تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه جامع در اوایل اردیبهشت

اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای ایران به‌ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در شرایطی امروز دوشنبه برای برگزاری دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ درباره گام نهایی توافق ژنو عازم وین شدند که روز گذشته عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که تهیه پیش‌نویس موافقت‌نامه نهایی در مورد برنامه هسته‎ای ایران از اوایل اردیبهشت آغاز ‎شود. به گزارش پرس تی وی، عراقچی همچنین گفت امیدوار است که در مذاکرات آتی دو طرف بتوانند با نزدیک کردن دیدگاه‌ها و کاهش اختلافات در مورد موضوعات اصلی وارد جزئیات شوند و نگارش متن (توافق‌نامه نهایی) را آغاز کنند. آن‌گونه که مذاکره‌کننده ارشد هسته‎ای اعلام کرده دور بعدی مذاکرات وین روز سه‌شنبه و با حضور وزیر امور خارجه ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد و پس از آن در سطح معاونان ادامه خواهد یافت. همچنین شامگاه دوشنبه نیز ضیافت شامی با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برگزار خواهد شد و در مورد مذاکرات طرفین هماهنگی‏هایی را صورت خواهند داد. پیش‌بینی می‌شود فردا شب و قبل از آغاز مذاکرات، ظریف و اشتون در ضیافت شامی هماهنگی‌های اولیه را انجام داده و همچنین درباره آخرین نتایج مذاکرات کارشناسی که طی چند روز اخیر در وین برگزار شد تبادل نظر کنند. ظریف پیش از این اعلام کرده بود طی ۳ ماه اول گفت‌وگوهای جامع را انجام داده و ۳ ماه دوم را به تدوین توافق نهایی اختصاص خواهند داد.

ظریف: حصول توافق نهایی یک مسوولیت سنگین و مشترک بین ایران و ۱+۵ است

همچنین به گزارش «ایسنا»، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با جرار ون بوهمن، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه نیوزیلند با تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای و تاکید بر این مهم که سلاح هسته‌ای در راستای مبانی دینی و دکترین دفاعی ایران نیست، به دوگانگی رویکرد غرب در برخورد سیاسی با موضوع هسته‌ای ایران با وجود حمایت از برنامه اتمی و استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در دوره قبل از پیروی انقلاب اسلامی اشاره کرد. ظریف با تاکید بر این موضوع که ایران در عین تلاش برای استفاده از حقوق مشروع خود در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، نگرانی مشترکی با بسیاری از کشورهای جهان در ارتباط با توسعه سلاح‌های کشتار جمعی دارد گفت: «معتقدیم تداوم روند مذاکرات کنونی و حصول توافق نهایی یک مسوولیت سنگین و مشترک و در راستای منافع هر دو طرف است.»

مجوز فروش قطعات بوئینگ آغاز رفع تحریم‌ها است

در عین حال رابرت‌هانتر سفیر سابق آمریکا در ناتو اعلام کرد تصمیم واشنگتن در رفع تحریم فروش قطعات یدکی به هواپیماهای ایرانی از سوی شرکت بوئینگ گامی سازنده و سرآغازی خوب برای رفع تحریم‎های ایران است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، به گفته رابرت‌هانتر، این تصمیم در راستای نتایج توافق ایران با گروه ۱+۵ است. خاطرنشان می‏شود شرکت بوئینگ آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی جهان، موفق شده مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران را از وزارت دارایی آمریکا دریافت کند، همزمان جنرال الکتریک، بزرگ‌ترین موتورساز و قطعه‌ساز هواپیما نیز مجوز لازم برای تعمیر هواپیماهای ایرانی را دریافت کرده است. بر این اساس وزارت دارایی آمریکا به بوئینگ اجازه داده با توجه به توافق‌نامه ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران، قطعات مشخصی از محصولات خود را که مصارف بازرگانی و تجاری دارد به ایران بفروشد.سخنگوی کارخانه بوئینگ در این‌باره به رویترز گفته این مجوز هفته گذشته به این شرکت آمریکایی داده شده و اکنون بوئینگ درصدد است با طرف ایرانی تماس برقرار کرده و از نیازمندی‌های آنها مطلع شود.

انتقام روسیه از غرب در مذاکرات هسته‌ای

از دیگر سو یک پایگاه خبری صهیونیستی در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ماه جاری نوشت به نظر می‎آید در دور جدید مذاکرات، مسکو بتواند در تهدیدات خود برای حمایت از ایران به تلافی رویکرد انتقام جویانه غرب علیه روسیه به موفقیت دست پیدا کند.

