پیمان های جمعی راهی به سوی تعامل کارگران و کارفرمایان است

رییس موسسه کار و تامین اجتماعی گفت: پیمان‌های جمعی راهی به سوی تعامل کارگران و کارفرمایان است و برای انجام این مهم باید اقدام‌های اساسی انجام شود. به گزارش ایرنا، محمدرضا سپهری در نخستین کارگاه آموزشی «پیمان‌های جمعی» افزود: پیمان‌های جمعی نیاز به تشکل‌های قوی و فراگیر دارند و تنها در آن صورت است که پیمان‌های جمعی می‌توانند در حوزه کار قدرتمند عمل کنند.

وی با بیان اینکه موضوع پیمان‌های جمعی در قوانین اساسی، کار و برنامه چهارم توسعه عنوان شده است، افزود: مباحث زیادی در سازمان بین‌المللی کار به عنوان مبنای قانونی ایجاد پیمان‌های جمعی، وجود دارد.

وی تاکید کرد: نیاز به پیمان‌های جمعی نسبت به گذشته بیشتر شده است و برای این مهم باید فرهنگ‌سازی و تشکل‌های مستقل و فراگیر در کشور شکل گیرد.

به گفته سپهری هنوز تشکل‌های قوی در کشور نداریم، بر همین اساس پیمان‌های جمعی هم نمی‌توانند، قدرتمند باشند.

وی خواستار فراگیری تشکل‌ها با فنون مذاکره شد و تصریح کرد: فنون مذاکره یک علم است و برای انعقاد پیمان‌های جمعی باید این فنون را فرا گرفت.

این در حالی است که به گفته شکور ابراهیمی، مدیرکل تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی، از ابتدای انقلاب تاکنون حتی یک پیمان جمعی کار نیز در کشور تدوین نشده و در این‌باره هیچ کاری انجام نداده‌ایم.

وی که در کارگاه‌ پیمان‌های جمعی شرکت کرده بود ، افزود: هر چند تشکل‌های فراگیر کارگری و کارفرمایی در کشور وجود دارد اما با رکود فعالیت شوراها مواجه هستیم و بحث انجمن‌های صنفی و نمایندگان کارگری نیز به تازگی شروع شده است.

همدانی، کارشناس حقوق کار نیز با بیان اینکه براساس قانون، پیمان‌های دست جمعی باید به تایید وزارت کار برسد، گفت: از آنجا که نمایندگان وزارت کار در مذاکرات تدوین پیمان‌های جمعی کار حضور دارند دیگر ضرورتی برای ارسال این پیمان‌ها به وزارت کار وجود ندارد.

او افزود: همچنین مقرر شده که وزارت کار ظرف ۳۰ روز نظر خود را در ارتباط با پیمان اعلام کند، اما در قانون مشخص نشده که اگر وزارت کار در مدت تعیین شده اعلام نظر نکند، تکلیف طرف کارگری و کارفرمایی چیست.