سردرگمی صهیونیست‌‌ها از توافق ژنو

نتانیاهو: تحریم‌های علیه ایران رو به فروپاشی است سردرگمی سران رژیم صهیونیستی از توافق ژنو

نتانیاهو: تحریم‌های ایران رو به فروپاشی است

انتقاد اولمرت از هوچی‌گری‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی

گروه دیپلماسی- «توافقنامه هسته‎ای ژنو» میان ایران و گروه ۱+۵، واکنش‏های متفاوتی در سطح جهان به دنبال داشت. در یک سوی میدان کشورهایی بودند که از این توافق خشنود شدند و آن را در راستای منافع خود قلمداد کردند اما در سوی دیگر برخی مانند رژیم صهیونیستی نه تنها از این توافق خشنود نشدند بلکه به شدت احساس نگرانی می‌کنند. زیرا سران این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو، به وضوح کمر همت بسته بود که مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد.

اما در نهایت تهدیدات، فشارها و حتی شاید درخواست‎های این رژیم و لابی یهود در ایالات متحده موثر واقع نشد و روز یکشنبه سوم آذر ماه، پس از چند دور مذاکره در ژنو، دو طرف توافقنامه‌ای تاریخی را امضا کردند. در این شرایط مقامات صهیونیست بیش از پیش در انزوا قرار گرفتند و بیشترین ضربه را نیز نتانیاهو متحمل شد. البته با توجه به روابط فعلی باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو، خیلی هم انتظار نمی‌رفت که اوباما در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران به ساز اسرائیل برقصد. زیرا اختلاف نظر میان دولت دموکرات اوباما و نخست وزیر راستگرای رژیم صهیونیستی کاملا مشهود است.

این در حالی است که روز دوشنبه دوم دسامبر، نخست وزیر اسرائیل در شرایطی که از دولت فعلی آمریکا به نوعی دلسرد شده است، به ایتالیا سفر کرد. برخی این سفر نتانیاهو بعد از توافق ژنو به ایتالیا و واتیکان را تلاش او برای زیر سوال بردن موافقت‌نامه ژنو ارزیابی کرده‌اند. «میدل ایست آنلاین» با اشاره به سفر نتانیاهو به ایتالیا می‌نویسد: نخست‌وزیر رژیم اسرائیل موضوع ایران را با خود به ایتالیا و واتیکان برده است. به نوشته این سایت، نتانیاهو پس از دیدار با پاپ فرانسیس و همچنین نخست‌وزیر ایتالیا، از آنچه ‌«عجله جامعه جهانی برای میدان دادن به ایران» خوانده، انتقاد کرده و همچنین کاهش تحریم‌ها علیه ایران را یک «تئا‌تر سیاسی خطرناک» خوانده است. البته همچون همیشه، نتانیاهو در این گونه اقدامات خود تنها نیست و تندروهای آمریکایی نیز وی را همراهی می‌کنند. روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار مطلبی در همین زمینه می‌نویسد: میزان مخالفت‌های برخی چهره‌های حاضر در کنگره با توافق هسته‌ای ایران، از آنچه ‌در ابتدا بود، بیشتر شده و در این زمینه، به اظهارات اخیر باب کراکر و باب منندز، دو سناتور جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی اشاره می‌کند.

در این میان در داخل اسرائیل نیز مخالفان سیاست‌های نتانیاهو به انتقاد از او روی آورده‌اند. در این رابطه ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را متهم کرده که با رویه «هوچی‌گری» بر سر پرونده هسته‌ای ایران، موجب ایجاد وضعیتی خطرناک برای اسرائیل شده و به آمریکا اعلان جنگ داده است. نخست‌وزیر اسرائیل به این انتقادهای تند واکنش نشان داد و گفت: «همان گونه که ما در هفته‌های گذشته هشدار داده بودیم نظام تحریم‌های موثری که علیه ایران در دو سال اخیر برقرار شده بود با توافق ژنو سریعا رو به فروپاشی گذاشته است.» به گفته نتانیاهو، زحماتی که آنها سال‌ها برای برقراری تحریم‌ها کشیده اند، دارد به باد می‌رود. او در این زمینه خواستار اتخاذ «تصمیمات ملموس» برای تقویت تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران شد.

