مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه دیروز خود چهار مورد موضوع اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان را در دستور کار قرار داد و در مورد آنها تصمیم‌گیری و رفع اختلاف کرد. به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اصلاح ماده ۹۵۸ قانون مدنی در خصوص دریافت اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک توسط زوجه از ماترک زوج که در جلسه گذشته مجمع مطرح شده بود، مجددا مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با انتقال این تبصره به ذیل ماده ۳۳۶ قانون مدنی و بنا به پیشنهاد کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع، این ماده اصلاح شود. همچنین طرح استفساریه تبصره ۶ ماده ۹ قانون مطبوعات درباره تغییر دوره انتشار و گستره انتشار، مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ که به‌دلیل مغایرت با شرع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است،مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوع استفساریه ماده واحده بدین شرح است: آیا هیات نظارت بر مطبوعات موظف به استعلام از مراجع ذی‌صلاح مذکور در تبصره ۶ ماده ۹ قانون مطبوعات جهت بررسی صلاحیت متقاضی با مدیر مسوول نشریات که تقاضای تغییر ترتیب انتشار از هفتگی به روزانه یا گستره توزیع با همان متقاضی و مدیر مسئول را نموده‌اند می‌باشند یا خیر؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص نظر شورای نگهبان را تائید کرد. طرح اصلاح ماده ۶ قانون اصلاح مطبوعات که می‌گوید، زمینه فعالیت نشریه مرتبط با زمینه فعالیت شخص حقوقی بوده و محدوده جغرافیایی انتشار آن همان محدوده جغرافیایی شخصیت حقوقی باشد نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در این خصوص هم نظر شورای نگهبان تائید شد.

طرح استفساریه مواد ۱۲ و ۱۳ قانون اختلاف تامینی و تربیتی، شمول قانون مذکور و جرائم مطبوعاتی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ که با استدلال مغایرت با قانون اساسی و شرع مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته، چهارمین موضوع اختلافی ارجاعی به مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در جلسه دیروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر شورای نگهبان تایید شد.