مذاکرات هسته‌ای علیه هیچ طرفی نیست
گروه دیپلماسی- دومین سفر وزیر امور خارجه ایران به امارات عربی متحده برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور اگرچه حول محور مباحث اقتصادی تنظیم شده است، اما این سفر حاوی پیامی از سوی محمد جواد ظریف به همسایگان عربی بود که از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی و تاکید بر روابط ویژه با همسایگان در دستورکار سیاست خارجی قرار گرفته است و آن اهمیت همسایگان عربی در پیرامون ایران و در آبراه بین‌المللی خلیج‌فارس است.
این سفر فرصت مناسبی برای رایزنی دوکشور درباره مسائل و موضوعات مهم در سطوح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.
تقویت و توسعه روابط بین ایران و کشورهای همسایه به ویژه در حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات در راستای ثبات، توسعه و مصالح و منافع منطقه قرار دارد. پیش‌تر وزیر امور خارجه در آذر ماه ۹۲ در یک سفر منطقه‌ای به امارات و سپس قطر، عمان و کویت سفر کرده بود. سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه بر مبنای رویکرد ایران برای ایجاد صفحه جدید در مناسبات با کشورهای همسایه در خلیج‌فارس انجام می‌گیرد و دستگاه دیپلماسی ایران بر این اعتقاد است که تقویت ثبات و امنیت درمنطقه در گرو تعامل سازنده با همسایگان شکل می‌گیرد.
در مقابل هم امارات نخستین کشوری بود که تنها سه روز بعد از توافق ژنو (۳ آذر ۹۲) شیخ عبدالله بن زاید آل‌نهیان وزیر خارجه خود را روانه تهران کرد تا استقبال خود را از این توافق نشان دهد. پیش‌تر هم محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته بود که لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به سود همه خواهد بود و بهتر است هر چه زودتر این تحریم‌ها برداشته شود، زیرا همه از آن بهره‌مند خواهند شد.
در ادامه این روابط رو به گسترش، دومین دیدار وزیر امور خارجه ایران با نخست‌وزیر امارات از زمان مسوولیت در دستگاه دیپلماسی انجام گرفت.
به گزارش «ایرنا»، محمد جواد ظریف در دیدار با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر امارات متحده عربی با تاکید بر ضرورت گسترش روابط دو کشور، آمادگی ایران را برای تقویت این روابط و همکاری‌ها در بخش‌های مختلف اعلام کرد. محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه سفر خود به امارات متحده عربی روز سه‌شنبه با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست‌وزیر، معاون رئیس دولت امارات و حاکم دبی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار که در دبی انجام شد، بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط با کشورهای همسایه به‌ویژه امارات متحده عربی تاکید کرد.
ظریف در دیدار با شیخ محمد بن راشد ضمن تاکید بر اینکه ما با امارات همواره روابط متناسب و پایداری داشتیم، گفت: «بستر و زمینه توسعه این روابط بسیار مناسب است و تحولات موجود زمینه را برای همکاری‌های بیشتر دو کشور فراهم آورده است.»
ظریف ادامه داد: رضایت از روند گفت‌و‌گوها و توافقات به‌عمل‌آمده در جریان دومین نشست کمیسیون عالی مشترک ایران و امارات متحده عربی به دست آمده است. ظریف در بخش پایانی صحبت‌های خود نیز گفت: «مذاکرات هسته‌ای ایران علیه هیچ طرفی نیست و نتایج حاصل از هرگونه توافق به نفع کل منطقه است.»
نخست وزیر امارات نیز در این جلسه با بیان اینکه روابط دو کشور در سطح خیلی خوبی قرار دارد، گفت: «این روابط را بیش از گذشته توسعه و تحکیم خواهیم بخشید.» او با بیان اینکه از نتایج حاصله در نشست کمیسیون عالی خرسندیم و بر اجرای آن ما هم تاکید داریم، افزود: «اعتقاد داریم توافق هسته‌ای ایران به نفع کل منطقه است و ایران دارای جایگاه مهمی در منطقه است، بنابراین توجه به روابط با همسایگان و به‌ویژه ایران در اولویت ما قرار دارد.»
برگزاری اجلاس کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و امارات
اجلاس عالی کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و امارات با حضور محمد جواد ظریف و عبدالله بن زاید وزیران خارجه دو کشور دیروز در ابوظبی پایتخت امارات برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در راس هیاتی از ایران به همراه امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه و مرضیه افخم سخنگوی امور خارجه در این اجلاس حضور داشتند، به‌عنوان سخنران میهمان عالی اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت.
ظریف در این دیدار با تشکر از مقامات امارات برای برگزاری این کمیسیون گفت که این نشست فرصت مغتنمی است تا نمایندگان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور با هم‌اندیشی و هم‌افزایی بتوانند زمینه‌ها و ابعاد متنوع همکاری‌های دوجانبه را مرور کرده و نقشه راه تقویت و توسعه روابط و گام‌های عملیاتی در این زمینه را طراحی کنند.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه خوشبختانه اراده سیاسی موجود در رهبران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها فراهم است، گفت: «حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در مقایسه با مبادلات تجاری منطقه‌ای ایران قابل توجه بوده و البته ما به دنبال افزایش این میزان هستیم و هر هفته ۲۰۰ پرواز بین دو کشور صورت می‌گیرد. مراودات ایرانیان از دیرباز با کشور امارات نقش مهم روابط دو ملت را عمقی تاریخی بخشیده که فارغ از شرایط سیاسی و منطقه‌ای تداوم داشته است.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «دو دولت در قالب کمیته‌های کنسولی و گارد ساحلی گفت‌وگوهای مستمر و منظمی دارند و در هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک کنسولی توافق‌های خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته به دست آمده که اجرایی شده است و این بندهای مورد توافق، دستاوردهای مهمی برای دو ملت خواهد داشت. توافق‌هایی که در جلسات کمیته‌های پنج گانه در روز گذشته صورت گرفت نیز اقدامات بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مشترک ما محسوب می‌شود.»
ظریف در پایان با بیان اینکه منطقه در شرایط حساس و شکننده‌ای قرار دارد و در این میان نقش امارات و جمهوری اسلامی ایران بسیار تاثیرگذار است، گفت: «به تمامی همسایگان، شرکا و دوستان منطقه‌ای ایران اطمینان می‌دهم که در این مسیر جمهوری اسلامی ایران شریکی ثابت قدم و قابل اعتماد برای همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد ماند.»