نگرانی نمایندگان از چگونگی اجرای هدفمندی

گروه خبر- رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران ظرف ۸ سال گذشته به گونه‌ای بوده که «گاهی می‌شد در مذاکرات دقیق‌تر عمل شود و فرصت‌هایی بود که می‌شد به‌وسیله آن، بهانه را از دست غربی‌ها گرفت.» علی لاریجانی با تاکید بر لزوم وجود وحدت در داخل درخصوص مساله هسته‌ای گفت که «این وحدت نمی‌تواند وحدت گورستانی باشد، بلکه باید وحدت در عین کثرت باشد، تا پایدار بماند.» رئیس مجلس با تاکید بر برخی انتقادات نمایندگان به دولت گفت: «فضای مجلس رفتارهای مغرضانه را نمی‌پسندد.» او یادآور شد که ممکن است در مجلس، آبشخور فکری برخی افراد از لحاظ سیاسی متفاوت باشد و برخی بگویند چرا مزاج این افراد تند است، اما شاید حرف همان افراد نیز درست باشد و ما نمی‌توانیم آنها را محکوم کنیم. هزینه پرونده هسته‌ای

لاریجانی در گفت و گویی تفصیلی با «ایسنا» و در پاسخ به این پرسش که «آیا این امکان وجود نداشت که پیش از اینکه ایران هزینه‌های زیادی در عرصه بین‌المللی پرداخت کند این توافق حاصل شود»، گفت: «در مساله هسته‌ای غربی‌ها بارها تعهداتشان را زیر پا گذاشته‌اند؛ اما فرصت‌هایی وجود داشت که می‌توانست بهانه را از غربی‌ها بگیرد.»

رئیس مجلس اضافه کرد: «مهم این است که اختلاف‌نظرها در موضوع هسته‌ای میان مجلس و دولت تبدیل به جدال بلاوجه در داخل، سایش سیاسی و اختلاف بزرگ نشود.»

کدام نهاد برای مذاکرات هسته‌ای بهتر است؟

رئیس مجلس که دوره‌ای را به‌عنوان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی سپری کرده در پاسخ به این سوال که بهتر است از میان وزارت خارجه یا شورای‌عالی امنیت ملی کدام یک مذاکرات هسته‌ای را پیش ببرند، گفت: «این بستگی به سلایق مختلف اداره پرونده دارد. مهم این است که حتما در مساله هسته‌‌ای دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت خارجه و سایر بخش‌ها همکاری کنند؛ اما اینکه چه کسی مذاکره کند به سلایق بستگی دارد.»

پشت سر گذاشتن فضای یأس‌آلود

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «فضای یاس‌آلود گذشته احساس مشارکت در بخش‌های مختلف را تضعیف کرده بود» افزود: «در فضای فعلی باید پذیرفت که در گذشته بخش‌های مختلف تولیدی کشور لطمه دیدند و خیلی از کارخانه‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شدند، پس فرصت خوبی است که با تئوری مناسب، توان‌ها را صرف راه‌اندازی ظرفیت‌های درونی کرد.»

لاریجانی با بیان اینکه «در ماه‌های اخیر احساس می‌کنم که عده‌ای اصرار دارند بین مجلس و دولت اختلاف بیندازند» این سوال را مطرح کرد که «اختلاف بین دولت و مجلس چه لطفی دارد؟ اگر اختلاف‌نظر جنبه مثبت داشته باشد، می‌تواند کمک‌کننده باشد؛ اما تبدیل آن به تعارض و انگ زدن قطعا مضر است.» او افزود: «من اینها را حواشی مضری برای حرکت کشور می‌دانم. ما اینقدر مساله مهم در کشور داریم که باید از این حواشی پرهیز و فراموش کنیم.» وی افزود: «اینکه در صحنه بین‌المللی وجود وحدت در داخل کشور احساس شود، مهم است. البته این وحدت نمی‌تواند وحدت گورستانی باشد و وحدت باید در عین کثرت باشد تا پایدار بماند؛ لذا در کل باید حرکت‌های کلی که منافع کشور را تامین می‌کند، مورد حمایت قرار گیرد.»

ترکیب مجلس

لاریجانی در پاسخ به سوالی در مورد «ترکیب مجلس آینده» گفت: «مهم‌تر از این موضوع، استفاده از ظرفیت‌های مندرج در قانون اساسی، یعنی داشتن قوای مستقل و ظرفیت خوب کاری است.»

لاریجانی اضافه کرد: «در شرایط امروز تاکید دارم که مجلس باید مستقل باشد چون این رویکرد به پایداری دموکراسی کمک می‌کند، در آینده نیز همین رویکرد باید ادامه پیدا کند. اینکه چه افرادی بیایند و چگونه بیندیشند، در مساله داخلی، فرعی بر موضوعی دیگر یعنی کارآمد بودن افراد است.»

انتقاد از واژه «پیرمرد» برای نعمت‌زاده

لاریجانی با بیان اینکه «ممکن است در دولت فعلی در مقایسه‌ای بین سلایق آنها با حرف‌های گذشته این نتیجه حاصل شود که گرایش آنها بیشتر چپ است» افزود: «خیلی از آنها افرادی باتجربه و صاحب فکر هستند. بنده خیلی از آنها را می‌شناسم و می‌دانم که کارهای اقتصادی را در کارنامه‌شان دارند. مثلا وزیر صنعت که در مورد ایشان تعبیر پیرمرد را به‌کار می‌برند که حرف خوبی هم نیست، صاحب تجربه خیلی عمیقی‌اند که باید برای آن ارزش قائل شد و نباید آن را به دسته‌بندی چپ و راست محدود کرد.»