به گزارش «ایسنا»، پایگاه خبری دبکا در گزارش تحلیلی خود نوشت در شرایطی که ایران و گروه ۱+۵ خود را برای شرکت در دور سوم مذاکرات در وین اتریش آماده می‌کنند، تهران به سرعت تلاش کرده است برای استفاده از ضعف‌های موجود در توافق اولیه‌اش با ۶ قدرت جهان اقدام کند و به نظر می‌آید مسکو در تهدیدات خود برای حمایت از پرونده ایرانی‌ها به موفقیت دست پیدا کند. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در یک ملاقات دوستانه گفت که ایران هم‌اکنون ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد که ۹ هزار از این سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم فعال هستند. دبکا در ادامه آورده است این یک تایید منصفانه است که ایران به تعهدات خود طبق توافق اولیه‌اش با گروه ۱+۵ که در نوامبر سال گذشته به دست آمد عمل کند، نه اینکه پیشرفته‌ترین سانتریفیوژهای خود را برای سرعت بخشیدن به غنی‌سازی فعال یا نصب کند. این مذاکرات این فرصت را برای مسکو به‎وجود می‌آورد تا با تحریم‌های غرب علیه ایران و سیاست‌هایی که ناتو در قبال روسیه در واکنش به بحران اوکراین در نظر گرفته مقابله کند.

افخم: تنها مذاکره بر اساس احترام متقابل نتیجه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برخی تحلیل‌های ارائه شده از سوی محافل آمریکایی را در مورد برنامه هسته‌ای ایران ناشی از پیش‌فرض‌های غلط، اطلاعات ناقص در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران و مبانی آن دانست و آن را غیرسازنده و شک‌برانگیز خواند.

به گزارش «ایسنا» مرضیه افخم گفت: «در شرایطی که مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ ادامه دارد، شبهه افکنی و توصیه‌های ناشی ازمنفی نگری با استناد به نظریات افراد تندرو، نمی‎تواند کمکی به این روند باشد.» سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه تهدید و فشار علیه ملت ایران بی تاثیر بوده، افزود: «تنها مذاکره بر اساس احترام متقابل و از موضع برابر و پذیرش حقوق مسلم ملت ایران نتیجه بخش خواهد بود.» به گفته افخم، ایران در ادامه گفت‌وگو با ۱+۵ به‌دنبال بهره مندی از حق قانونی خود برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب NPT بوده و به همین منظورآمادگی خود را برای رفع نگرانی واقعی و منطقی در این زمینه اعلام کرده است.

تخت‌روانچی: پایبندی به توافقات یک ضرورت است

همچنین در شرایطی که مذاکرات سه روزه فنی و کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ روز شنبه ۱۶ فروردین ماه در وین پایان یافت، مجید تخت‌روانچی معاون آمریکا و اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ گفت که تلاش بسیار زیادی برای موفقیت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران درباره دور بعدی مذاکرات هسته‌ای و احتمال دستیابی به یک توافق جامع در مدت زمان پیشِ‌رو گفت: «به‌عنوان دیپلمات، همه ما باید خوش‌بین باشیم.» تخت‌روانچی افزود: «به هر صورت، موضوعاتی وجود دارد که پرداختن به آنها به‌ویژه موارد مرتبط با مذاکرات نهایی چندان آسان نیست، اما ما بیشترین تلاش خود را به‌کار خواهیم گرفت و این دقیقا کاری است که انجام می‌دهیم.» او گفت: « برداشتی که از گروه ۱+۵ داریم، این است که آنها نیز خواهان برون‌رفت از این معضل و مشکل هستند و ما همگی بیشترین میزان تلاش را به‌کار بسته‌ایم.»

تخت‌روانچی با بیان اینکه پیش‌بینی دقیق نتیجه و سرنوشت مذاکرات هسته‌ای کار آسانی نیست، در عین حال تاکید کرد که تا رسیدن موعد تعیین شده برای توافق در ۲۰ ژوئیه [۲۹ تیر ماه]، همگان باید تمامی تلاش خود را به‌کار بندند. خبرنگار فرانس۲۴ در مصاحبه با تخت‌روانچی گفت که برای گروه ۱+۵، یک توافق معنی‌دار شامل محدود شدن سانتریفیوژها است، اما ایران رسما اعلام کرده است که فعالیت سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد. معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران دراین‌باره گفت: «چیزی که اهمیت دارد، پایبند بودن به توافق حاصل‌شده در ماه نوامبر در ژنو است و این پایبندی یک ضرورت است.»