رشد شگفت‌انگیز نیروی تاثیرگذاری نهادهای مدنی در جامعه‌های مدرن بر سرشت و سرنوشت تصمیم‌های نهاد دولت غیرقابل انکار است. استدلال ساده‌ای پشت این رشد حیرت‌انگیز نهفته است: مردم و گروه‌ها و اصناف منفعت خود را بهتر تشخیص می‌دهند و به دلیل حضور در متن شرایط کسب و کار و فعالیت‌های مختلف مرتبط با خود، در تصمیم‌گیری کارآمدتر از نهاد دولت هستند که از دور دستی بر آتش دارد.

کامیابی تقسیم قدرت میان نهاد دولت و نهادهای مدنی در جامعه‌های مدرن موجب شده است که اکثریت کشورها این کامیابی را با دیده مثبت نگاه کرده و راه رشد تشکل‌های غیردولتی را هموار سازند.

در یک دهه گذشته ایران نیز چنین تجربه‌ای را دست کم در عرصه نظری و در کمیت دیده است. این وضعیت به ویژه در بخش صنعت و اقتصاد نمود بارزی داشته است و تشکل‌های بزرگ و نیرومند صنعتی پا به پای نهاد دولت توانسته‌اند برخی ساماندهی‌ها در شرایط خاص و امور مرتبط را انجام دهند. چنین شده است که دولت فعلی نیز در این باره حساسیت نشان می‌دهد و در آخرین روزهای گذشته، مصطفی پورمحمدی وزیر کشور در یک همایش مربوط به تشکل‌های غیردولتی نکات بسیار مهمی را درباره دیدگاه دولت نسبت به تشکل‌ها بیان کرد.

وی گفت: برای اینکه کار نهادهای غیردولتی سامان یابد، لایحه‌ای تهیه شده و یا خواهد شد و پس از ارائه به مجلس و تصویب اجرا می‌شود.

صدها تشکل صنعتی و اقتصادی فعال در ایران بهترین فرصت را برای ابراز دیدگاه‌ها و بهتر شدن شرایط کار خویش پیدا کرده‌اند. پیشنهاد می‌شود تشکل‌های غیردولتی از این فرصت استفاده کرده و نقش مشورتی خود را در این عرصه به خوبی نشان دهند. مشارکت تشکل‌های غیردولتی در این میدان می‌تواند خود در بهینه شدن لایحه یا پیش‌‌نویس مربوط به تشکل‌ها کمک بزرگی باشد. حتما دولت نیز از مشارکت نهادها و تشکل‌های غیردولتی استفاده و استقبال خواهد کرد.

گروه تشکل‌ها