وزیر خارجه عراق برای امضای قرارداد معاهده 1975 الجزایر به تهران می‏آید. حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد در گفت‌وگو با «ایسنا» در پاسخ به اینکه گفته شده است هوشیار زیباری به زودی برای امضای قرارداد همکاری‌ بین ایران و عراق موسوم به قراداد 1975 الجزایر به تهران سفر می‏کند، گفت: «امیدواریم این سفر به‌زودی انجام شود.» حدود دو سال و نیم پیش، ایران و عراق در رابطه با تعیین مرزهای آبی و خشکی میان دو کشور پروژه‌ای را تعریف کردند و در آخرین گام این پروژه در اسفندماه 1392 دو طرف تفاهم کردند کمیته CBC که در آن اقداماتی از جمله پاکسازی اروندرود مورد توجه است، تشکیل شود. تاکنون بخش‌های مختلف این پروژه، ذیل قرارداد 1975 از جمله مربوط به پاسگاه‌های مرزی، نقطه‌گذاری‌های مرزی در خشکی و... انجام شده است و این امیدواری وجود دارد که به‌زودی شاهد خارج کردن کشتی‌هایی باشد که در زمان جنگ تحمیلی در اروندرود غرق شده‌اند یا بخش‌هایی از این رودخانه لایروبی شود.
پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اسفندماه سال گذشته در شرایطی که میزبان همتای عراقی خود در تهران بود، اعلام کرد: «درباره اجرای موافقت‌نامه 1975 در زمینه اروندرود با عراق به تفاهم رسیدیم و به‌زودی این توافق‌نامه پس از طی مراحل قانونی در عراق به امضای دو وزیر خواهد رسید.» بنا به گفته وزیر خارجه ایران قرار شده است هوشیار زیباری بعد از طی مراحل قانونی در کشورش برای امضای قرارداد اجرای موافقت‌نامه 1975 به‌زودی به ایران بیاید. سفیر ایران در عراق با تاکید بر اینکه مذاکرات و کارهای کارشناسی درباره اجرای قرارداد 1975 نهایی و مورد تفاهم قرار گرفته است به «ایسنا» گفت: «ما منتظر اعلام زمان سفر آقای زیباری به ایران هستیم و امیدواریم این سفر به‌زودی انجام شود.» معاهده ۱۹۷۵ الجزایر قراردادی میان کشورهای ایران و عراق است که خط مرزی ایران و عراق در آب‌های اروندرود و مناطق خشکی را تعیین کرده است.
این قرارداد به دلیل انتشار اعلامیه مشترک دو کشور در ۱۵ اسفند ۱۳۵۳ (۶ مارس ۱۹۷۵) در الجزیره که پیش‌زمینه امضای پیمان‌نامه شد و میانجیگری مقامات الجزایر در تمام مراحل، به «معاهده الجزایر» معروف شده‌ است؛ هرچند محل امضای تمام پیمان‌ها، پیوست‌ها و موافقت‌نامه‌های مرتبط در بغداد بوده‌ است.
پاره کردن قرارداد الجزایر توسط صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، در شهریور ۱۳۵۹ آغاز فصلی جدید در روابط میان تهران و بغداد بود و به آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران منجر شد. اکنون به نظر می رسد شرایط برای اجرای دوباره قرارداد الجزایر فراهم شده است.