دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام پایان یافت

نگاه سوم- دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام که فرهنگستان هنر در چند سال اخیر متولی برگزاری دوسالانه‌های هنری با پسوند «جهان اسلام» بوده است، با حضور هنرمندانی از ایران و ۳۸ کشور که یکی از بزرگ‌ترین عرصه‌های نمایش توانمندی و قابلیت در تحولات جدید حوزه فرهنگی و تمدنی جهان اسلام بود، ساعت ۱۷ روز دوشنبه در سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به کار خود پایان داد. عکس: ایسنا

در ابتدای این مراسم محمدحسین ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدیه حلقه گلی از یک هنرمند مبارز کشور فلسطین به نام «زهدالعهدی» که داوری آثار بخش فلسطین را نیز به عهده داشت تقدیر کرد.

سپس حبیب‌ا... صادقی، دبیر دومین دو سالانه بین‌المللی پوستر جهان اسلام به بررسی و ارزیابی این دوره از دوسالانه پرداخت و گفت: دوسالانه پوستر جهان اسلام در طول دو دوره برپایی به موقع برگزار شده است و وزارت ارشاد نیز برای برگزاری این دوسالانه پیگیری‌های لازم را انجام داد تا این دوسالانه بیش از این به تعویق نیفتد.

وی توضیح داد: موضوع دوسالانه پوستر جهان اسلام، جهان اسلام است، اما دوسالانه گرافیک درباره موضوعاتی است که به گرافیک مربوط می‌شود.

صادقی سپس بیانیه هیات‌داوران این دوسالانه را قرائت کرد: «هیات داوران با توجه به نکات مثبت، یافته‌های تصویری که در آثار هنرمندان مسلمان در دوسالانه وجود دارد، نکات چندی را در بازخوانی و بازشناسی هنر طراحی پوستر در جهان اسلام، اعلام می‌دارد، کشف نمادها و رازهای تصویری و ارائه آن با بیان معاصر، توجه به حوزه خیال و معرفی صورت انتزاعی اشیا که در قالب معرفت قرآنی، عرفانی و اسلامی به دست می‌آید یکی از راه‌های نو برای کشف رمزها و نمادهای معاصر در طراحی گرافیک پوستر هنرمندان اسلام می‌تواند قرار گیرد.»

هیات داوران دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام شامل حسین خسروجردی، ابراهیم حقیقی، مصطفی گودرزی و داریوش مهرجویی در کنار سه داور خارجی به نام‌های زهدی‌العهدی فلسطینی، ژوهچین چینی و عرفان هندوکیچ بوسنیایی که برگزیدگان خود را در چهار بخش پیامبر اعظم (ص)، فرهنگی و اجتماعی، فلسطین و نام‌آوران جهان اسلام معرفی کردند.

در بخش «پیامبر اعظم (ص)»، لوح افتخار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و تندیس موسسه فرهنگی هنری صبابه خانم مریم آزاد (نفر اول)، روح‌ا... شفیعی (نفر دوم)، سیدنظام‌الدین امامی (نفر سوم) و همچنین لوح تشویق این بخش به آقایان محمد خزایی و پژمان رحیم‌زاده اهدا شد.

در بخش «فرهنگی و اجتماعی»، لوح افتخار فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و تندیس هنری صبابه نفر اول پویا احمدی، نفر دوم احسان غنتابی از «سوریه» و پیمان پورحسین نفر سوم تعلق گرفت.

در بخش «فلسطین»، هانی شرف از فلسطین نفر اول، ابوالفضل خسروی نفر دوم و نفر سوم نغمه فلور ذبیحی معرفی شدند.

بخش نام‌آوران جهان اسلام، کوروش پارسانژاد نفر اول، شاپور حاتمی نفر دوم و نفر سوم نیز هما دلواری معرفی همچنین در بخش جنبی دو سالانه ویژه پوسترهای فرهنگی و اجتماعی کشورهای غیراسلامی یوزف هولارت از کشور لهستان نفر اول، میروسلاو آدامشیک از لهستان نفر دوم و لائوسوهونگ از هنگ‌کنگ به عنوان نفر سوم شناخته شد.

همچنین هیات‌داوران این دوره از دومین دوسالانه پوستر جهان اسلام هیچ پوستری را شایسته دریافت جایزه ویژه ندانستند.

برگزیدگان بخش‌های مختلف دومین دوسالانه به ترتیب ۱۵، ۱۰ و هفت سکه بهار آزادی جایزه گرفتند.