دنیای اقتصاد- پورمحمدی، وزیر کشور دیروز در نشست غیررسمی مجلس که به درخواست نمایندگان و به منظور بررسی وضعیت سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد، از نیمه دوم خردادماه به عنوان زمان آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین خبر داد. این تاریخ هر چند که ۱۵روز دیرتر از موعد تعیین‌شده در قانون بودجه سال ۸۶ است اما بیانگر عزم دولت در اجرای طرح یادشده است. دنیای اقتصاد - در آخرین ساعات دوشنبه‌شب شورای اطلاع‌رسانی دولت بیانیه مشترک وزارتخانه‌های نفت و کشور را منتشر و اعلام کرد که بنزین از بامداد اول خرداد، به قیمت ۱۰۰تومان عرضه می‌شود. این در حالی است که ساعاتی قبل از آن، همین نهاد، خبرهای منتشرشده مبنی‌بر عرضه بنزین به قیمت ۱۰۰تومان را تکذیب کرد و از ارائه آن به همان قیمت ۸۰تومان سابق تا زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی خبر داد. این مساله علاوه‌بر گمراه کردن مطبوعات و شهروندان، تردیدهایی در مورد صحت اخبار و اطلاعات این مرجع رسمی اطلاع‌رسانی ایجاد کرد.

در پی بروز این تناقض‌گویی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از این بلاتکلیفی نگران بودند، وزیر کشور و نماینده ویژه رییس‌جمهوری در اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶ را به مجلس فراخواندند.

تا حرف آخر در مورد سهمیه‌بندی بنزین را از زبان آنان بشوند. از این رو روز گذشته مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور در جلسه علنی غیررسمی مجلس حضور یافت و به نمایندگان مردم اطمینان داد که تا «حدود» ۱۵خرداد تکلیف قانون مصوب مجلس را اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس پورمحمدی گفت، برآورد ما این است که حداکثر ظرف ۱۵ روز آینده تمام کارت‌های سوخت در کشور توزیع شود.

وی افزود: قرار است برای افرادی که به هر دلیل نتوانستند کارت سوخت خود را دریافت کنند کارت‌های موقتی تولید شود، تا بتوانند تا زمان دریافت کارت دائمی از آن استفاده کنند.

وزیر کشور در خصوص میزان سهمیه بنزین و مدت زمانی که هر مالک می‌تواند بنزین را در کارت هوشمند خود ذخیره کند، گفت: پیش بینی ما این است که هر سال دو سهمیه اعلام کنیم و امسال با گذشت دو ماه از سال، دو سهمیه پنج ماهه را اعلام خواهیم کرد. به عنوان مثال اگر سهمیه را ۵۰‌لیتر برای پنج ماه اول اعلام کردیم و مالکی نتوانست آن را در پنج ماه اول استفاده کند، می‌تواند برای پنج ماه دوم از آن استفاده کند.

پورمحمدی تصریح کرد: همچنین سیستم را طوری طراحی کردیم که افراد بتوانند بنزین خود را پیش خور کنند، یعنی افراد هم می‌توانند سهمیه خود را برای ۶ ماه نگهدارند و هم می‌توانند آن را پیش خور کنند.

وی در مورد میزان سهمیه‌ای که برای هر خودرو در نظر گرفته شده است، گفت: تعیین سهمیه را گذاشتیم برای زمانی که تمامی کارت‌ها را چک کردیم تا فضای مصرف بنزین دستمان بیاید و بدانیم که چه میزان بنزین در اختیار داریم و چقدر مصرف در کشور وجود دارد تا بتوانیم براساس آن میزان سهمیه‌بندی را مشخص کنیم.

پور محمدی در مورد تناقض در اطلاع‌رسانی قیمت بنزین توضیح قانع‌کننده‌ای نداد و تنها گفت: در ابتدا تلقی ما این بود که قیمت ۱۰۰ تومانی بنزین به خاطر مشکلات و تاخیری که در سهمیه‌بندی انجام شده به تاخیر می‌افتد و به همین دلیل قیمت ۸۰‌تومان اعلام شد.

وی افزود: با اعلام قیمت ۸۰‌تومان، آقای حداد عادل یادداشتی برای رییس‌جمهوری فرستاد و اعلام کرد که افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی بنزین دو تکلیف جداگانه است، از این رو با تماسی که بار رییس‌جمهوری داشتیم، ایشان اعلام کرد که نظر مجلس را اجرا کنید و آخر شب در اطلاعیه‌ای قیمت ۱۰۰ تومان اعلام شد.

