نقش جدید کلینتون در انتخابات آمریکا

مترجم: شادی آذری

آیا تاریخ تکرار می‌شود و این زوج با یکدیگر به کاخ سفید راه می‌یابند؟ بیل کلینتون روز چهارم ماه مارس در هواپیمایی خصوصی که از نیویورک به سمت جنوب در حرکت بود در حالی که ظرفی پر از تنقلات به دست داشت گفت: «من این چیزها را خیلی دوست دارم.»

او در حال ترک مصرف تنقلات است چون از سال ۲۰۰۴ به دلیل عمل قلب از خوردن تنقلات منع شده است. اما هیچکس قصد نداشت او را در هواپیما از خوردن این چیزها منع کند. به‌خصوص ملکوم اسمیت، رهبر اقلیت دموکرات سنا. اسمیت تنها خوشحال بود که با او همسفر است.

بعد از آن سفر اسمیت گفت: «او درست مقابل من نشسته بود و غذایش را با من تقسیم کرد.» کلینتون و اسمیت برای یادبود روز «یکشنبه خونین»، روزی که در سال ۱۹۶۵، ۶۰۰نفر از تظاهرکنندگان مدافع حقوق شهروندی از سوی دولت سفیدپوستان مورد حمله قرار گرفتند، به شهر سلمای‌آلاباما می‌رفتند.

برای کلینتون این موقعیت هم تاریخی بود و هم شخصی.اما بیش از آنکه این سفر برای خودش مفید باشد، برای همسرش هیلاری ارزشمند بود. در این شهر قرار بود هیلاری کلینتون با باراک اوباما در جلب توجه مردم رقابت کند. چون باراک اوباما نزدیک‌ترین رقیب او برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ است.

اما شاید دغدغه هیلاری کلینتون رقابت با اوباما که بسیاری او را با مارتین لوتر کینگ مقایسه می‌کنند نبود بلکه رقابت با همسرش بود که در مراسم به خاکسپاری بیوه کینگ در اوایل سال گذشته او را نادیده انگاشته بود و شاید تصادفی هم نبود که هنگامی که هیلاری در سلما سخنرانی می‌کرد، هواپیمای بیل هنوز در آسمان در پرواز بود. اما این رییس‌جمهور سابق سیاست‌هایش را به طور مشابه در همه جهات امتحان می‌کند. چند روز پیش از آن اسمیت به طور عمومی رقابت‌های انتخاباتی کلینتون را مورد انتقاد قرار داد. این انتقادها از سوی اسمیت،که یکی از مهم‌ترین سیاستمداران آفریقایی- آمریکایی از ایالت‌ زادگاه سناتور کلینتون است دقیقا همان چیزی بود که هیلاری حداقل در این موقعیت به هیچ‌وجه انتظار نداشت. به همین دلیل بود که یک روز پیش از پرواز، زنگ تلفن اسمیت از سوی یکی از نزدیکان رییس‌جمهور سابق به صدا درآمد و از او پرسیده شد آیا دوست دارد به بیل در سفرش به سلما ملحق شود یا خیر.وی طی این سفر دو ساعته با اسمیت رفتار بسیار صمیمانه‌ای داشت، کلینتون به اسمیت گفت: مردم می‌گویند شما کاریزما هستید و سبک خاص خود را دارید. اسمیت در پاسخ گفت که شاید این به دلیل ماه تولدش یعنی ماه اوت یا نشان ولادتش، یعنی شیرشاه جنگل باشد. کلینتون پاسخ داد که نشان ولادت او هم همین شیرشاه جنگل است.

اسمیت هم در پاسخ گفت:‌ با خودم می‌گفتم شاید امیدی برای من وجود داشته باشد.