ابراز تمایل سناتور آمریکایی برای سفر به ایران

گروه خبر- واکنش‌ها به ماجرای مفقود شدن رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌‌آی که اخیرا اطلاعاتی مبنی بر جاسوسی او برای سازمان سیا فاش شده است، سناتور‌های آمریکایی را به شدت خشمگین کرده‌ و آنان را به تکاپو واداشته‌است. پس از آنکه مک‌کین، سناتور ارشد جمهوری‌خواه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، سازمان سیا را به «گمراه» کردن کنگره آمریکا درباره رابرت لوینسون متهم کرد، حالا بیل نلسون سناتور دموکرات آمریکایی نیز به این ماجرا واکنش نشان داده‌است. نلسون روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در سنای آمریکا با تکرار اتهامات واشنگتن مبنی بر گم شدن لوینسون در ایران گفت که «حاضر است برای پیدا کردن او به ایران سفر کند». به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نلسون، سناتور ایالت فلوریدا که در کمیته نیروهای نظامی سنا نیز عضویت دارد، به گفت‌وگوی اخیر خود با محمد خزاعی، سفیر ایران در سازمان ملل اشاره کرد و توضیح داد که در این گفت‌وگو براساس اصول بشردوستانه از ایران درخواست کرده تا جزییاتی درباره لوینسون که در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد، ارایه کند.»

او همچنین در سخنرانی‌اش در سنا، به پیشنهاد خود به سفیر ایران در سازمان ملل اشاره کرد که از تمایل او برای سفر به ایران در صورتی که این سفر منجر به آزادی لوینسون شود حکایت دارد. این سناتور آمریکایی مدعی شد: «اگر مقامات ایرانی لوینسون را گرفته‌اند حتما کسی در دولت ایران می‌داند که او کجاست.» نلسون البته بر این نکته نیز تاکید کرد که «توافق‌نامه هسته‌ای اخیر بین تهران و غرب احتمال به وجود آمدن گشایشی در روابط بین دو کشور را فراهم آورده است». این سناتور دموکرات اعلام کرد که «ایران می‌تواند حسن نیت خود را با آزادی لوینسون نشان دهد».

پیش از لوینسون، جان مک‌کین سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، بی‌اطلاعی دولت جمهوری اسلامی ایران از وضعیت لوینسون را زیر سوال برد و ادعا کرد: «فکر نمی‌کنم شکی وجود داشته باشد که ایران از سرنوشت آقای لوینسون مطلع است.» حال آنکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» آمریکا تاکید کرد که «‌دولت جمهوری اسلامی ایران از سرنوشت و محل رابرت لوینسون، مامور سابق «اف‌بی‌آی» اطلاعی ندارد.» ظریف همچنین با بیان اینکه دولت، کنترل و تسلط کاملی بر اوضاع کشور دارد، توضیح داد که «آنچه ما می‌دانیم این است که او در ایران زندانی نیست. اگر او در ایران باشد، توسط دولت زندانی نشده‌ است.» به گفته وزیر خارجه، «در صورتی که ایران، رابرت لوینسون را پیدا می‌کرد یا اثری از او می‌یافت، درباره بازگرداندنش به آمریکا بحث می‌کرد.»

ادعاها درباره ناپدید شدن لوینسون در ایران، به سناتورهای آمریکایی محدود نمانده است. به گزارش «دیپلماسی ایرانی» داوود صلاح‌الدین، یک آفریقایی - آمریکایی که به دین اسلام گرویده است، در سال ۲۰۰۷ با لوینسون در جزیره کیش ملاقات کرد. او مدعی است آخرین کسی است که لوینسون را در ایران دیده، به اسکات پترسون، خبرنگار «کریستین‌ساینس مانیتور» در تهران گفت که « او و لوینسون در ۹ مارس ۲۰۰۷ در هتل مریم بوده‌اند».

صلاح الدین که به عنوان یک پناهنده از سال ۱۹۸۰ در ایران زندگی می‌کند مدعی است که «به طور حتم لوینسون دستگیر شده و همچنان در صورتی که زنده باشد در بازداشت به سر می‌برد».

صلاح‌الدین حتی در این گفت‌و‌گو با خبرنگار«کریستین ساینس مانیتور» گفت که «گمان می‌کنم تدابیری در مورد آزادی لوینسون اندیشیده شده باشد». او در ادامه مدعی شد که «احتمالا چندی بعد لوینسون با ریش‌های تراشیده و لباسی مرتب در مسقط، پایتخت عمان مشاهده می‌شود.»

گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه واشنگتن پست، فاش کرده‌اند که لوینسون به عنوان مامور مخفی سازمان جاسوسی آمریکا «سیا» کار می‌کرد و برای جمع‌آوری اطلاعات به ایران سفر کرده بود. این در شرایطی است که آمریکا بارها اعلام کرده که او به عنوان یک شهروند عادی و برای انجام امور شخصی به ایران سفر کرده است. همچنین این افشاگری به انتقاد مقامات دولت آمریکا از آسوشیتدپرس و واشنگتن‌پست انجامید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، واشنگتن همچنین مدعی است که رابرت لوینسون، مامور پیشین اف.بی.‌آی آمریکا در سال ۲۰۰۷ در ایران گم شده است. ایران بارها تاکید کرده است که اطلاعی درباره مکان لوینسون ندارد و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی اخیرش با روزنامه واشنگتن پست تایید کرد که تهران هیچ‌گونه ردی از لوینسون در دست ندارد.