سبک زندگی، تندرستی و تجارت‌های وابسته

این روزها کمک به مصرف‌کنندگان برای دستیابی به سبک زندگی که متضمن سلامت آنها باشد به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. در سال ۱۹۷۹ یک فعال بخش املاک و مستغلات به نام مل زوکرمان که مردی چاق و بیمار بود به همراه همسرش، انید که عاشق ورزش بود اولین مرکز کامل تفریحی، سلامت آمریکا به نام کانیون رنچ را در توسون آریزونا تاسیس کردند. در آن زمان این مرکز که در فضایی باز ساخته شده بود و متعلق به دوران تازه‌ای به نظر می‌رسید، بسیار غریب می‌نمود. اما امروز کانیون رنچ به مرکز پیشتاز در عرصه سلامت تبدیل شده که مختص افراد فوق ثروتمند است. این مرکز به سرعت در حال رشد است و در چندین مکان مختلف فعال است. به علاوه یکی از مراکزی است که چشم‌اندازهای امیدبخشی در عرصه سلامت برای ثروتمندان گشوده است. این همان تجارت سودآوری است که این روزها چون موجی پرخروش رو به گسترش است.

کوین کلی، رییس کانیون رنچ می‌گوید: «بخش نوینی در بازار به راه افتاده که سبک زندگی سالم نام گرفته است و در مجموع طیف وسیعی از صنایع مختلف را در بر می‌گیرد. اگر با این بخش تازه آشنا نشوید، دوام‌تان در فعالیت‌های تجاری بسیار دشوار خواهد شد». (آقای زوکرمان که اکنون ۷۸ سال سن دارد هنوز مدیرکل این شرکت است).آقای کلی ادامه می‌دهد: این بخش وسیع نوظهور «باعث تسهیل فعالیت بسیاری از زیربخش‌های این بازار کار می‌شود». از جمله آنها می‌توان به رونق بخش‌های مختلفی چون سونا، داروهای سنتی و داروهای جایگزین، رفتار درمانی، روان درمانی، بدن‌سازی و لاغری، تغذیه سالم و زیبایی اشاره کرد. در شرایطی که مشتریان متقاضی روشی کل گرا هستند که شامل همه این بخش‌ها باشد تا بتوانند بدین طریق فقط احساس سلامت را در خود تقویت کنند، شرکت‌هایی که تنها در یک یا دو بخش از این بخش‌ها تخصص دارند، با فشار بازار مواجه می‌شوند تا فعالیت‌های خود را گسترش دهند. کلی می‌گوید: «دیگر شما نمی‌توانید مشتریان امروز را تنها با تخصص در یکی از زمینه‌های بدن‌سازی، دارویی یا سونا راضی کنید». استراتژی کانیون رنچ نیز موید همین عقیده است.

این مرکز در حال تاسیس شعبه‌ای است که با هزینه شبی ۱۰۰۰ دلارخدمات گوناگونی را در زمینه‌های مختلف به ثروتمندان و مشاهیر ارائه می‌دهد. امسال در ساحل میامی این شعبه افتتاح می‌شود که مجموعه‌ای از خانه‌های ساحلی گرداگرد یک حوضچه است.این شعبه جدید که کانیون رنچ لیوینگ نام می‌گیرد در کنار کلینیک کلیولند، یکی از پیشتازان خصوصی در عرصه داروهای سنتی، محصولی را ارائه می‌دهد که محصول «سلامت مدیران» نام می‌گیرد. این محصول هم درمان می‌کند و هم پیشگیری. به علاوه قرار است این مرکز محصولات غذایی و مراقبت از پوست، پوشاک و مواد آموزش زندگی سالم را تولید و عرضه کند. هم‌اکنون دنیای جدید سلامت به سرعت رقابتی می‌شود. چندین شرکت بزرگ رقبای کانیون رنچ هستند. شرکت ویرجین گروپ که متعلق به ریچارد برانسون است، شرکت‌های بیمه‌ای چون ول پوینت و پروهلث بریتانیا، وال مارت و حتی کوکاکولا هر یک به روشی سعی در رقابت با کانیون رنچ و پیروزی در بازار ارائه خدمات سلامت دارند. اما شاید جالب‌ترین رقیب در این صنعت نوظهور، شرکت رولوشن باشد.این شرکت در سال ۲۰۰۵ توسط استیوکیس یکی از موسسان شرکت اینترنتی آاوال تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌های مختلف در حال پیشرفت است. از جمله آنکه سهام شرکت‌هایی را که ایده‌های بزرگ و الگوهای کاری فوق‌العاده‌ای دارند، خریداری می‌کند و به آنها کمک می‌کند که در کار خود سریعتر رشد کنند.

یکی از این شرکت‌ها شرکت میراوال لایف این بلنس است. فعالیت‌های این شرکت نیز مانند کانیون رنچ است و استیوکیس امیدوار است در آینده نزدیک این شرکت به یک «شعبه نا یک در سلامت» تبدیل شود. او قصد دارد این کار را از طریق افزایش تعداد سالن‌های این شرکت انجام دهد که در آنها ۱۳۰ تمرین مختلف از یوگا گرفته تا آشپزی با مواد ارگانیک (محصولات کشاورزی عاری از مواد مصنوعی و شیمیایی) انجام می‌شود.

مراکز میراوال که یکی از آنها به زودی در منهتن افتتاح می‌شود نیز شامل مرکز مراقبت از پوست، استفاده از لوسیون‌های پوست و تغذیه سالم خواهد بود. شرکت رولوشن هم که صاحب سایت Lime.com است در آن برنامه‌های مربوط به سلامت خود را پخش می‌کند. به علاوه این شرکت دارای مراکز تفریحی اختصاصی است که تعطیلات خوبی را برای ثروتمندان در آن رقم می‌زند. به علاوه رولوشن هلث یک مرکز ارائه خدمات سلامتی است که به‌صورت آنلاین اطلاعات مربوط به سلامت، سیاست‌های بیمه‌ای و شکل‌های جدید مراقبت‌های بهداشتی را از جمله پیاده‌روی درمانی ارائه می‌دهد.

اما یکی از مشکلاتی که این مراکز با آنها روبه‌رو هستند، این بحث است که آیا واقعا مکمل‌های ویتامینی، غذاهای ارگانیک و داروهایی که آنها به مشتریان خود توصیه می‌کنند برای سلامت مشتریانشان مفید است؟ در مقایسه بحث در مورد شکل‌های جدید روان‌درمانی و ایجاد آرامش روحی دیگر جایی نخواهد داشت.یکی از پاسخ‌های کانیون رنچ به این مشکل، استخدام ریچارد کارمونا بود که تا تابستان گذشته رییس بهداری آمریکا بوده است. در این سمت او موفق شده بود پیشگیری از بیماری‌ها و سلامت عمومی را در قلب سیاست‌های بهداشت عمومی کشور جای دهد. اما آخرین باری که یک رییس بهداری به کسب وکار تجاری دست زد، یک فاجعه به بار آمد:

طی دوران حباب اینترنت، اوریت کوپ، سایت Drkoop.com را راه‌اندازی کرد. این سایت که اطلاعات پزشکی را ارائه می‌داد خیلی زود پس از آنکه سهامش به عرضه عمومی رسید و سرمایه‌ای بیش از یک میلیارد دلار به‌دست آورد برچیده شد. اما این بار به نظر نمی‌رسد رونق تجارت سلامت به چنین حبابی تبدیل شود و خیلی زود بترکد.

منبع:اکونومیست