انتقاد اولمرت از سیاست‌های جنجالی نتانیاهو

البته انتقادات ایهود اولمرت که تا پایان آوریل سال ۲۰۰۹ نخست وزیر اسرائیل بود، تنها به این صحبت ختم نشد. او که شامگاه یکشنبه دهم آذر در یک مرکز مطالعات اسرائیلی سخنرانی می‌کرد، در حالی که لحن صدایش به فریاد نزدیک شده بود، گفت نتانیاهو با سیاست‌های خود در مورد ایران، اسرائیل را به ورطه‌ای هولناک سوق داده و آن را منزوی کرده است.

این همایش برای بررسی «اثرات راهبردی توافق ژنو» برگزار شده بود. اولمرت، که ده‌ها سال از نزدیک‌ترین سیاستمداران به آریل شارون بود، در سخنرانی خود گفت اسرائیل از آغاز سال ۲۰۰۲ که شارون نخست وزیر بود، متوجه خطرات آتی ناشی از برنامه اتمی ایران شد و تا سال ۲۰۰۹ با رویه‌های به دور از جنجال اما با کار عملی موفقیت‌آمیز، با این خطرات مقابله کرد. اولمرت در مواردی نیز در گذشته گفته بود که دولت او در مقابله با برنامه اتمی ایران کارهای محرمانه موفقی را به اجرا گذاشت که هرگز از آن دم نزد اما نتانیاهو هر کار خود را با جنجال بسیار انجام می‌دهد.

اولمرت با اشاره به اختلاف نظر فعلی اسرائیل و آمریکا نیز گفت: «شارون و من همیشه می‌توانستیم اختلاف نظر با آمریکا را در پشت درهای بسته مطرح کنیم و نظرات خود را به گونه‌ای موفق در تصمیم‌گیری‌های روسای‌جمهوری آمریکا اعمال کنیم.اما نتانیاهو در عین بی‌عملی، تنها جار و جنجال بلد است و دنیا و رهبران را تهدید می‌کند و بیانیه می‌دهد.»

به گفته نخست وزیر پیشین این رژیم، اسرائیل هیچ دوستی مانند آمریکا در جهان ندارد و این آمریکا است که در طول دهه‌ها به طور اتوماتیک به نفع اسرائیل در سازمان ملل رای می‌دهد. ایهود اولمرت در سخنرانی خود بار دیگر گفت نتانیاهو در حالی برای اوباما «تعیین تکلیف» می‌کند که در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز ۲۰۱۱ از رقیب اوباما حمایت کرد و می‌خواست بر نتیجه انتخابات آمریکا اثر بگذارد. هنوز ساعتی از این سخنان اولمرت در تل آویو سپری نشده بود که بنیامین نتانیاهو در نخستین ساعات سفرش به رم، پایتخت ایتالیا، به آن واکنش نشان داد.

نتانیاهو که برای حضور در عید یهودی «حنوکا» به کنیسه بزرگ رم رفته بود، گفت: «زمانی که پای منافع اسرائیل در میان باشد، هرگز سکوت نخواهم کرد.» نتانیاهو این ارزیابی اولمرت را که رویه‌های دولت او از سال ۲۰۰۹ به بعد موجب شده که اسرائیل در دنیا به عنوان عامل اصلی مقابله با برنامه اتمی ایران به تصویر کشیده شود، رد کرد.

واکنش وزیر نفت عربستان به لغو تحریم‌های ایران

در خبری دیگر و در همین ارتباط، وزیر نفت عربستان که برای شرکت در نشست اوپک به وین سفر کرده است در پاسخ به این سؤال که اگر تحریم نفتی ایران لغو شود آیا عربستان مجبور به کاهش صادرات خود خواهد شد، گفت: «شما مرتب اگر اگر می کنید... وارد سناریوهای (احتمالی) نشوید.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشیال تایمز، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان که روز دوشنبه برای شرکت در نشست اوپک وارد وین شد، کاهش تولید نفت عربستان را رد کرد. وزیر نفت عربستان در واکنش به سوالی در مورد اینکه آیا عربستان باید تولید خود را کاهش دهد یا صادرات خود را به‌منظور وفق دادن با رشد تولید در کشورهای دیگر پایین بیاورد، لبخند زد و با اشاره دست آن را رد کرد. گفته‌های النعیمی در حالی است که اگر ایران بتواند به توافق نهایی با غرب برای لغو همه تحریم‌ها دست یابد، ممکن است به‌سرعت میزان صادرات نفت این کشور افزایش یابد و این می‌تواند مطلوب عربستان نباشد.

سردرگمی صهیونیست‌‌ها از توافق ژنو