بدهی 3 هزار و 700 میلیارد تومانی دانشگاه آزاد

گروه خبر- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اعتراض به سیاست‌های نفتی دولت نهم و دهم گفت: «در قدیم روزانه چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و در ازای آن ارز وارد کشور می‌شد، اما اکنون در ازای روزانه یک میلیون بشکه نفت که صادر می‌کنیم اجناسی تقلبی از جمله سم‌های خارجی به ما می‌دهند که زمین‌های ما را خراب کرده ‌است.» .به گزارش «ایسنا»، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار علما و روحانیون رفسنجان در منزل مرحوم شیخ محمد هاشمیان - امام جمعه فقید رفسنجان - گفت: «به هر حال دنیا می‌فهمد که ایران کشوری سالم است. دشمنان کم‌کم می‌فهمند که زور گفته‌اند و ما اکنون در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم به دشمن اعتماد کنیم.»

او در ادامه گفت: «در شرایطی که به قول آقای روحانی پولدارترین دولت، تبدیل به مقروض‌ترین دولت شده است، مردم در این شرایط خوب عمل کردند. در قدیم روزانه چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و در ازای آن ارز وارد کشور می‌شد، اما اکنون در ازای روزانه یک میلیون بشکه نفت که صادر می‌کنیم اجناسی تقلبی از جمله سم‌های خارجی به ما می‌دهند که زمین‌های ما را خراب کرده است. سموم خارجی تقلبی و قاچاق یکی از ضررهایی است که ما می‌خوریم و یکی دیگر از مشکلات کشور این است که مواد اولیه کارخانجات را باید از خارج با هزینه هنگفت تهیه کنیم که برای کشور گران تمام می‌شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روابط خارجی ایران، از سیاست خارجی سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: روابط خارجی ما ضربه دیده است. مگر می‌شود در این دوره و زمانه بدون ارتباط باشیم؟ لزوم تمرکز بر روی صنعت نفت و تولید محصولات فرآوری نفت سود کلانی را نصیب کشور می‌کند. او در ادامه گفت: «در حال حاضر کشورهایی هستند که منابع حاصلخیز و توسعه مانند نفت و گاز ندارند، اما از فرآوری محصولات نفتی بیشتر از ما استفاده می‌کنند، اما در‌حالی که ما یک بشکه نفت را ۱۰۰ دلار می‌فروشیم، آنها از فروش محصولات فرآوری شده نفت به ازای هر بشکه ۵۰۰ دلار سود نصیبشان می‌شود.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه در مورد بدهی دانشگاه آزاد، گفت: «در این چند سال سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهکار شده‌ایم و بیش از ۱۵۰ واحد دانشگاهی زیان‌ده شده‌اند که تاکنون توانسته‌ایم ۸۰ میلیارد تومان به آنها کمک کنیم. بسیاری از طرح‌های ساختمانی تکمیل شده‌اند و پیمانکاران به دنبال وصول مطالبات خود هستند. دولت از ما فقیرتر است و چون بار کشور بر دوش دولت است، ما با کارهای خودمان می‌توانیم همکاری خوبی را با دولت داشته باشیم.»

او با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد نهادی غیرانتفاعی است و به هیچ‌کس تعلق ندارد، گفت: «درواقع مالک این دانشگاه مردم هستند و عمدتا پولش از شهریه دانشجویان به دست می‌آید. البته کمک‌هایی هم از دولت داشتیم که واگذاری زمین به صورت ارزان به دانشگاه‌ها به عنوان کار فرهنگی از سیاست‌های تصویب شده نظام است.»

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهداف تاسیس دانشگاه آزاد ادامه داد: «یکی از دردهای ما این بود که جمعیت زیادی مایل بودند وارد دانشگاه شوند؛ اما ظرفیت لازم در دانشگاه‌ها وجود نداشت و ما در اوایل انقلاب تنها ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم و این برای نظام اسلامی ما که سند اصلی و قرآنی بر مبنای علم است عیب بود.»