همچنین علی‌اکبر محرابیان، نماینده رییس‌جمهوری در اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۶، در جلسه غیررسمی دیروز مجلس از توزیع روزانه ۶۰میلیون لیتر بنزین در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محرابیان در آغاز سخنان خود در مجلس، به ارائه توضیحاتی درباره اقدامات دولت در اجرای تبصره ۱۳ پرداخت که با طولانی شدن این توضیحات، محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس که ریاست جلسه دیروز را بر عهده داشت، سخنان او را قطع کرد و خطاب به وی و پورمحمدی گفت: ما از شما و همکاران دعوت کردیم تا بگویید آیا سهمیه‌بندی بنزین از هفتم، هشتم یا نهم خرداد اجرا می‌شود و احتمالا چه راه حل هایی برای مشکلاتی که پس از اجرا باقی می‌ماند، دارید. ما در مورد باقی مراحل تبصره ۱۳، از جمله گاز سوز کردن و غیره بحث نداریم و تنها موضوع بحث کارت هوشمند و قیمت‌های جدید است و اینکه آیا بنزین آزاد واگذار می‌شود یا خیر.

پس از این تذکر باهنر، محرابیان در خصوص میزان سهمیه‌بندی گفت‌: مجلس مصوب کرده است که ۲‌هزار و ۲۵۰‌میلیارد تومان برای واردات بنزین در نظر گرفته شود. دولت نرخ بنزین در سال ۸۶ را پیش‌بینی کرده است و با توجه به این پیش‌بینی عددی را برای واردات استخراج کرده‌ایم و میزان تولید بنزین داخل هم مشخص است که حدود ۴۴‌میلیون لیتر تولید داخل داریم که همواره بخشی از آن برای ذخیره استراتژیک کشور استفاده می‌شود. مجموعا پیش‌بینی ما این است که حول وحوش ۶۰‌میلیون لیتر در روز بنزین توزیع کنیم که اگر این مقدار را بین خودروهای موجود تقسیم کنیم آمار هر خودرو به دست می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال باهنر، رییس جلسه که پرسید آیا میزان سهمیه بنزین خودروهای سواری مشخص شده و در مورد آن تصمیم‌گیری شده است، گفت‌: تصمیم‌گیری شده است اما به یک دلیل این میزان را اعلام نکرده‌ایم.

وی گفت: علت آن است که دقیقا نمی‌دانیم در مرکز داده‌ها، در نهایت چند خودرو ثبت شده است.

پس از پایان سخنان وزیر کشور و نماینده ویژه رییس‌جمهوری، باهنر که در ابتدای نشست مجلس ابراز امیدواری کرده بود روزهای تاخیر در اجرای سهمیه‌بندی از تعداد انگشتان دست تجاوز نکند، گفت:‌ اینکه اعلام شد سهمیه‌بندی با ۱۵روز تاخیر اجرا می‌شود، باعث دلگرمی است و موجب می‌شود نمایندگان به وزرا و دولت تذکر ندهند.

اما در حالی که وزیر کشور بر آغاز اجرای سهمیه‌بندی در «حدود ۱۵خرداد» تاکید کرد،‌ سید کاظم‌وزیری هامانه، وزیر نفت از تعیین و تصویب میزان سهمیه سوخت خودروها در روز ۱۷خرداد خبر داد.

به گزارش ایسنا، وزیر هامانه که برای افتتاح ایستگاه تقویت فشار گاز مارون در خوزستان به سر می‌برد، گفت:‌ دولت مقدار سهمیه هر خودرو را روز هفدهم خرداد تصویب و به صورت رسمی آن را اعلام خواهد کرد. البته از روز اول خرداد کلیه خودرو‌ها فقط با کارت هوشمند قادر به سوخت‌گیری خواهند بود.

پیشنهاد اولیه ۱۰۰ لیتر در ماه از سوی دیگر، معاون وزیر کشور در امور عمرانی گفت:‌ پیشنهاد میزان سهمیه روزانه بنزین برای خودروهای عمومی ۲۵ تا ۳۰ لیتر و خودرو‌های شخصی نیز حداقل ۳ لیتر و ماهانه ۱۰۰ لیتر به دولت ارائه شده است.

سیدمهدی هاشمی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تاخیر چند روزه سهمیه‌بندی بنزین گفت:‌ این سهمیه‌بندی در چند روز آینده، اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر کشور افزود: با کارشناسی، سهمیه پیشنهادی طرح و کلیات آن هم تصویب شد که همزمان با اعلام تاریخ سهمیه‌بندی، مقدار آن نیز اعلام می‌شود.

مصرف ۹۰میلیون لیتر بنزین در روز گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس هم‌زمان با اعلام خبر افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰تومان مصرف این فرآورده روز گذشته به بالاترین حد خود در ماه اردیبهشت‌ یعنی ۹/۸۹میلیون لیتر رسید.