دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی

دنیای اقتصاد- تنها دو روز پس از اجرای مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دولت یازدهم که به تعلیق و کاهش تحریم‌های بین‌‌المللی علیه ایران منجر شد، حسن روحانی، عازم داووس، مرتفع‌ترین شهر اروپا شد تا فاز دوم دیپلماسی خود؛ یعنی دیپلماسی فشرده اقتصادی را پیگیری کند. تلاشی که بیشتر تمرکز آن شرکت‌های بزرگ نفتی و تشویق آنان برای حضور در بازار ایران بود. رئیس‌جمهوری ایران که برخی رسانه‌های خارجی او را «ستاره داووس» توصیف کرده‌اند، نخستین سخنران مجمع جهانی اقتصاد بود. روحانی «همه شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های نفتی را دعوت کرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.» رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که «درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است.» او در این سخنان گفت که «ایران طی سه دهه آینده به جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خواهد پیوست.» روحانی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد که «با اجرای توافق ژنو، روابط ایران و اروپا به حالت عادی بازخواهد گشت.» رئیس‌جمهوری همچنین گفت که «با اجرای این توافق‌نامه، فصل جدیدی از تعاملات ایران و آمریکا آغاز شده‌ است.» رئیس‌ دولت یازدهم در گفت‌و‌گویی با یک شبکه تلویزیونی سوئیسی تاکید کرد که «بازگشایی سفارت ایالات‌متحده در تهران امری غیر‌ممکن نیست.» حضور روحانی در داووس؛ این دهکده کوهستانی که کمتر از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و به هتل‌های مجلل و پیست‌های اسکی‌اش مشهور است؛ آنقدر پررنگ بود که تحولات و نشست‌های دیگر مجمع جهانی اقتصاد را تحت‌الشعاع خود قرار داده ‌بود. دیپلماسی اقتصادی رئیس‌جمهور در بام اروپا

دعوت از غول‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران

حسن روحانی: بازگشایی سفارت آمریکا در تهران غیر‌ممکن نیست

احسان ابطحی

تنها دو روز پس از اجرای مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دولت یازدهم که به تعلیق و کاهش تحریم‌های بین‌‌المللی علیه ایران منجر شد، حسن روحانی، عازم داووس، مرتفع‌ترین شهر اروپا شد تا فاز دوم دیپلماسی خود؛ یعنی دیپلماسی فشرده اقتصادی را پیگیری کند. تلاشی که بیشتر تمرکز آن شرکت‌های بزرگ نفتی و تشویق آنان برای حضور در بازار ایران بود.

رئیس‌جمهوری ایران که برخی رسانه‌های خارجی او را «ستاره داووس» توصیف کرده‌اند، نخستین سخنران مجمع جهانی اقتصاد بود. روحانی به جای خطابه‌های کلی و نامفهوم درباره مفاهیمی انتزاعی همچون مدیریت جهانی، صریح، گزیده و دیپلماتیک سخن گفت و «همه شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های نفتی را دعوت کرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.» رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که «درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است.» او اضافه کرد که «ایران طی سه دهه آینده به جمع ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان خواهد پیوست.» روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که «با اجرای توافق ژنو، روابط ایران و اروپا به حالت عادی بازخواهد گشت.» رئیس‌جمهور همچنین گفت که «با اجرای این توافق‌نامه، فصل جدیدی از تعاملات ایران و آمریکا آغاز شده است.» روحانی در گفت‌و‌گویی با یک شبکه تلویزیونی تاکید کرد که «بازگشایی سفارت ایالات‌متحده در تهران امری غیر‌ممکن نیست.» حضور روحانی در داووس؛ این دهکده کوهستانی که کمتر از ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و به هتل‌های مجلل و پیست‌های اسکی‌اش مشهور است، آنقدر پررنگ بود که تحولات و نشست‌های دیگر مجمع جهانی اقتصاد را تحت‌الشعاع خود قرار داده‌بود.

