رقابت سه فیلم در کن آغاز شد

نگاه سوم- یک هفته از جشنواره فیلم کن گذشت و از نظر برخی منتقدان از لحاظ نمایش فیلم قابل قبول بود. تریلر جنابی بسیار خوب «پیرمردها کشوری ندارند» برادران کوئن، درام «چهار ماه، سه هفته، دو روز» کریستیان مونگیو و «پارک پارانویایی» گاس ون‌سنت در بخش مسابقه جشنواره از دیگر رقبا فاصله گرفتند و هم‌اکنون رقابت خود را برای نخل طلا آغاز کرده‌اند. «زودیاک» دیوید فینچر نیز توانست نظر مثبت منتقدان را کسب کند ولی تماشاگران را راضی نکرد. «شب‌های درهم من»، به کارگردانی وونگ کاروای نیز استقبال متوسطی را همراه داشت. اما در بخش خارج از مسابقه «سایکو» ساخته مایکل مور بیشترین توجه را به خود جلب کرد. مستند تکان‌دهنده‌ «ساعت یازدهم» ساخته لیلا کانزرپترسن و فیلم کنسرت U۲,۳D به کارگردانی کاترین اوونز نیز مورد توجه قرار گرفتند. در بخش دو هفته کارگردانی‌ها، همچنان تمام نظرها متوجه «کنترل» ساخته آنتون کوربین است که فیلم افتتاحیه این بخش بود و زندگی یان‌کریتس، خواننده اصلی گروه «جوی دیویژن» را به تصویر کشیده است. نمایی از فیلم« پیرمردها کشوری ندارند»

سفارش فیلم به مخلباف‌ها

خانه فیلم مخملباف گزارش داد سمیرا و محسن مخملباف درباره حقوق بشر فیلم کوتاه می‌سازند. در جشنواره کن عنوان شد سازمان ملل تهیه‌کننده این فیلم با این موضوع است.

این فیلم حاوی ۱۸فیلم کوتاه است که توسط ۱۸ فیلمساز مطرح جهان ساخته خواهد شد و سمیرا مخملباف به همراه پدرش ساخت یکی از این فیلم‌ها را به عهده دارند. در این خبر عنوان شده است که مخملباف به عنوان نماینده ایران، کاندیدای ساخت این فیلم شده و بدین‌ترتیب، فیلم به شیوه مرسوم فیلم‌های اخیر این فیلمساز محصول کشور افغانستان یا تاجیکستان نخواهد بود.

استقبال از «آدم» و «اخراجی‌ها» در جشنواره کن

مدیر بازرگانی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با حضور فعال در بازار فیلم شصتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن، موفق به عقد چند قرارداد پخش و فروش فیلم‌های این «مرکز» با چندین شرکت معتبر بین‌المللی شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهم‌ترین قرارداد پخش، فیمابین این «مرکز» و شرکت آرژانتینی «فیلم شارکز» منعقد گردید که بر پایه مفاد آن، پخش فیلم سینمایی «جنگ کودکانه» (ابوالقاسم طالبی) در حوزه کشورهای آمریکای لاتین، اسپانیا و پرتغال، به مدت ۵سال به این شرکت واگذار گردید که این قرارداد، شامل کلیه حقوق سینمایی، ویدئویی، DVD و نمایش اینترنتی فیلم مذکور می‌شود.

بر پایه این اعلام و طبق توافقات به عمل آمده در بازار فیلم کن، مقرر گردیده، تا در آینده نزدیک، قراردادی برای نمایش فیلم‌های برگزیده «آمریکای لاتین» در منطقه آسیا، با این «مرکز» منعقد گردد.

نمایش دو فیلم سینمایی «آدم» (عبدالرضا کاهانی) و «اخراجی‌ها» (مسعود ده‌نمکی) در بازار فیلم جشنواره کن هم با استقبال مدیران و نمایندگان جشنواره‌های معتبر سینمایی همراه شده است. به گونه‌ای که «آدم» مورد توجه جشنواره‌های ونیز، لوکارنو و پوسان واقع شده و «اخراجی‌ها» نیز توجه مدیران جشنواره‌های توکیو، رم، سیدنی و دبی را به خود معطوف ساخته است.