گروه دیپلماسی- سفر جک استراو سیاستمدار بریتانیایی همچنان در صدر اخبار تاییدی و تکذیبی رسانه‌ها قرار دارد. سفری که حداقل از یک ماه پیش تا امروز بازار گمانه‌زنی را گرم کرده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. در شرایطی که گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا از جک استراو برای سفر به تهران دعوت کرده، کمیسیون امنیت ملی می‌گوید که این سفر لغو شده، ولی وزارت خارجه این سفر را تایید کرده‌است. در این میان استراو که ریاست گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران را در پارلمان این کشور برعهده دارد، به‌طور غیر رسمی موافقت خود را با این سفر اعلام کرده و گفته است که از این دعوت استقبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا اعلام کرد که از جک استراو، وزیر خارجه پیشین بریتانیا برای سفر به تهران دعوت کرده است. عباسعلی منصوری آرانی در تشریح علت این دعوت گفته بود: «در راستای گسترش و توسعه روابط پارلمانی بین کشورها، طی دو هفته گذشته با سفرای کشورهایی که ریاست گروه پارلمانی دوستی با آنها را بر عهده دارم، دیدارهایی داشتم و از این طریق از آنها خواستم مراتب دعوت بنده را از همتایان خود در کشورهای متبوعشان ابلاغ کنند.»

جک استراو، سیاستمدار کهنه کار بریتانیایی است که در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ مسوولیت وزارت خارجه این کشور را برعهده داشت. او در دوران حضور حسن روحانی در دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ایران، ریاست هیات اروپایی (وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه) در مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت که حاصل این مذاکرات صدور بیانیه مشترکی با عنوان «بیانیه تهران» یا همان «بیانیه سعدآباد» بود. استراو تاکنون ۳ بار به تهران سفر کرده است. او پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران در گفت‌وگو با بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی، گفته بود: «به دولت حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران خوش‌بین است و قصد دارد با هدف بهبود روابط ایران و بریتانیا، به تهران سفر کند. اما در ایران، نمایندگان مجلس و بسیاری از چهره‌های سیاسی با حضور او در مراسم تحلیف مخالفت کردند و سرانجام نتوانست در مراسم تحلیف حضور یابد.» اکنون با گذشت حدود ۱۰۰ روز از آن سخنان استراو که گفته بود قصد دارد به تهران سفر کند و همزمان با احتمال ورود «آجای شارما» کاردار غیرمقیم دولت بریتانیا به تهران در روزهای آتی، این بار گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا به‌طور رسمی از جک استراو که این روزها فقط یک نماینده معمولی مجلس عوام بریتانیا است، برای سفر به ایران دعوت کرده‌است.

اما پس از اعلام رسمی این دعوت، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ارسال چنین دعوتنامه‌ای را تکذیب کرد و گفت که «دعوت از او از سوی مجلس نبوده بلکه از سوی رییس گروه دوستی پارلمان ایران و بریتانیا انجام شده بود.»

چند روز پس از این اظهارات، رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا دوباره موضع گرفت و گفت: «سفر وزیر خارجه پیشین بریتانیا به تهران قطعی شده و جک استراو اواسط دی‌ماه به ایران سفر می‌کند. البته هنوز چارچوب‌ها و برنامه‌های این سفر مشخص نیست.»

حال با توجه به این اظهار نظرهای متفاوت باید منتظر ماند و دید که آیا جک استراو نیمه دی‌ماه برای چهارمین بار به تهران سفر خواهد کرد؟