مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نسبت به توان صنعت دریایی کشور برای حمل انرژی در منطقه خلیج‌فارس ابراز تردید کرد.

اکبر ترکان روز چهارشنبه در پانزدهمین همایش هماهنگی سازمان‌های دریایی کشور، کارنامه قبلی صنعت دریایی کشور را قابل دفاع ندانست و تصریح کرد: برای اثبات توان صنایع دریایی و ورود به پروژه ۱۰میلیارد دلاری جهت جابه‌جایی انرژی باید دلایل و قابلیت‌های جدیدی را ارائه کرد. وی با بیان اینکه باید ۴۰ فروند کشتی حمل انرژی در منطقه خلیج‌فارس را برعهده گیرند، افزود: قرار است ۷۶میلیون تن (مجموعه «ال.ان.جی» خلیج فارس) توسط ناوگان حمل و نقل کشور جابه‌جا شود، اما آیا این توان وجود دارد؟

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس سپس برنقش و سهم بزرگ شرکت ملی نفتکش در جابه‌جایی کالای «ال.ان.جی» اشاره کرد و گفت: هم اکنون کشتی‌های ایرانی ۳۸‌میلیون تن از این فرآورده را باید به مقصد برسانند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در عین‌حال اظهار داشت: تقاضا از مجموع صنایع دریایی و کشتی‌سازی بسیار است و رسیدن به چنین توسعه‌ای نیازمند بازبینی مجدد فعالیت‌ها است. وی گفت: برای توسعه فناوری‌های دریایی کشور باید قابلیت‌های متناسب با اهداف فراهم شود. وی توسعه قابلیت‌های فنی، مدیریتی، تدارکاتی، مالیاتی و غیره در عرصه دریا را مهم ارزیابی کرد و گفت: در صورت تحقق این اهداف زمینه توسعه و اشتغال در جنوب کشور فراهم می‌شود. ترکان مجموع ذخایر نفتی جهان را یک‌تریلیون و ۲۰۰میلیارد بشکه بیان کرد و گفت: از این میان ۷۵۰میلیارد بشکه (۶۲درصد) در اختیار پنج کشور عربستان، عراق، کویت، ایران و امارات قرار دارد.

وی با بیان اینکه ذخایر چهار کشور در حوزه نفوذ آمریکا و انگلیس قرار دارد، افزود: از مجموع ذخایر منطقه ۱۳۷میلیارد بشکه به ایران تعلق دارد. این مقام مسوول تصریح کرد: به‌رغم بداخلاقی آمریکا در خلیج فارس، نیاز به امنیت انرژی دیگر کشورها سبب شده تا آنها روابط خوبی با ایران داشته باشند.