری و تصویب قوانین است.