یک شگفتی از نوع هندی

مترجم: آذر حمیدیان

شرکت‌هایی چون نوکیا و شرکت هندی ریلاینس در بازاری که به سرعت روبه رشد است، به شدت در جست‌وجوی مشتریان هستند. مصرف‌کنندگان گوشی‌های همراه در هندوستان هیچ‌گاه شرایط به این خوبی را تجربه نکرده بودند. در ابتدا شرکت موتورولا در نوامبر گذشته خط تولید گوشی‌های ۳۲ دلاری را راه‌اندازی کرد. روز دوم ماه مه شرکت ریلاینس، قوانین بازی را تغییر داد و نوع جدیدی از گوشی‌های کلاسیک را ارائه کرد که قیمت آنها از ۱۹دلار تا ۲۲دلار بود و صفحه نمایش رنگی داشت. درست یک روز بعد پیشتاز تولید گوشی‌های همراه جهان یعنی نوکیا پرده از خط تولید جدید خود در دهلی نو برداشت که قیمت آن از ۴۰دلار به بالا بود.

دلیل خوبی وجود داشت که توجیه می‌کند چرا همه این شرکت‌های بزرگ این موقعیت خوب را برای مصرف‌کنندگان هندی فراهم آورده‌اند. هندوستان سریع‌ترین رشد را در میان بازار‌های گوشی‌های همراه جهان دارا است. در هر ماه حدود ۶میلیون مشترک جدید در هندوستان به خیل عظیم مشترکان می‌پیوندند. علاوه بر این ۱۳۵میلیون گوشی‌همراه در‌حال‌حاضر مورد مصرف مشترکان هندی است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ این رقم سه برابر شود و به ۴۵۰میلیون دستگاه برسد. سازندگان گوشی‌های همراه چون نوکیا، موتورولا، سامسونگ و ال‌جی عملیات تولید خود را در هندوستان معطوف کرده‌اند. آنها هم‌اکنون روی بازار حومه شهرها و روستاهای هند متمرکز شده‌اند. چون در این مناطق است که ۷۵درصد جمعیت بیش از یک‌میلیارد نفری هندوستان زندگی می‌کنند. به دلیل آنکه موفقیت در این کشور به معنای کاهش هزینه مالکیت است، نقش‌آفرینان این عرصه به طور مداوم در حال طراحی مجدد گوشی‌هایشان هستند تا بتوانند از این طریق قیمت‌ها را کاهش دهند.

گوشی‌های منحصر به فرد برای هندوستان:

نوکیا با ولع بسیار زیادی به مشتریان هندی دسترسی‌ یافته است. روز سوم ماه مه این شرکت ۷ مدل جدید گوشی ارائه کرد. قیمت درج شده بر برچسب قیمت این گوشی‌ها از ۴۰دلار تا ۱۰۰دلار بود. این گوشی‌ها بسیاری از ویژگی‌های صوتی و اطلاعاتی را در بردارند و کاربران آنها می‌توانند از میان ۷۵ زبان مختلف موجود در آنها زبان موردنظر خود را انتخاب کنند.نوکیای مدل ۱۲۰۰ و ۱۲۰۸دارای نور چشمک‌زن، زبان‌های بومی و وضعیت آموزش‌دهنده است. به دلیل آنکه بسیاری از مردم حومه‌نشین در هندوستان یک گوشی را به صورت شریکی با هم استفاده می‌کنند، مدل‌های جدید نوکیا از یک ویژگی خاص برخوردار است که امکان آن را فراهم می‌کند. چندین کاربر یک گوشی را به کار ببرند. برای اولین بار، این گوشی‌ها می‌توانند تماس‌های تلفنی را دسته‌بندی می‌کنند و از چندین دفتر تلفن مختلف برخوردارند تا استفاده شریکی از هر گوشی برای مشتریان کم‌بودجه هندی به سهولت انجام شود. معاون ارشد نوکیا در بازارهای نوظهور به نام سورن پتروسون می‌گوید: استفاده شریکی از گوشی تلفن‌همراه این امکان را برای بسیاری از مشتریان فراهم می‌آورد که از مزایای گوشی‌های نو بهره‌مند شوند و هزینه مالکیت تلفن‌همراه کاهش یابد.

واکنش ریلاینس

مدیران شرکت ریلاینس معتقدند می‌توانند محصولات نوکیا را با سلیقه مشتریان کم‌درآمد متناسب کنند. شوکلا، رییس بخش فعالیت‌های اقتصادی شخصی شرکت مخابراتی ریلاینس گفت: «ما مطمئنیم که می‌توانیم مزایای تلفن‌های همراه را با گسترش محصولاتمان در متروها، شهرهای کوچک و حومه شهرها وسعت بخشیم.»

برای شرکت ریلاینس، تولید گوشی‌های ارزان یک حرکت استراتژیک محسوب می‌شود. به‌رغم گوشی‌های جی‌اس‌ام که توسط رقبای ریلاینس به فروش رسید، گوشی‌های سی‌دی‌ام‌ای این شرکت به فراوانی در دسترس عموم قرار گرفت. اما محصولات جدید این شرکت یک نکته تجاری را با خود دارند: «اگرچه این گوشی‌ها بسیار ارزانند عمری محدود دارند.» در ماه دسامبر این شرکت با شرکت مخابراتی ایکس‌ال‌ برای تولید گوشی‌های سی‌دی‌ام‌دی ارزان‌قیمت متحد شد. در آن هنگام این تولیدکننده گوشی همراه سفارش تولید ۲۵۰۰۰ دستگاه گوشی را پذیرفت. تحلیلگران بخش مخابرات معتقدند ریلاینس سفارش عظیم دیگری در دست دارد که به همراه شرکت ال‌جی الکترونیکی برای تولید آن وارد عمل می‌شود.

البته برای این شرکت‌ها پول درآوردن از فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت کار بسیار دشواری است. آنها سودی معادل تنها ۲ یا ۳درصد به دست می‌آورند. این به معنای آن است که فروش گوشی‌های ارزان‌قیمت به واقع فقط رقابت در تعداد است.