«آدم آدم است» نقد و بررسی شد

نگاه سوم- جلسه نقد و بررسی نمایش «آدم آدم است» به کارگردانی شکوفه ماسوری توسط جمعی از منتقدان کانون ملی تئاتر دوشنبه شب در تالار مولوی، پس از اجرای نمایش برگزار شد. در این جلسه علاوه‌بر شکوفه ماسوری، سه منتقد نیز حضور داشتند.

اشکان غفار عدلی به ارسطویی شدن متن برتولت برشت، به بازنویسی میلاد اکبرنژاد در ابتدا انتقاد کرد و گفت: «هرچند، میان پرده‌هایی برای فاصله‌گذاری بین تابلوها قرار گرفته، اما در مجموع متن و اجرا به سمت منطق و ساختار ارسطویی پیش رفته است. همچنین میان پرده که شامل چند قطعه ترانه و شعر است ارتباطی با اجرا ندارد».شکوفه مارسوری درباره بازنویسی متن برشت گفت: «با توجه به دو ترجمه‌ای که از «آدم آدم است» در دسترس بود، هر دو از زبان کهنه‌ای برخوردار بودند که نمی‌توانست با مخاطب ارتباط برقرار کند».منوچهر اکبرلو هم در سخنان خود با اشاره به این که برشت با این تلقی اشتباه که آثارش سیاسی است و مورد سوءاستفاده برخی از گروه‌ها و احزاب سیاسی قرار می‌گیرد، گفت: «دو سه سال پیش هم امید دژاکام با اجرای «دایره گچی» در قفقاز ادای دین به برشت کرد، اما نکته اینجا است که برشت و متن‌هایش از روحیه اعتراض برخوردار است اما این اعتراضات در اجرای «آدم آدم است» تلطیف شده است».

شکوفه ماسوری به عنوان یک کارگردان و مدرس تئاتر اعلام کرد که اصلا اعتقادی به سیاسی بودن متن برشت ندارد و همه تعریفش از سیاست به فرهنگ دهخدا برمی‌گردد که سیاست را روش زندگی تعریف کرده است.

بهزاد صدیقی هم بازنویسی از برشت را با توجه به اینکه تغییرات اساسی در متن ملاحظه می‌شود از ماهیت اصلی متن دور شده، نام مناسبی برای چنین عنوانی ندانست.

او تاکید کرد که این یک برداشت آزاد از متن برشت است که دیگر تعلق به میلاد اکبرنژاد دارد. وی صحنه‌پردازی موجز، مختصر و مفید این نمایش را از نکات خوب اجرا دانست که در خدمت القای مفاهیم قرار گرفته است. اکبرلو همچنین به کند شوندگی و تندشوندگی ضرب‌آهنگ آدم آدم است خرده گرفته که در برخی از لحظات از آنچه باید باشد، دور شده است. شکوفه ماسوری هم ریتم کندشونده را به دلیل فرصت دادن به مخاطب به منظور اندیشه‌ورزی دانست تا در لحظات فرصتی برای نقش‌گیری عمیق مخاطب ایجاد شود.