دیپلماسی ایرانی - اظهارات موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های عبری و عربی داشته است. به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، یعلون مدعی‌شده است که مصالح مشترکی میان عربستان و دولت عبری وجود دارد که از بارزترین آنها می‌توان به ایران و محور شیعی در منطقه و اسلام رادیکال و القاعده اشاره کرد. او در این سخنرانی همچنین جامعه عربی تحت رهبری عربستان را اردوگاه سنی توصیف کرد و گفت که اسرائیل خود را ایستاده در کنار این اردوگاه تصور می‌کند. همزمان با اظهارات یعلون، مرکز مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو آخرین گزارش خود را درباره روابط امنیتی و خارجی اسرائیل منتشر کرده که در آن عموما به روابط اسرائیل با کشورهای عربی با محوریت ایران پرداخته است.

در این گزارش تاکید شده است: به‌رغم اینکه عربستان و اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند، اما دو طرف به منافع مشترکی رسیده‌اند که از‌جمله آنها می‌توان به تاکید دو طرف بر ایجاد مانع بر تداوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک ابرقدرت منطقه‌ای اشاره کرد. در این گزارش تاکید شده است: به‌رغم اینکه عربستان هر گونه بهبود روابط با دولت عبری را منوط به پیشرفت در مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان می‌داند، اما دو طرف روابط دیپلماتیک کاملی برقرار کرده‌اند؛ با وجود اینکه در ظاهر هیچ‌گونه ارتباط نزدیک دیپلماتیکی میان آنها مشاهده نمی‌شود؛ مساله‌ای که این فرصت را برای هر دو طرف فراهم می‌کند تا بتوانند به دور از انظار عمومی به‌طور جداگانه با یکدیگر همکاری کنند.

این گزارش در ادامه به اطلاعات منتشرشده از اسناد ویکی لیکس اشاره می‌کند و می‌نویسد که کاملا روشن است که روابط سری‌ای میان دستگاه‌های امنیتی اسرائیلی و عربستانی وجود دارد و تل‌آویو و ریاض دائما گفت‌وگوهای پشت پرده و سری را با یکدیگر انجام می‌دهند. اسناد همچنین ثابت می‌کنند که شرکت‌های متعدد اسرائیلی به کمک دولت‌های عربی خلیج‌فارس برای ارائه مشاوره‌های امنیتی رفته‌اند و نیروهای ویژه آنها را آموزش می‌دهند و اطلاعات تکنولوژیک پیشرفته در اختیار آنها قرار می‌دهند، علاوه‌بر آنها دیدارهای سری و مستمری میان دو طرف در حال انجام است.

این گزارش همچنین به روابط اسرائیل با لابی صهیونیست‌ها در آمریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد که عربستان و کشورهای عربی به قدرت لابی اسرائیل در آمریکا و عمق تاثیرگذاری آن بر تصمیم‌های کنگره پی برده‌اند و برای همین به این نتیجه رسیده‌اند که باید روابط خاص خود را با تل‌آویو حفظ کنند. این گزارش همچنین فاش می‌کند که عربستان از اسرائیل خواسته است که به ایران حمله نظامی کند، اگرچه همزمان از هر گونه وعده کمک به تل‌آویو برای انجام این حمله خودداری کرده است؛ چراکه از آن می‌ترسد که وقوع چنین حمله‌ای هزینه‌های سنگینی را متحملش کند.