نگرانی از هدفمندی

رئیس مجلس در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه «نگرانی نمایندگان چگونگی اجرای قانون هدفمندی در سال آینده است و برای کمک به دولت نیز جلساتی برگزار شده است»، افزود: «ممکن است برخی معتقد باشند اشتباهاتی در دولت در مسائل اقتصادی و سیاسی وجود دارد، اما در کل نگاه مثبتی به دولت وجود دارد.»

او خاطرنشان کرد: «فضای مجلس رفتارهای مغرضانه را نمی‌پسندد. در دولت قبل نیز همین برخی دوستان به دولت نقد می‌کردند. نباید فوری به این افراد انگ زد که آنها از جنس دیگری هستند و باید خانه‌نشین شده و حرف نزنند. ممکن است لابه‌لای حرف‌هایشان سخن درستی زده شود و حتی از جنس سیاسی نیز سوال کند، اما نقدش درست باشد.»

تقابل با قوه قضائیه

رئیس مجلس در پاسخ به اینکه «چقدر سعه‌صدر نسبت به انتقادات در قوه قضائیه وجود دارد؟» افزود: «تا آنجا که از نظرات رئیس قوه قضائیه اطلاع دارم، آنها نیز به این موضوع اعتقاد دارند که باید نظرات در جامعه مطرح شود. البته ممکن است تشخیص‌شان در بخش‌هایی از قوه قضائیه در این زمینه متفاوت باشد، اما اصل کلی را قبول دارند.»

اختلاف با وزیر علوم

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد «اختلاف‌نظر بین بخشی از نمایندگان و وزارت علوم » گفت: «باید برای حکمرانی پایه‌ای داشته باشیم و آن اجرای قانون است. البته اگر قانون اشکال دارد می‌توان قانون را عوض کرد؛ بنابراین هم وزارت علوم باید پایبند به قانون باشد و هم آنچه ما در مجلس می‌خواهیم باید چارچوب قانونی در آن لحاظ شده باشد.»

انتقاد از قانون‌گریزی دولت احمدی‌نژاد

لاریجانی تاکید کرد: «در دولت قبل به جای قانونگرایی، سلیقه‌گرایی حاکم و اشکالات ایجاد شد، نباید آن تجربه را تکرار کنیم. هم دولت که شعار پایبندی به قانون می‌دهد باید به آن عمل کند و هم مجلس باید مقید به قانون باشد.»

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد میزان افزایش بودجه سلامت گفت: «انتظار این بود که در قانون هدفمندی یارانه‌ها به این بخش توجه شود، اما این قانون به نحو دیگری اجرا شد و این بخش سهمی از هدفمندی نداشت.»

سهم مجلس در مشکلات کشور

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی در مورد «سهم مجلس در مشکلات اقتصادی کنونی کشور»، گفت: «مجلس در بحث تحریم هیچ مشکلی نداشت و زمینه‌هایی را در قانون برنامه و بودجه برای رونق تولید فراهم کرد، اما مشکل در اجرا بود و دولت در این زمینه گام درستی برنداشت.» او با بیان اینکه «هنگام اجرا به این موضوع توجه نشد»، افزود: «شاید ما باید بیشتر نظارت می‌کردیم، یعنی جلوی دولت سابق را زودتر از این حرف‌ها می‌گرفتیم تا این‌طور به اجرای قوانین بی‌توجهی نمی‌کرد.»

لاریجانی با بیان اینکه «مجلس هشتم مخالف کارهای دولت وقت بود»، افزود: «مجلس روش‌های دولت قبل را قبول نداشت. به هرحال ملاحظاتی در کشور وجود داشت که مجلس نمی‌خواست آن را در نظر نگیرد ولی با این وجود فکر می‌کنم که مجلس باید قوی‌تر در نظارت جلوی دولت را می‌گرفت و اجازه نمی‌داد تخلف قانونی رخ دهد.»

کارت زرد به وزرا

لاریجانی با بیان اینکه «اکنون برای ارزیابی دقیق کار دولت قدری زود است»، افزود: «رویکرد دولت به سامان‌بخشی اقتصاد مثبت است. از این جهت دولت حرکت درستی را دنبال می‌کند تا وضعیت اقتصادی را سامان دهد.» او با بیان اینکه «کارت زرد و این عبارت‌ها هم از جمله مواردی است که رسانه‌ها به وجود آورده‌اند»، گفت: «اینجا میدان مسابقه ورزشی نیست که ما کارت زرد بدهیم. ما در آیین‌نامه چیزی به نام کارت زرد نداریم. نماینده سوالی از وزیر می‌کند، وزیر پاسخ می‌دهد و در نهایت مجلس داوری از میزان اقناع نمایندگان می‌کند. این می‌تواند مفید هم باشد و جنبه تنبیهی ندارد، بلکه هشداری است که وزیر نتوانسته در موضوعی نمایندگان را راضی کند، این به معنای عدم اعتماد به وزیر نیست.»

پیشنهادی در مورد بنزین ۱۸۰۰ تومانی نداشتیم

لاریجانی در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۸۰۰ تومان، گفت: «دولت واقعا پیشنهادی درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ما نداده است. اینها همه حدس و گمان است و من دوستان رسانه‌ای را از طرح این سوال پرهیز می‌دهم، زیرا اینها تورم انتظاری بلاوجه در جامعه ایجاد می‌کند.»