دنیای اقتصاد- نرخ تورم روستایی که ماه پیش در امری بی‌سابقه از تورم شهری پیشی گرفته بود، این ماه هم با ۹ دهم درصد افزایش نسبت به مردادماه به ۳/۴۲ درصد رسید. به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز آمار ایران با اعلام نتایج بررسی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی کشور در شهریورماه امسال، نرخ تورم این ماه را ۳/۴۲ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را نیز ۷/۴۲ درصد اعلام کرد. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ماه ۴/۴۱ درصد و تورم مرداد ماه ۷/۴۴ درصد گزارش شده بود. ماه پیش هم تورم روستا از تورم شهری پیشی گرفته بود. تورم ۴/۴۱ درصدی روستایی در مرداد ماه در برابر تورم ۳۹درصدی شهری همان امری است که محمد راغفر آن را امری «بی‌سابقه» در سال‌های اخیر می‌داند و سعید لیلاز هم این اتفاق را با تورم سال‌های ۵۲ تا ۵۶ مقایسه می‌کند. گزارش مرکز آمار علاوه بر آنکه نشانگر پیشی گرفتن نرخ تورم روستا از شهر بود، نشان می‌داد نرخ تورم مرداد ماه سال‌جاری با ۱۰درصد افزایش نسبت به مردادماه سال ۹۱ به ۷/۴۴ درصد رسیده است که این وضعیت نشان از شیب تند فشار تورمی در بخش روستایی دارد. شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۸۱) عدد ۳/۸۰۲ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۷/۱ درصد افزایش داشته است. شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷/۴۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات شاخص کل در دوازده ماه منتهی به شهریورماه سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) ۳/۴۲ درصد است، این نرخ در ماه گذشته ۴/۴۱ درصد بوده است.

شاخص گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات، در این ماه به رقم ۱۱۰۷.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۵/۱ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵/۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل در این گروه به ۲/۴۷ درصد رسیده است. شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریور ماه ۹۲، به رقم ۵۶۸.۸ رسید که ۲ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد. میزان افزایش این گروه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۳۷ درصد و نرخ تورم دوازده ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۹/۳۵ درصد است. بانک مرکزی نیز در روزهای اخیر، نتایج شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱/۴۰ درصد رسید.

در همین میان صندوق بین‌المللی پول هم در جدیدترین گزارش خود از نرخ تورم ۱۸۸ کشور جهان در سال ۲۰۱۳ تورم ایران را ۳/۴۲ درصد برای این سال برآورد کرد و ایران از این لحاظ در جایگاه نخست جهان قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس نرخ تورم ایران در سال گذشته میلادی ۵/۳۰ درصد برآورد شده است؛ همچنین این رقم برای سال آینده میلادی ۲۹ درصد پیش‌بینی شده است. این صندوق چشم‌اندازی از دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی ارائه داده است و با بررسی مهم‌ترین شاخص های اقتصادی ایران از بهبود رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۳ و پیش‌بینی خروج از رکود برای سال آینده میلادی خبر داد. بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی منفی ۵/۱ درصد برآورد شده است؛ این در حالی است که رشد اقتصادی ایران از سوی این نهاد جهانی در سال گذشته میلادی نیز منفی ۹/۱ عنوان شده است. پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران برای سال ۲۰۱۴ نیز برابر با ۳/۱ درصد است که نشان از خروج این کشور از رکود دارد. از دیگر شاخص های مهم اقتصادی ایران که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته، نرخ بیکاری است؛ درحالی که نرخ بیکاری ایران در این گزارش در سال گذشته میلادی ۲/۱۲ درصد اعلام شده است، اما برآورد این نهاد بین‌المللی از میزان بیکاری در سال ۲۰۱۳ در این کشور بیش از سال گذشته و حدود ۱۷/۱۳ درصد است.بر اساس پیش‌بینی این صندوق، نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۴ به ۴۸/۱۴ درصد افزایش خواهد یافت.