دعوت روحانی از سرمایه‌گذاران

روحانی اولین سخنران نشست سران سیاسی و اقتصادی جهان بعد از خوشامدگویی کلاوس شواب، موسس مجمع جهانی اقتصاد بود. رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی افتتاح نشست داووس، بر آمادگی تهران برای همکاری در زمینه انرژی تاکید و از مشارکت اقتصادی در این حوزه استقبال کرد. او از سیاستمداران و سرمایه‌گذاران جهانی دعوت کرد به ایران بیایند و مهمان‌دوستی ایرانیان را تجربه کنند. روحانی همچنین در حاشیه اجلاس داووس با بعضی از مدیران حوزه انرژی دیدار کرد. رئیس‌جمهوری ایران پیش‌تر گفته بود که در ملاقات‌های خود بر فرصت‌های از دست رفته اقتصادی و سرمایه‌گذاری در ایران تاکید خواهد کرد. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که رئیس‌جمهوری و وزیر نفت ایران در جلسه با مدیران نفتی گفته‌اند تا «سپتامبر ۲۰۱۴ (نیمه مرداد تا نیمه شهریور سال آینده) پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران اعلام خواهد شد.» رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی گشایش اجلاس داووس گفت: «دیدگاه من نسبت به مسائل اقتصادی و سیاسی دیدگاه اعتدال است» و این درسی است که به گفته او «از اسلام آموخته است.» به گفته رئیس‌جمهوری ایران، حوادث ۶‌سال گذشته نشان داد که «هیچ کشوری نمی‌تواند تنها زندگی کند.» او تاکید کرد که «اعتراض‌های اقتصادی در جهان نشان داد که همه در یک کشتی نشسته‌اند و نمی‌توانند به دیگران بی‌توجه باشند.» این نخستین بار بود که روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری ایران در اروپا سخنرانی می‌کرد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تعاملات ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده ‌است و برای اولین بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل نظر و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است. مردم آمریکا هم همچون دیگر کشورهای جهان، در شرکت‌ها و دانشگاه‌های کشور خود، با صدها هزار ایرانی کارآفرین و دانشمند تماس داشته‌اند و بلوغ فرهنگی و میراث تمدنی این ملت بزرگ را در آنان دیده‌اند.» روحانی در سخنرانی داووس همچنین تاکید کرد که توافق‌نامه موقت ژنو «شالوده و بنیاد توافق جامع و نهایی» خواهد بود که به گفته او «زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است».

پرسش و پاسخ با «شواب»

بعد از سخنرانی افتتاحیه نشست داووس، روحانی در برنامه پرسش و پاسخ با کلاوس شواب، موسس مجمع جهانی اقتصاد حضور یافت. رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی گفت: «ایران در زمینه هسته‌ای تبعیض نمی‌پذیرد اما به همه مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل می‌کند.» شواب از روحانی درباره وضعیت «فاجعه‌آمیز» سوریه پرسید. روحانی در پاسخ، به «حضور تروریست‌ها» در سوریه اشاره کرد و گفت: «این تروریست‌ها باید از سوریه خارج شوند.» روحانی تاکید کرد که راه حل نهایی، «انتخابات آزاد در سوریه» است و هیچ دولت دیگری نمی‌تواند درباره سوریه تصمیم بگیرد. بیژن زنگنه و محمد جواد ظریف وزرای نفت و خارجه در سفر به سوئیس رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند.

شرط روحانی برای بازگشایی سفارت آمریکا

حسن روحانی، همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه «ار‌.تی‌.اس» سوئیس گفت:«بازگشایی سفارت آمریکا در تهران امری غیرممکن نیست.» رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران» وجود دارد؟ گفت: «ایران و آمریکا گذشته‌های بسیار سخت و مشکلی با یکدیگر داشته‌اند، اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست و برای رسیدن به اهداف بلند باید کار و تلاش فراوانی انجام داد.» روحانی افزود: «به هرحال هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند. همه باید تلاش کنیم دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کنیم و این اقدام متقابل و تلاش از سوی هر دو طرف در جهت ایجاد اعتماد را نیازمند است. ایران دست صلح و دوستی به همه ملت‌های جهان دراز کرده ‌است و می‌خواهد با همه ملت‌های جهان روابط خوب و حسنه‌ای داشته باشد.»

رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: «اگر واشنگتن حقوق ایران را به رسمیت بشناسد ایران هم پاسخ مثبت خواهد داد.» روحانی درباره مناسبات تهران و واشنگتن گفت: «همه چیز وابسته به عملکرد است؛ اگر دولت آمریکا حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسد و شرایط را برای اینکه تخاصم از بین برود آماده کند، جمهوری اسلامی ایران هم پاسخ مثبت نسبت به این حرکت خواهد داد.» با این همه روحانی اضافه کرد: «البته معضلات میان ایران و آمریکا زیاد است و در زمان کوتاه حل نمی‌شود، اما همه باید به فکر حل مسائل و آینده مثبت باشیم، گر چه این کار بسیار سخت و مشکل خواهد بود.» رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به این پرسش که آیا با وزیر امور خارجه آمریکا که در سوئیس است، دست خواهد داد، با لبخند گفت: «ما در این سفر برنامه‌ای برای ملاقات نخواهیم داشت.» او همچنین در پاسخ به این پرسش که «اگر رئیس‌جمهور آمریکا زمانی دستش را به سوی شما دراز کند، آیا شما نیز دست او را می‌فشارید؟» گفت: «هیچ چیز در دنیای سیاست غیرممکن نیست، ما باید همگی تلاش کنیم شرایط بهتری را برای صلح بیشتر در جهان و ارتباط نزدیک‌تر ملت‌ها با جهان ایجاد کنیم و همه باید قبول کنیم در یک احترام و منافع متقابل می‌توانیم به اهداف درست دست پیدا کنیم.»