پروژه‌های خارجی روند کاهشی دارد

به گزارش موسسه لوکومانیتور، طی چهار سال گذشته ۷۰ پروژه جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به مرحله اجرا درآمد است که به ترتیب طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی ۲۹، ۲۲، ۱۹ و ۸ پروژه جذب‌ شده است. همچنین صنایع سنگین، تجهیزات حمل‌و‌نقل، خدمات مالی و صنایع پتروشیمی به ترتیب رتبه‌های اول تا چهارم جذب سرمایه خارجی بودند. موسسه لوکومانیتور جزییات جذب ۲/۹میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران را طی چهار سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش موسسه لوکومانیتور از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی حاکی است که میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی چهار سال گذشته دارای نوسان زیادی بوده است. در حالی که طی سال ۲۰۰۳ میلادی دو‌میلیارد و ۹۹۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران جذب شده است، این رقم در سال ۲۰۰۴ میلادی به چهار‌میلیارد و ۲۶۰‌میلیون دلار رسیده است، ولی در سال ۲۰۰۵ میلادی تنها یک‌میلیارد و ۱۵۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.

در سال ۲۰۰۶ میلادی نیز ۸۰۳‌ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.

موسسه لوکومانیتور افزود: طی چهار سال گذشته ۷۰ پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به مرحله اجرا درآمده است که به ترتیب طی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ میلادی ۲۹، ۲۲، ۱۹ و ۸ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران جذب شد.

طی چهار سال گذشته شرکت‌های انی ایتالیا، رنو فرانسه، یونیون کاپیتال، توتال فاینلف فرانسه و تاتا استیل بیشترین پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در ایران انجام دادند.

فرانسه به عنوان فعال‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران طی این مدت شناخته شد و ایتالیا، ژاپن، امارات متحده عربی و انگلیس در رتبه‌های بعدی از نظر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران قرار گرفتند. گزارش موسسه لوکومانیتور حاکی است تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشورها در ایران به ترتیب فرانسه ۶ پروژه، ایتالیا ۶ پروژه، ژاپن ۶ پروژه، امارات ۶ پروژه و انگلیس ۵ پروژه بوده است. دیگر کشورهای جهان نیز در مجموع ۴۴ پروژه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران انجام دادند. طی چهار سال گذشته صنایع سنگین بیشترین سهم را در جذب سرمایه‌ خارجی به خود اختصاص داده است و در مجموع ۳۴ پروژه سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع سنگین ایران انجام شد.

تجهیزات حمل و نقل با ۱۵ پروژه رتبه بعدی را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به خود اختصاص داده است و بخش خدمات مالی و تجاری با جذب ۸ پروژه در رتبه سوم قرار گرفت.

صنایع پتروشیمی، صنایع سبک، فناوری اطلاعات، الکترونیک، صنایع غذایی، لجستیک و جهانگردی به ترتیب دیگر صنایع فعال کشور در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بوده‌اند.